چرا مسکن در کشور به این روز افتاده؟ / آیا چینی ها می توانند بخش مسکن در ایران را از این وضعیت نجات دهند؟ /بازار دچار مشکل احتکار شده است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و اقتصاد مسکن گفت: به دلیل عدم اجرای دقیق و جدی قوانین مربوط به تولید، مالیات، نظارت و غیره در رابطه با مسکن توسط دولت ها، مسکن بعنوان کالای سرمایه ای در کشور تبدیل شده است. از آنجائیکه مسکن هم مانند سایر موارد و مسائل که با حوزه معیشت مردم سر و کار دارد دچار مشکل احتکار شده است و متاسفانه بخشی از این احتکار توسط برخی نهادها و مسکن سازان صورت گرفته، این موضوع توازن عرضه و تقاضای بازار مسکن را بر هم زده است.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، خشایار نادی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مهمترین چالش های طرح نهضت ملی مسکن که تا کنون مانع اجرای دقیق و درست طرح و خانه دار کردن بخش قابل توجهی از مردم ایران شده گفت: طرح نهضت ملی مسکن چالش های حل نشده بسیاری دارد که در صورت عدم رفع این نواقص نمی توان به تحقق شعارهایی که با خانه دار کردن مردم در ارتباط است چندان امیدوار بود.

وی در این باره افزود: به عنوان مثال؛ عدم تخصیص منابع مالی توسط بانک ها، عدم همکاری برخی دستگاههای دولتی در ارائه زمین، عدم تحقق الحاقات زمین برای تخصیص تولید مسکن که مهمترین و گام اول این نهضت تلقی می شود؛ همچنین همکاری نکردن پیمانکاران، افزایش سرسام آور قیمت مصالح ساختمانی و هزینه ساخت و وجود سیستم بوروکراسی اداری از جمله مهمترین چالش های طرح است که امکان خانه دار کردن ارزان مردم را از دور از دسترس کرده است.

وی درپاسخ به این سوال که چگونه می توان مسکن را از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل کرد و قیمت آنرا کنترل کرد، گفت: به دلیل عدم اجرای دقیق و جدی قوانین مربوط به تولید، مالیات، نظارت و غیره در رابطه با مسکن توسط دولت ها، مسکن بعنوان کالای سرمایه ای در کشور تبدیل شده است. از آنجائیکه مسکن هم مانند سایر موارد و مسائل که با حوزه معیشت مردم سر و کار دارد دچار مشکل احتکار شده است و متاسفانه بخشی از این احتکار توسط برخی نهادها و مسکن سازان صورت گرفته، این موضوع توازن عرضه و تقاضای بازار مسکن را بر هم زده است.

خشایار نادی کارشناس اقتصاد مسکن گفت: به هم خوردن توازن در عرضه و تقاضا زمینه ساز رشد چشمگیر قیمت مسکن شده است. از افرادی که دارای چندین خانه هستند باید مالیات های سنگین گرفته شود. همچنین نوع نگرش به مسکن از حالت سرمایه ای به عنوان ضرورت و سرپناه در جامعه عوض شود تا زمینه های لازم برای ساخت و ساز مسکن ملی فراهم شود.

خشایار نادی در این خصوص که شما فروش متری مسکن و ارائه آن در بورس کالا را چگونه ارزیابی می کنید و آیا معتقد هستید که این روشها می تواند به نفع اجاره نشینان و خانه دار شدن آنها شود گفت: بورس کالای ایران برای بازار مسکن طراحی نشده و به کالاهای خاصی اختصاص دارد. این طرح در گذشته تجربه شده و ناموفق بوده است. خودرو را با قیمت کارخانه به بورس آوردند و قیمت آن به شدت افزایش پیدا کرد و ضمناً ۱۷ درصد هم روی آن سود کشیدند.

وی در این باره افزود: این کار بیشتر به نفع دولت بود تا مردم. شاید بهتر باشد بورسی مختص مسکن درست شود و با ایجاد صندوق سرمایه گذاری خصوصی (غیر عام) بورس املاک و مستغلات که در دست نمایندگان مردم باشد و دولت یا وزارت راه و شهرسازی صرفاً به آن نظارت کند یا با ایجاد صندوق املاک توسط بانک ها و نهادهای دولتی که خود مستاجر همان املاک باشند تا به بهبود بازار مسکن کمک کنند.

خشایار نادی کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام آمادگی چینی ها برای ساخت مسکن در ایران، آیا می توان به روند کاهش قیمت مسکن در کشورمان امیدوار بود، گفت:

بنده براین باورم که دولت باید از تمامی ظرفیت های داخلی و خارجی به نحو احسن استفاده کند و فقط به طرح موضوع اکتفا نکند، چرا که متاسفانه وضعیت بازار مسکن اصلا مناسب نیست.

وی در این باره افزود: نیاز به اجرای فوری طرح های نهضت ملی مسکن داریم. استفاده از تکنولوژی و تجربیات سایر کشورها نظیر چینی ها خوب است و ما می توانیم با فروش نفت به صورت تهاتر به این کشورها از ظرفیت های آنها در ساخت مسکن و در به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بازار امیدوار باشیم . منتها باید مقررات ماده ۳۴ نظام مهندسی و ساختمان و با توجه به اینکه کشور ما جزء مناطق زلزله خیز به حساب می آید دقت و نظارت جدی در این موضوع مهم صورت بگیرد.

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۷
کد خبر: 41590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha