سقوط آزاد کشتی ایران؛زنگ خطر برای فدراسیون پرادعا

کشتی آزاد ایران با ترکیبی پُر از ملی‌پوشان سرشناس در قزاقستان، شکستی تمام عیار و ناباورانه را تجربه کرد. حذف کامل در سه وزن و کسب تنها یک نشان طلا، زنگ خطری جدی در آستانه المپیک برای ورزش اول کشور به صدا درآورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تابناک ورزشی فدراسیون کشتی که سالی پر تنش و مملو از حاشیه‌های مدیریتی را پشت سر گذاشته است، در اولین ماه سال جدید، سقوطی تاریخی را تجربه کرد و در قزاقستان، سیطره قاره‌ای خود را از دست داد.

پس از قهرمانی دلنشین هفته گذشته تیم ملی فرنگی ایران با ترکیبی جوان در مسابقات قهرمانی آسیا، رقابت‌های کشتی آزاد در آستانه آغاز شد که تیم پژمان درستکار در هر دو روز، نتایجی کابوس‌وار را تجربه کرد و در نهایت با یک طلا، دو نقره و سه برنز و مقام سومی تیمی به کار خود پایان داد!

سقوط آزاد کشتی ایران به رده سوم قهرمانی آسیا با تنها یک طلا / زنگ خطر برای فدراسیون پرادعا / شکست ذخیره حسن یزدانی در فینال!

مدیریت فدراسیون کشتی با وجود تلاش زیاد در حوزه‌های عمرانی و سخت‌افزاری و همچنین جذب بودجه، مدام با مدیران وزارتی در تنش علنی و اختلاف بود و این دعواها انرژی زیادی از علیرضا دبیر گرفت. در همین حال، حواشی شخص دبیر از مصاحبه‌های مختلفش درباره رسول خادم گرفته تا دخالت در نحوه مبارزه حسن یزدانی و این اواخر خواندن نماز مستحبی وسط جلسه با وزیر ورزش و جوانان، همگی فدراسیون کشتی را به حاشیه کشاند و نفر اول این مجموعه به سوژه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها تبدیل شد.

رحمان عموزاد در ۶۵ کیلو تنها طلایی کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بود که البته او هم بر خلاف اقتدار گذشته در فینال به شدت به زحمت افتاد و نزدیک بود او نیز طلای آسیا را نگیرد.

بعد از رحمان، این علیرضا کریمی در ۸۶ کیلوگرم بود که بیشترین امید به طلای او بسته شده بود، اما کشتی‌گیری که مدعی گرفتن جای حسن یزدانی است، در آسیا به مدال نقره رضایت داد.

یاسین رضایی در ۶۱ کیلو، امیرحسین کاووسی در ۷۹ کیلو و مجتبی گلیج در ۹۷ کیلوگرم هم سه نشان برنز برای ایران کسب کردند.

مقام پنجمی مرتضی قیاسی در ۷۰ کیلو و امیررضا معصومی در ۱۲۵ کیلو شوکه کننده بود و جای هیچ توجیهی در کادرفنی ندارد. علیرضا سرلک در ۵۷، حسین ابوذری در ۷۴ و ارشک محبی در ۹۲ کیلو هم از دور رقابت‌ها حذف شدند و هیچ امتیازی برای جدول تیمی کسب نکردند!

ایران که سال گذشته با اختلاف ۵۰ امتیازی نسبت به تیم دوم، قهرمان آسیا شده بود، با ۱۲۴ امتیاز عنوان سومی آسیا را از آن خود کرد.

تیم قزاقستان با اقتدار جایگاه اولی را در خانه از آن خود کرد و ژاپنی‌ها هم دوم شدند.

سقوط آزاد کشتی ایران به رده سوم قهرمانی آسیا

رده بندی انفرادی و تیمی این مسابقات به شرح زیر است؛


۵۷ کیلوگرم: ۱- امان (هند) ۲- آلماز سمانبکوف (قرقیزستان) ۳- راحت کالجان (قزاقستان) و ریکوتو آرای (ژاپن) ۵- وان هائو زو (چین) و زانابازار زاندانبود (مغولستان) ... ۱۰- علیرضا سرلک (ایران)


۶۱ کیلوگرم: ۱- تایربک ژوماشبک اولو (قرقیزستان) ۲- لیو مینگ هیو (چین) ۳- یاسین رضایی (ایران) و توشینتولگا تومنبیلگ (مغولستان) ۵- سردار روزیموف (ازبکستان) و کودای اوگاوا (ژاپن)


۶۵ کیلوگرم: ۱- رحمان عموزاد (ایران) ۲- تولگا تومور اوچیر (مغولستان) ۳- ریوما آنراکیو (ژاپن) و اولوکبک ژولدوشبکوف (قرقیزستان) ۵- امیدجان جلال اف (ازبکستان) و سنجر موختار (قزاقستان)


۷۰ کیلوگرم: ۱- سنجر دوسجانوف (قزاقستان) ۲- ظفربک اوتاخانوف (ازبکستان) ۳- اوروزبک توکتومامبتوف (قرقیزستان) و یوشینوسوکه آئویاگی (ژاپن) ۵- مرتضی قیاسی (ایران) و شامیل ایساکوف (اردن)


۷۴ کیلوگرم: ۱- دارخان یسنگالی (قزاقستان) ۲- کایرین کینوشیتا (ژاپن) ۳- سولدخو الونبایار (مغولستان) و ماگومدرسلو اصلویف (بحرین) ۵- بیونگ مین گونگ (کره جنوبی ۹ و آدیلت ژاپارکولوف (قرقیزستان) ... ۸- حسین ابوذری (ایران)


۷۹ کیلوگرم: ۱- بولات ساکایف (قزاقستان) ۲- بکزاد عبدالرحمن اف (ازبکستان) ۳- امیرحسین کاووسی (ایران) و دیپاک (هند) ۵- شهرت بازاروف (تاجیکستان) و یاجورو یاماساکی (ژاپن)


۸۶ کیلوگرم: ۱- عظمت دولت بیکوف (قزاقستان) ۲- علیرضا کریمی (ایران) ۳- هایاتو ایشیگورو (ژاپن) و بادور اسلام اف (ازبکستان) ۵- لین زوشن (چین) و ونگ چو (سنگاپور)


۹۲ کیلوگرم: ۱- آرش یوشیدا (ژاپن) ۲- رضابک آیتموخان (قزاقستان) ۳- گانخویاگ گانباتار (مغولستان) و ماگومد شریپوف (بحرین) ۵- آجینیاز صفرنیازاف (ازبکستان) و میرلان چینیبکوف (قرقیزستان) ... ۸- ارشک محبی (ایران)


۹۷ کیلوگرم: ۱- احمد تاج الدین اف (بحرین) ۲- آووسایمان هابیلا (چین) ۳- مجتبی گلیج (ایران) و مخسود ویسالوف (ازبکستان) ۵- بکزات اورکیمبای (قزاقستان) و دیپاک (هند)


۱۲۵ کیلوگرم: ۱- لخاگواگرل مونختور (مغولستان) و یوسوپ باتیرمورزایف (قزاقستان) ۳- بوهردون (چین) و کومار آنیروده (هند) ۵- امیررضا معصومی (ایران) و سرداربک خولماتوف (ازبکستان)


رده بندی تیمی: ۱- قزاقستان ۱۷۹ امتیاز ۲- ژاپن ۱۲۹ امتیاز ۳- ایران ۱۲۴ امتیاز ۳- مغولستان ۱۲۰ امتیاز ۴- ازبکستان ۱۱۸ امتیاز ۵- ازبکستان ۱۱۸ امتیاز ۶- قرقیزستان ۱۰۹ امتیاز ۷- هند ۹۹ امتیاز ۸- چین ۹۱ امتیاز


عجایب آزادکاران ایران در آستانه


معصومی ضربه فنی شد و شگفتی آفرید!

امیررضا معصومی، فرزند فردین معصومی که در کسب طلای آسیا تبحر و تخصص داشت، در مسابقه رده‌بندی وزن ۱۲۵ کیلوگرم رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان آسیا با ضربه فنی مقابل بوهردون از چین شکست خورد و به مقام پنجم رسید تا به جای شگفتی مثبت، یک شگفتی برعکس خلق کند! کشتی‌های قبلی این جوان گیلانی خیلی‌ها را به ظهور یک پدیده در سنگین وزن امیدوار کرده بود، اما این مسابقات نشان داد، فعلا برای حساب باز کردن روی فردین زود است.


مدعی طلای جهان، در آسیا هم طلایی نشد

علیرضا کریمی، کشتی‌گیر بااستعداد ایرانی که سال هاست گفته می‌شود پشت خط حسن یزدانی مانده و گاهی حقش خورده شده است، در آستانه فرصت داشت تا این ادعای هوادارنش را ثابت کند، اما او در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا با نتیجه چهار بر یک مقابل عظمت دولت بیکوف قزاق شکست خورد و به مدال نقره رسید. فرصت بزرگی که از چنگ کریمی پرید و احتمالا او را تا مدتی از میدان بزرگ جهانی دور نگه خواهد داشت.


شکست ارشک محبی به سبک کشتی‌گیران درجه ۴

ارشک محبی که در رقابتی دور از انتظار ۱۰-صفر به آرش یوشیدای ژاپنی باخته بود، به گروه شانس مجدد برگشت و می‌توانست با کسب مدال آبروداری کرده و اعاده حیثیت کند؛ اما او در رپه شارژ ۶-۴ مغلوب گانخویاگ گانباتار از مغولستان شد تا از دور رقابت‌ها حذف شود و ثابت کند که مستحق مدال برنز هم نبوده است. حالا نحوه آماده‌سازی او توسط کادرفنی و همچنین تاکتیک کشتی محبی در میدان کوچکی مثل آسیا زیر سوال است. درستکار و همکارانش روی ارشک چگونه کار کرده‌اند و چرا از فرم او بی‌خبر بودند؟


رسوایی برای کشتی آزاد ایران مقابل حریف قرقیز

در وزن ۶۱ کیلوگرم یاسین رضایی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۶ بر ۶ و ضربه فنی هیون سیک سونگ از کره جنوبی را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. او در این مرحله با نتیجه عجیب ۱۱ بر ۲ مغلوب تایربک ژوماشبک اولو از قرقیزستان شد و به دیدار رده بندی رفت. از دست دادن این تعداد امتیاز توسط یک کشتی‌گیر ایرانی آن هم در میدان آسیا، واقعا باعث شرمساری کادرفنی و جامعه پرافتخار کشتی کشورمان است.

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 41457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha