اینجا قلعه ضحاک با قدمت ۲۰۰۰ ساله + فیلم

قلعه ضحاک در حدود ۱۰ کیلومتر طول، ۲ کیلومتر عرض دارد و به‌عنوان یک شهر قلعه محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قلعه ضحاک در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان هشترود واقع شده است. این قلعه یکی از مناطق زیبا و بسیار جالب توجهی است که طبیعت و تاریخ را یک‌جا در خود دارد؛ سنگ، کوه، رودخانه، دشت، قلعه همگی به وسعت تاریخ ایران زمین در این مکان نهفته است و هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند و امروزه به تخت‌جمشید آذربایجان‌شرقی شهرت یافته است. تنها بنای خارج از خاک که تقریباً سالم باقی‌مانده‌ است عبارت است از یک چهار طاقی، که به مرور زمان پوشش طاق و یکی از پایه‌های آن تخریب شده که البته مورد مرمت قرار گرفته‌است.

از سمت شمال و جنوب طول خارجی این بنای باستانی حدود ۱۰ متر و در امتداد محور عرضی ۹ متر عرض دارد. کتیبه بسیار زیبای تزیینی که ترکیبی از صفحات گچبری شده باقی مانده است به احتمال بسیار زیاد پاویون قلعه را به سمت دوره اشکانی می کشاند.

این قلعه در شرق ایستگاه راه‌آهن خراسانک (هشترود) و مجاورت روستای عربلو واقع است و در موقعیت ۲۲ درجه و ۳۷ دقیقه عرض شمالی و ۹ درجه و ۴۷ دقیقه طول شرقی و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریاهای آزاد واقع شده‌است. قلعه ضحاک در ارتفاعات کوهستانی محلی در پیچ رودخانه قرانقوچای و شرق کوه‌های سرملو و ایستگاه خراسانک و جنوب روستای عربلو و غرب روستای دلمه و شمال روستاهای دانقاران و خواجه محمود قرار گرفته‌است. روخانه قرانقو در مسیر خود بعد از عبور از جنوب ایستگاه خراسانک به طرف شرق بعد از سه کیلومتر طی مسیر کنار خط آهن خراسانک شهرستان میانه جهت جریان خود را در دهانه تونل دوم به شمال تغییر داده و بعد از نیم طوافی شاخه شور چای را دریافت کرده و به طرف میانه و قزل اوزن سرازیر می‌شود.

هشترود

این مجموعه عظیم تاریخی با شماره ۴۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حدود ۱۰ کیلومتر طول، ۲ کیلومتر عرض دارد و به‌عنوان یک شهر قلعه محسوب می‌شود.

۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
کد خبر: 41134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha