وقتی تورم ۵۰ درصد است افزایش نرخ بهره بانکی راهکار درستی نیست/این سیاست به رشد نقدینگی بیشتر کمک خواهد کرد

کارشناس وتحلیلگر اقتصادی گفت: افزایش نرخ بهره بانکی در اقتصادی با ۲ تا ۳ درصد تورم یا تورم زیر ۵درصدی جواب می دهد نه دراقتصادی که ۵۰ درصد تورم دارد به این دلیل است که متاسفانه سیاست های پولی و ارزی کشور نتایج مورد نظر سیاست گذار را محقق نمی کند چون انتظار غلطی از ابزار و سیاست های اقتصادی و پولی داریم. این سیاست ها برای زنده کردن اقتصادی طراحی نشده اند که در حال احتضار است یا برای اقتصادی مثل اقتصاد ایران طراحی نشده اند که وضعیت نابسامانی دارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی راداراقتصاد، میثم رادپور کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص بی اثر بودن سیاست های پولی دراقتصادی با تورم های دو رقمی بسیار بالا گفت: اجرای سیاست های پولی با تورم های بالای ۵۰ درصدی به خودی خود کارساز نیست، چرا که سیاست های پولی و ارزی در شرایطی محقق می شود و جواب می دهد که وضعیت اقتصادی نرمال باشد، یا درآستانه ورود به بحرانی باشد که سیاستگذار با اعمال سیاست هایی مترصد جلوگیری از بحران های آتی بر می آید نه اینکه وضعیت به قدری وخیم باشد که با افزایش نرخ بهره نیز نتوان سرمایه ها را از فرار یا خرید دربازار دارایی های مختلف منصرف کرد.

وی در این باره افزود: وقتی تورم نزدیک به ۵۰ درصد است افزایش نرخ بهره بانکی نه تنها راهکار درستی نیست بلکه بسان ریختن بنزین روی آتش است. در تورم ۵۰ درصدی برای کشاندن نقدینگی به سمت نظام بانکی حتی اگر نرخ بهره بانکی ۳۰ درصد اعلام شود تا سرمایه ها وسوسه شوند در بانک ها سپرده گذاری کنند افزایش نرخ بهره ۳۰ درصدی به معنی ۳۰ درصد افزوده شدن به چاپ پول است روندی که به تولید و به مصرف لطمه می زند.

میثم رادپور در این باره خاطر نشان کرد: وقتی برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم و کنترل نقدینگی برای جذب سرمایه ها و نقدینگی موجود در بازار، سود سپرده بانکی افزایش داده می شود سیاست گذار گمان می کند به نفع بازار و اقتصاد عمل می کند در حالی که اینگونه نیست چرا که با نقدینگی ایجاد شده نه سرمایه گذار ونه مصرف کننده جایی برای ریلکس شدن در اقتصاد نمی یابد، چراکه به دلیل از دست رفتن تولید و کاهش شدید حاشیه سود تولید فضایی برای تنفس کسب و کارها نیست و سرمایه ها سرگردان هستند.

وی در این باره توضیح داد: سیاست گذار تلاش می کند با بالا بردن نرخ بهره بانکی سرمایه ها را جذب کند در حالی که به رشد نقدینگی بیشتر کمک می کند بدن اینکه نظام بانکی کشور به متقاضیان تسهیلات، وامی بدهد خود افزایش نرخ بهره بانکی منجر به خلق پولی جدید می شود به این معنا که افزایش بهره بانکی به دلیل خلق پول جدید تورم را شعله ورتر می کند در حالی که هدف سیاست گذار کاهش نرخ تورم و جمع آوری نقدینگی بوده است.

میثم رادپور معتقد است: افزایش نرخ بهره بانکی در اقتصادی با ۲ تا ۳ درصد تورم یا تورم زیر ۵درصدی جواب می دهد نه دراقتصادی که ۵۰ درصد تورم دارد به این دلیل است که متاسفانه سیاست های پولی و ارزی کشور نتایج مورد نظر سیاست گذار را محقق نمی کند چون انتظار غلطی از ابزار و سیاست های اقتصادی و پولی داریم.

میثم رادپور بیان داشت: این سیاست ها برای زنده کردن اقتصادی طراحی نشده اند که در حال احتضار است یا برای اقتصادی مثل اقتصاد ایران طراحی نشده اند که وضعیت نابسامانی دارد بلکه این سیاست ها در اقتصادی رو به رشد که با مشکلاتی موقتی رو به رو شده طراحی شده اند تا معضلات به وجود آمده را به سرعت حل و فصل کند.

۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱
کد خبر: 40056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha