دورخیز بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره

بررسی‌های به عمل آمده در حوزه اقتصادی آمریکا در روزهای اخیر حاکی از آن است که سیاستگذاران فدرال رزرو قصد توقف یا کاهش نرخ بهره سیاستی را تا اواخر سال جاری نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد بررسی‌های به عمل آمده در حوزه اقتصادی آمریکا در روزهای اخیر حاکی از آن است که سیاستگذاران فدرال رزرو قصد توقف یا کاهش نرخ بهره سیاستی را تا اواخر سال جاری نخواهند داشت. طبق نتایج منتشر شده در خصوص گزارش شش ماهه سیاست‌های پولی آمریکا، «توماس بارکین» یکی از مقامات پولی فدرال رزرو افزود: «بانک مرکزی به افزایش نرخ بهره سیاستی ادامه دهد تا زمانی که تورم به هدف ۲ درصدی خود برسد، این امر گرچه اقتصاد را ضعیف خواهد کرد، اما این امر از اشتباه سیاستی مشابه در دهه ۱۹۷۰ جلوگیری می‌کند.»

اما این اشتباه سیاستی چه بود؟ در پاسخ به این سوال باید به مماشات نرخ بهره با تورم در دهه مذکور اشاره کرد. عده‌ای از تحلیل‌گران نیز در تایید سخنان وی معتقدند که کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در ماه‌های اخیر، رکود تورمی دهه ۱۹۷۰ را تداعی می‌کند. بنابراین بارکین با استناد به این موضوع اعلام کرد: «نرخ بهره باید بیشتر از تورم صعود کند تا بتواند از اتفاق مشابه در دهه ۱۹۷۰ جلوگیری کند. او در ادامه صحبت‌های خود نیز گفت: «من می‌خواهم دوره‌ای از تورم پایدار را تحت کنترل ببینم.» پس از سخنرانی توماس بارکین، آخرین مقام بانک مرکزی آمریکا، سیاستگذاران این نهاد افزودند که این نهاد به مشکلات ناشی از تورم بالا برای خانوارها آگاه است و جرمی پاول در سخنرانی روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آتی و در حضور کمیته بانکی سنا و همچنین کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان به سوالاتی در خصوص تورم و افزایش بیشتر نرخ بهره برای مبارزه با تورم که همچنان در سطح بالایی قرار دارد، توضیح خواهد داد. در پی این موضوع آنها اعلام کردند که کاهش تورم سبب رشد کندتر اقتصاد و همچنین رشد پایین‌تر بازار کار خواهد شد.

فدرال رزرو معتقد است که گرچه بازار کار در سطوح قوی قرار دارد، اما برای کاهش تورم در بخش خدمات کمی تضعیف خواهد شد. همچنین در این بحبوحه باید به افزایش قیمت سهام با فرض کاهش انتظارات درآمدی، اشاره کرد. بارکین که در صحبت‌های خود افزایش ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵ درصدی را پیش‌بینی کرده بود، کریستوفر والر یکی از اعضای فدرال رزرو در نشست مذکور اعلام کرد: «تقاضا و بازار کار نشان می‌دهد که افزایش بیشتر نرخ بهره به سطوح بالاتر از آنچه در ماه‌های پیشین برآورد شده بود، در دستور کار این نهاد قرار دارد.» او سیاست‌های انقباضی را در محدوده ۷۵/ ۵ تا ۵/ ۶ درصد برای خروج از تورم اعلام کرد و از افزایش بهره تا سقف ۵/ ۷ درصد نیز استقبال کرد. والر با توجه به رویدادهای اخیر اقتصاد آمریکا، دستیابی به تورم ۲ درصدی را همراه با روند کند نرخ بهره ناممکن دانست. به نظر می‌رسد نگرانی فدرال رزرو از توفان تورمی در سال ۲۰۲۳ است؛ زیرا قیمت‌ها همچنان در سطوح بالایی قرار دارند و سرعت کمتر نرخ بهره نسبت به ماه‌های پیشین سبب شده تا این سلاح ضد تورمی قدرت خود را در برابر افزایش هزینه‌ها در بخش کالا و خدمات از دست بدهد.

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 40035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha