ساختار انحصاری وحشتناکی در توزیع، واردات و تولید وجود دارد/ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بخش بزرگی از مردم ایران زیر خط فقر رفته اند

تحلیلگر اقتصادی گفت: در آغاز جراحی اقتصادی دولت سیزدهم، بسیاری از کارشناسان اقتصادی به دولت هشدار دادند که چرا ریشه های فسادی که در ارز ۴۲۰۰ اتفاق افتاده را نمی زنید؟ بانک مرکزی و دولت آمار گیرندگان و متخلفان ارز دولتی را دارد چرا به جای مقابله با آنها با سفره و معیشت مردم بازی می کنید؟امروز بخش بزرگی از مردم ایران به دلیل جراحی اقتصادی زیر خط فقر قرار گرفته اند در حالی که قرار بود این اقدام به نفع مردم تمام شود و ثروت به صورت عادلانه تقسیم شود اما نشد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تاثیرات تورمی جراحی اقتصادی دولت و آنچه نباید به دلیل نبود و عدم تامین زیر ساخت های لازم در اقتصاد ایران به وقوع می پیوست، گفت: یکی از مطالبات اصلی مردم در طی سال های گذشته کاهش و کنترل نرخ تورم بوده است، موضوعی که متاسفانه دولتها نه تنها در تحقق آن موفق نبوده اند، بلکه جمع شدن خوراک و پوشاک از سبد خرید مردم و تامین اصلی ترین و ساده ترین نیازهای معیشتی مردم از این موضوع حکایت می کند که دولتها در این موضوع به شدت بد عمل کرده اند.

وی در ادامه بحث توضیح داد: دولت آقای روحانی با عنوان حمایت از معیشت مردم ارز ترجیحی را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به واردات چندین قلم کالا اختصاص داد که رفته رفته این ارز به چند قلم کالا محدود شد. با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی با این توجیه که ارز جهانگیری فساد زاست، ریشه ارز ترجیحی با تکیه بر چاقوی جراحی اقتصادی دولت زده شد.

بیژن عبدی خاطر نشان کرد: همان زمان بسیاری از کارشناسان اقتصادی به دولت فعلی هشدار دادند که چرا ریشه های فسادی که در ارز ۴۲۰۰ اتفاق افتاده را نمی زنید؟ بانک مرکزی و دولت آمار گیرندگان و متخلفان ارز دولتی را دارد چرا به جای مقابله با آنها با سفره و معیشت مردم بازی می کنید؟

بیژن عبدی اقتصاددان خاطر نشان کرد: بارها بر این موضوع تاکید کردیم که هر گونه دستکاری نرخ ارز، تعادل بازار ارز را می گیرد و در نهایت به از بین رفتن تولید و کوچک شدن سفره های مردم می انجامد و تورم را به شدت ایجاد می کند، تورم رکودی را بلای جان اقتصاد ایران خواهد کرد و به سرعت افزایش هزینه تولید مصائب مختلفی می آفریند اما متاسفانه دولت آقای رئیسی به هشدارهای داده شده توجهی نکرد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: بعد از جراحی اقتصادی دولت، قدرت خرید مردم از دست رفته، حقوق و دستمزد افزایش نیافته و به همین نسبت تولید کاهش یافته است. کارگران زیادی بیکار شده اند و به تبع آن باز هم تولید کم و کمتر می شود مانند چالش هایی که در صنعت دامداری و تامین گوشت مورد نیاز جامعه شاهد آن هستیم.

بیژن عبدی استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: بخش مهمی از مسائل اقتصادی ایران حل نمی شود چرا که ساختار انحصاری وحشتناکی در شبکه توزیع، واردات و تولید وجود دارد که عملا خواسته خود را به دولتمردان تحمیل می کند، با اینکه گفته می شود بخش عمده ای از این ساختار درون اتاق بازرگانی است اما همه این مسائل را نمی توان به اتاق بازرگانی نسبت داد چرا که دست های پشت پرده دیگری نیز چوب لای چرخ اقتصاد به جهت بهره برداری های بیشتر خود می گذارد.

وی در این باره توضیح داد: واقعیت این است که این ها شبکه انحصاری است و همین شبکه ها همواره به دنبال حفظ حاشیه سود خود در هر سیاستی که دولت اتخاذ می کنند هستند، یعنی اگر ارز ترجیحی با مبنای ۴۲۰۰ در نظر گرفته شود آنها نشان دادند برای خود حاشیه سود ۲۰هزار تومانی درست می کنند و وقتی ارز ترجیحی به ۲۸ هزار تومان رسید باز هم همین حدود یعنی تا ۳۰ هزار تومان برای خود حاشیه سود درست می کنند، دلار همان قیمتی شده که آنها می خواستند بنابراین این گروه و دسته یا این مافیای رشد یافته در اقتصاد ایران هیچگاه از حاشیه سود خود نگذشتند، چون دولت برنامه ای برای شکستن انحصاراین گروه و دسته نداشته، چون دولت هیچ برنامه ای برای مشارکت واقعی مردم در فرآیند تولید، توزیع و واردات نداشته ، وقتی بخش اعظم مردم در این فرآیند مهم نقشی نداشته باشند جای پای انحصارگران برای دست اندازی بیشتر باز می شود.

بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: تامین نیازهای مردم و کاهش نرخ تورم، کاهش رشد نقدینگی امروز برای اقتصاد ایران یک اولویت و ضرورت مهم به شمار می رود. برخورد جدی دولت و قوه قضاییه و نهادهای نظارتی با مافیاها و انحصارگرانی که اعتماد زدایی کرده اند و اعتماد مردم را به مسوولین کاهش داده اند باید در صدر فعالیت ها قرار بگیرد. امروز بخش بزرگی از مردم ایران به دلیل جراحی اقتصادی زیر خط فقر قرار گرفته اند در حالی که قرار بود این اقدام به نفع مردم تمام شود و ثروت به صورت عادلانه تقسیم شود اما نشد، پس کار باید از ریشه درست شود با اقدامات نمایشی و سطحی و آمارهای غیر واقعی اقتصاد قابل ترمیم و رشد یافتنی نیست.

۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
کد خبر: 39938

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha