آمریکا خطاب به چین: به دنبال رقابت هستیم نه درگیری

بایدن: برای رییس‌جمهوری چین روشن کرده‌ام که به دنبال رقابت هستیم، نه درگیری.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازفردای اقتصاد: جو بایدن در سخنرانی سالیانه خود درباره وضعیت کشور در نشست مشترک کنگره گفت: «آمریکا در مقایسه با چند دهه گذشته، در قدرتمندترین موضع ممکن برای رقابت با چین یا هر جای دیگری قرار دارد. رییس‌جمهوری آمریکا در این سخنرانی به مسائل مربوط به ایران هیچ اشاره‌ای نکرد.»
بایدن با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در سرنگون‌سازی بالن تجسسی چین گفت: «این هفته ثابت کردیم اگر چین بخواهد یکپارچگی سرزمینی ما را تهدید کند، برای دفاع از کشور خود دست به اقدام می‌زنیم. برای پیروزی در رقابت با چین، باید همگی با هم متحد شویم. ما در جهان با چالش‌های بزرگی مواجهیم.»
او افزود: «برای رییس‌جمهوری چین روشن کرده‌ام که به دنبال رقابت هستیم، نه درگیری. آمریکا در نوآوری‌ها و صنایع آینده‌سازی که دولت چین قصد سلطه بر آنها را دارد، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده است.»
رسانه‌های آمریکایی روز ۱۶ بهمن از ساقط کردن یک «بالن جاسوسی» چین بر فراز اقیانوس اطلس با دستور شلیک جو بایدن خبر دادند. این بالن طی پنج روز پیش از آن، در مسیری مورب از جنوب شرقی ایالت آیداهو به ایالت کارولینا پرواز می‌کرد.
چین مدعی است این بالن به صورت تصادفی وارد حریم آمریکا شده است، اما پنتاگون روز ۱۵ فروردین اعلام کرده بود یک بالن دیگر مظنون به جاسوسی برای چین را بر فراز آمریکای لاتین رصد کرده است.
بایدن در سخنرانی «وضعیت کشور» با اشاره به بالن‌های چینی گفت: «من متعهد هستم که با چین کار کنم، جایی که بتوانیم منافع آمریکا را پیش ببریم و به نفع جهان باشیم. اما اشتباه نکنید: همان‌طور که هفته گذشته به وضوح بیان کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد.»
بایدن در ادامه سخنان خود به چالش روابط با چین پرداخت و گفت: «قبل از اینکه من به قدرت برسم، داستان درباره این بود که چگونه جمهوری خلق چین در حال افزایش قدرت خود و آمریکا در حال زوال در جهان است. اما شکل ماجرا دیگر تغییر کرده است.»

جنگ اوکراین

بخشی از سخنرانی رئیس جمهوری ایالات متحده به جنگ اوکراین اختصاص داشت. بایدن گفت، یک سال پیش برای نخستین بار در صحن کنگره «سخنرانی وضعیت کشور» را ایراد کردم، درست چند روز پس از آن که ولایمیر پوتین حمله وحشیانه خود را به اوکراین آغاز کرده بود.
او اضافه کرد: «حمله مرگبار روسیه، تداعی کننده تصاویری از مرگ و ویرانی بود که اروپا در جنگ جهانی دوم متحمل شد... تهاجم پوتین آزمونی برای اعصار بوده است. آزمونی برای آمریکا، آزمونی برای دنیا. آیا ما از ابتدایی‌ترین اصول دفاع می‌کنیم؟ آیا ما از حق حاکمیت دفاع خواهیم کرد؟ آیا ما از حق مردم برای زندگی آزاد از استبداد دفاع خواهیم کرد؟ آیا ما از دموکراسی دفاع خواهیم کرد؟»
رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که او توانست با رهبری خود ناتو را متحد بسازد و یک ائتلاف جهانی ایجاد کند.
جو بایدن گفت: «ما در مقابل تجاوزات پوتین ایستادیم. ما در کنار مردم اوکراین ایستادیم.»
او همچنین خطاب به سفیر اوکراین گفت: ««ما تا هر زمانی که طول بکشد در کنار شما خواهیم بود. ملت ما برای گسترش آزادی، عزت و صلح بیشتر، نه فقط در اروپا، بلکه در همه جای جهان تلاش می کند.»
روسیه روز پنجم اسفند سال گذشته با ۱۹۰ هزار نیرو حمله به اوکراین را آغاز کرد، اما پیشروی نیروهای روس در مقابل مقاومت نیروهای اوکراینی با مشکل مواجه شده است.»

وضعیت آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا در آغاز سخنرانی خود انتخاب کوین مک‌کارتی، از حزب جمهوری‌خواه٬ را به عنوان رئیس مجلس نمایندگان به او تبریک گفت.
جو بایدن در ادامه به دستاوردهای اقتصادی دو ساله خود اشاره کرد و گفت که دولت او از سال ۲۰۲۱ تاکنون۸۰۰ هزار شغل تولیدی ایجاد کرد که سریع‌ترین رشد در ۴۰ سال گذشته در آمریکا است.
او سپس اطمینان داد که اقتصاد ایالات متحده بهترین شرایط را در میان تمام کشورهای جهان دارد.
جو بایدن همچنین از اعمال استانداردهای جدیدی خبر داد که استفاده از مواد ساختمان‌سازی تولید آمریکا را در همه پروژه‌های زیرساختی فدرال اجباری می‌کند.
او همچنین از افزایش همکاری‌های دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در تصویب مشترک قوانین مهم در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی قدردانی کرد.
جو بایدن در قسمتی از سخنرانی خود به انتقاد از شرکت‌های بزرگ فناوری و تاثیرات اقدامات آنها بر کودکان پرداخت و گفت: «وقتش رسیده شرکت‌های بزرگ فناوری را در ارتباط با آزمایش‌هایی که بر روی کودکان انجام می‌دهند، پاسخگو کنیم.»
رییس جمهوری آمریکا همچنین به تلاش‌های دولتش برای حمایت از حقوق افراد کوییر (یک اصطلاح برای اقلیت‌های جنسی و جنسیتی است که غیر دگرجنس‌گرا و غیر هم‌سوجنسی هستند.) و به ویژه ترنس و همچنین تلاش برای حمایت از حق خودخواسته پایان بارداری اشاره کرد و گفت: «اگر کنگره پایان خودخواسته بارداری را در سطح ملی ممنوع کند، شخصا آن را وتو خواهم کرد.»

۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 39158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha