عبور صادرات ترکیه از ۲۵۰ میلیارد دلار/صادرات ترکیه نسبت به سال ۲۰۰۲ هفت برابر شده است

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که صادرات این کشور در سال ۲۰۲۲ به ۲۵۴.۲ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در سخنرانی در همایش شورای صادرکنندگان ترکیه در استانبول، ضمن اعلام این خبر گفت که صادرات ترکیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش از آن افزایش ۱۲.۹ درصدی داشته است.

او گفت که صادرات ترکیه نسبت به سال ۲۰۰۲ هفت برابر شده است.

اردوغان تأکید کرد که دولتش می‌کوشد ترکیه را به یکی از ۱۰ صادرکننده اول دنیا تبدیل کند و افزود که کالاهای ترکیه‌ای در سال گذشته به ۱۹۷ کشور و منطقه در جهان صادر شده است.

وی افزود که ترکیه توانست بحران‌هایی مانند کرونا و نزاع روسیه و اوکراین را به یک فرصت تبدیل کند و تأکید کرد که برای اولین بار سهم ترکیه از کل صادرات جهان بیش از یک درصد بوده است.

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که از اول ژانویه تا پایان نوامبر ۲۰۲۲ بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ شرکت جدید به مجموعه شرکت های صادرکننده ترکیه پیوسته‌اند و افزود که این رشد موجب افزایش فرصت‌های شغلی به ۳۱.۵ میلیون رسیده است.

وی همچنین خبر داد که صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا ۱۲ درصد رشد داشته و تراز تجارت خارجی ترکیه با اتحادیه اروپا بیش از ۱۰ میلیارد دلار به سود ترکیه بوده است.

اردوغان افزود که صادرات ترکیه به کشورهای خاور نزدیک و خاورمیانه در سال گذشته رشد ۱۹.۳ درصدی، به آمریکای شمالی رشد ۱۷.۱ درصدی، به کشورهای اروپایی خارج اتحادیه اروپا رشد ۱۶ درصدی، و به شمال آفریقا رشد ۹.۸ درصدی داشته است.

وی گفت که ترکیه با موفقیت چشمگیر خود در صادرات کالا و خدمات توانسته اقتصادی صادرات‌محور به حجم ۳۵۰ میلیارد دلار بسازد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین خبر داد که ترکیه بعد از امریکا در رتبه دومین بزرگ‌ترین صادرکنندگان سریال‌های تلویزیونی است و افزود که ترکیه می‌کوشد که سریال‌های تلویزیونی ترکیه‌ای را به ۱.۵ میلیارد بیننده در جهان برساند.

وی افزود که در سال ۲۰۲۳ افزایش صادرات خدمات درمانی به ۵ میلیارد دلار و صادرات فناوری به ۵ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 37585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha