به دلیل غفلت های معرفتی امروز دچار افول گفتمانی شده ایم/ در شیوه حکمرانی گرفتار اغتشاش هستیم/وقتی رئیس بانک مرکزی دستور می دهد ۲هزار دلار رانتی بدهند یعنی اغتشاش در حکمرانی!

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: اغتشاش در شیوه حکمرانی و شیوه مغشوش حکمرانی نتیجه ای غیر از این ندارد که رئیس بانک مرکزی دستور می دهد به هر نفر که پول دارد و می تواند ۲ هزار دلار ارز بخرد، دلار بدهند. پولدارانی که هفته های پیش دلار ۳۰ هزار تومانی خریدند والان ۴۰ هزار تومان می فروشند و می شود سود خالص! در نظام اقتصادی که پولدار و دلال برنده است مسوولین اغتشاش ایجاد کرده اند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق و کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد به اهمیت حل مشکلات و مسائل اقتصادی کشور پرداخت ودر این باره گفت: آنچه در موضوع چرایی بلند شدن صدای اعتراض مردم نسبت به مقامات و مسوولین مشهود است این نیست که آنها مشکلی با اسلام دارند بلکه مساله مدیریتی است که تا کنون بر کشور حاکم بوده است. مردم به خوبی می دانند دشمنان به شدت مخالف دین اسلام وآموزه های اسلامی هستند در غیر این صورت با دولتهای قبلی بر سر مسائل مختلفی اعم از اقتصادی می توانستند به فوریت به تفاهم برسند اما مساله آنها با اسلام است اما مدیریت غلط و سوء مدیریت های مسوولین راه را برای حمله به انقلاب و مردم به سرعت باز کرد و آنها از خرابکاری و غفلت های مدیران به نفع خواسته های خود بهره برداری کرده و می کنند.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: بنده به عنوان دیپلمات انقلابی تاکید می کنم در بیش از چهل سال پیش تا کنون کارکردهای مورد نظر قرآن در جامعه به درستی تبیین نشده است و مسولین راه را اشتباه رفته اند و طی کردن مسیر اشتباه یگانه عامل گرفتاری ها وچالش ای متعدد ماست، پس ضعف از تفکر اسلامی و انقلابی نیست، بلکه نقطه ضعف ما این است که بعضی ازمسولین خود را اصل نظام پنداشته اند و راهی که نباید بروند را به اشتباه رفته اند.

وی در ادامه توضیح داد: مسوولین باید خود را بخشی از ساختاری ببینند که باید خدمتگزار مردم در بخش های مختلف بخصوص اقتصادی باشد. ساختار وحکومت ابزاری است در دست مسوولین برای عملیاتی کردن خواسته ها و مطالبات مردم بخصوص اقتصادی، رشد و توسعه کشور، وجود چشم اندازهای روشن پیش رو و امید به رفاه و توسعه بیشتر اما متاسفانه مساله این است که مسوولین خود را جزیی از این ساختار پاسخگو وخدمتگزار به مردم نمی بینند بلکه خود را نظام سیاسی می بینند.

ابوالفضل ظهره وند گفت: نظام سیاسی را نمی توان دید آنچه به نظام سیاسی وجهه اثربخشی می دهد دمیدن در کالبد اقتصاد آن جامعه است، چرا که اقتصاد کالبد روح جمعی است و نظام سیاسی است که روح جمعی را حفظ می کند و بدان جهت می دهد وقتی روح جمعی می خواهد به سمت مقصد حرکت کند نیاز به دست و پا و انرژی وجسم دارد جسد یا کالبد این روح، اقتصاد است .

ظهره وند معتقد است: متاسفانه تا کنون نتوانستیم اقتصادی که برخواسته از روح و تفکر انقلاب وقرانی است را بر جامعه عرضه کنیم و رفاه جامعه را فراهم کنیم تا مردم در امان و امنیت اقتصادی به توسعه سایر بخش ها و پیشرفت های دیگر فکر کنند، چرا که خداوند متعال اول جسم را خلق کرد سپس در آن روح دمید پس اقتصاد و رفاه و تامین معیشت و ابزار رفاهی مردم بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس حوزه بین الملل گفت: قطع به یقین تفکر مسوولین ما سکولار است، یعنی الهی نیست چرا که اگر غیر از این بود و به روح الهی که در انسان دمیده شده بها می دادند به معیشت جسم هم اهمیت می دادند چرا که اگر جسم مادی نیاز به تامین مادیات دارد ما انسان هستیم نه فرشته که فکر کنیم روح ما وحیانی است پس نیازی به مادیات نداریم بلکه روح و جسم باید با هم اداره شود و در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد اما دراین جا برخی این مقوله را مهم نمی بینند و فکر می کنند باید روح وحیانی داشته باشیم در حالی که برای تامین نیازهای مادی انسان نباید فکری شود!

وی خاطر نشان کرد: از این زاویه باید گفت جمهوری اسلامی ایران به دلیل یک سری غفلت های معرفتی امروز دچار افول گفتمانی شده است و سردرگم شده است. ما دچار اغتشاش ایدئولوژیک شده ایم. اغتشاشی که باعث شده جایگاه بسیاری از موارد مهم که به توسعه و پیشرفت کشور کمک می کند از دست برود مثل برپایی قسط و عدالت، اهمیت درست توزیع ثروت، مبارزه و ریشه کن کردن فساد اقتصادی. وقتی این موارد و سایر حوزه هایی که در یک جامعه اسلامی باید انجام شود تا فقر از در و دیوار بالا نیاید و ایمان از در دیگر خارج نشود انجام نمی شود، دچار اغتشاش می شویم و ثمره چنین مدیریتی اغتشاش فکری و ایدیولوژیک است.

ابوالفضل ظهره وند توضیح داد: اغتشاش در شیوه حکمرانی و شیوه مغشوش حکمرانی نتیجه ای غیر از این ندارد که رئیس بانک مرکزی دستور می دهد به هر نفر که پول دارد و می تواند ۲ هزار دلار ارز بخرد، دلار بدهند. پولدارانی که هفته های پیش دلار ۳۰ هزار تومانی خریدند والان ۴۰ هزار تومان می فروشند و می شود سود خالص!

وی تصریح کرد: در نظام اقتصادی که پولدار و دلال برنده است و پولدار روز به روز ثروتمندتر و ندار روز به روز ضعیف تر و نحیف تر می شود مسوولین اغتشاش ایجاد کرده اند. با صراحت باید به مسوولین نهیب زد راهی که در پیش گرفته اید به ترکستان می رود. باید با خودشان و ملت روشن کنند چه چند، چند هستند؛ باید متوجه موضوع تامین منافع ملی و پاسخگویی به مطالبات اقتصادی مردم باشند و اگر به نتیجه رسیدند و راه درست را یافتند آن زمان متوجه می شوند در برابر معادلات سیاسی و بین المللی چگونه حاضر شوند که منافع ملی حفظ شود در عین حال به لحاظ اقتصادی قدرتمند شویم در غیر این صورت به شدت تحت خطر هستیم.

۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 37145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha