دولت رئیسی توان کنشگری فعال ندارد/دولت خود را به خواب خرگوشی نزند؛عملکردش عامل تاثیر گذار در بحرانهای اجتماعی است/حاکمیت در برابر اراذل و اوباش اقتصادی گیج است!

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان گفت: متاسفانه بخشی از بدنه دولت به ویژه تیم اقتصادی کوچک مغز است و در خدمت نظام لیبرال. کاری که جریان محافظه کاری می کند وحشتناک است. تورم موجود و کاهش ارزش پول ملی ظرفیت اقتصادی مردم را مثل خوره می بلعد و در جیب طبقات برخوردار که در دهک دهم قرار دارند می ریزد البته نه همه دهک دهمی ها. مردم متوجه هستند که دولت برای برخورداری عده ای فقط پول چاپ می کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی و سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و افغانستان در گفت وگو با رادار اقتصاد درباره ارتباط مسائل اقتصادی،بی تدبیری مدیران در بخش اقتصاد و تاثیر آنچه امروز در کف خیابان مشاهده می شود عملکرد دولت را بخشی از عامل تاثیر گذار بر افزایش بحران اجتماعی و مطالبه خواهی مردم عنوان کرد و گفت: وقتی حاکمیت در برابر اراذل و اوباش اقتصادی گیج است و منفعل عمل می کند در حالی که برای برخورد صد درصدی با اراذل و اوباش اقتصادی نباید یک لحظه تردید و درنگ کند، نمی توان انتظار نداشت که اقتصاد ایران دست سلاطینی نیفتد که از هر سو مردم، معیشت، رفاه و آینده آنها را دربند کرده اند. سوء مدیریت و حکمرانی غلط اقتصادی، کشور را با تهدید امنیت ملی مواجه می کند در حالی که متاسفانه رئیس جمهور متوجه اهمیت وضعیت موجود نیست یا اصلا وضعیت را درک نمی کند که اگر درک می کرد ترکیب دولت چیز دیگری بود.

وی افزود: برای حرکت به سمت وضعیت مطلوب و ایجاد آرامش واقعی نه موقتی در کشور باید از کنشگر منفعل به یک کنشگر فعال تبدیل شویم، متاسفانه این دولت توان کنشگری فعال و گفتمان اقتصادی ندارد. کشوری مثل ایران اسلامی که ادعای پیشران بودن دارد بدون داشتن الگوی مشخص اقتصادی فرومی پاشد یا محکوم به فروپاشی است.

سفیر اسبق ایران درافغانستان و تحلیلگر سیاست خارجی خاطر نشان کرد: اقتصاد و سیاست دو روی یک سکه هستند هر حکومتی دو مولفه در اختیار دارد که از آن باید به درستی استفاده کند یکی در بحث مدیریت فرصت و مدیریت تهدید. مدیریت تهدید ما دست جریان انقلابی و در راس آن دست سپاه است که در بحث مدیریت تهدید خوب عمل کرد به طوری که توانستیم با دادن پهباد، سوخو ۳۵ بگیریم و ظرفیت امنیتی کشور را ارتقاء دهیم، یعنی بالا بردن بازدارندگی در برابر تهدیدات خارجی به طوری که امروز آمریکا خیال حمله به ایران را در سر نمی پروراند به همین خاطر است که مسیر فروپاشی داخلی در ایران را دنبال می کنند چرا که برای براندازی راهی به غیر از فروپاشی از داخل کشور ندارند. به عنوان مثال در حوزه هسته ای که در بعد تهدید تعریف شده، ایران بازدارندگی و توسعه علمی پیدا کرد، پس در مدیریت تهدید خوب عمل شده و این مولفه ها را در اختیار گرفته است اما در بعد مدیریت فرصت مسیر اشتباه طی شده به طوری که اقتصاد ایران را یک جا به دست نیروهای غیر انقلابی و نئولیبرالیست ها دادند.

وی در این باره افزود: افرادی که باوری به تهدید و خطراتی که از سوی آمریکا و اروپا برای ایران ایجاد می شود ندارند روی کار هستند و به غرب گرایش دارند و سرمایه های مردم را از کشور خارج می کنند. وقتی از این زاویه نگاه می کنید ساختار اقتصاد ایران آلوده به رباست یعنی این افراد از پایه بنیان تفکر دینی را زده اند در حالی که آقای مصباحی مقدم برای سود ۱۸ درصدی بانکی و طرح هایی از این دست باید توبیخ شود چرا که به نمایندگی از جریان روحانیت ربا خواری را در کشور مباح کرده است.

وی در خصوص سایر مدیریت ها در بخش اقتصاد مثل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به دست انقلابیون اداره نمی شود، بلکه مدیران با روش لیبرالی کشور را اداره می کنند. صنعت خودرو دست مافیاست. در مدیریت فرصت سلاطین بر اقتصاد ایران حاکم شده اند. الان چنیدن سلطان در اقتصاد حاکم هستند از سلطان شکر گرفته تا سلطان خودرو، عسل، پتروشیمی، قیر، فولاد، موز، سکه، ارز، طلا، مسکن، زمین و.... سلاطین در مقابل مدیریت تهدید یا جریان انقلابی ایستاده است انقلابی ها باید بروند خون بدهند و این ها با سرمایه های ملت حال کنند.

ابوالفضل ظهره وند گفت: این شرایط پارادوکسی کار ما را از درون می پاشد در حالی که متاسفانه آقای رئیسی این موضوع را درک نمی کند و دولت ایشان به ویژه در حوزه اقتصاد به دست نئولیبرالها اداره می شود یک کشتی نوح به نام دولت سیزدهم درست کرده که معلوم نیست درون آن چه خبر است. در حالی که دولت آقای روحانی اتفاقا رو بازی می کرد و خوبی آن دولت این بود که بی تعارف نشان می داد اعتقادی به برخی اصول انقلاب ندارد به همین خاطر می گفت دیپلماسی قربانی میدان شد.

کارشناس سیاست خارجی افزود: آقای روحانی با قاسم سلیمانی تضاد رویکردی و فکری داشت اما آقای رئیسی می گوید من سرباز ولایت هستم، الان مشکل ما متناقض صحبت کردن آقای رئیسی است در حالی که آقای روحانی متناقض نبود، بلکه تمام قد در برابر نظام ایستاد و از پروژه برجام های یک ودو و..سخن گفت و دفاع کرد و حتی نمایندگی رسمی غرب و آمریکا را ایفا کرد و از گفتن این مسائل ابایی نداشت و به طور عینی به ریش مردم و انقلابیون می خندید. مساله این است که دولت فعلی بدتر از روحانی عمل می کند اما متوجه نیست.دولت آقای روحانی دانا بود و دانسته می دانست چه بلایی سر کشور می آورد اما دولت آقای رئیسی ندانم کار است، ضمن اینکه عناصر تاثیر گذار بر اقتصاد و دولت تغییر نکردند وهمان عناصر روی کار هستند عناصری که برای برخورد با معضلات طرحی برای استفاده از ظرفیت ها و فرصت ها ندارند به همین خاطر است که اسب تروا داخل کشور آمده و ایرانی که در منطقه کنشگر فعال بود را به کنشگر منفعل در داخل تبدیل کرده چرا که می داند کسی که درداخل بجنگد حتما شکست می خورد اگر جنگ را داخل بردی شکست می خوری.

وی در پاسخ به این سوال که چاره کار ترمیم یا تغییر کابینه است، گفت: ترمیم و تغییر معنی ندارد. کابینه باید به یک منظومه معرفتی مسلح شود تا مدیریت فرصت و مدیریت تهدید را پشتیبانی کند و دو روی یک سکه را ببیند. کابینه ای باید روی کار بیاید که الگوی مشخص روشن و دست یافتنی برای اقتصاد ملی داشته باشد در حالی که دولت و کابینه بخصوص تیم اقتصادی در برابر این موضوع مقاومت می کند. بی تردید در صورت عدم تغییر و عدم رسیدن به این باور که اصلاحات باید به صورتی اساسی و زیربنایی انجام شود دولت نمی تواند کشور را آرام کند چرا که بخش عمده ای از معترضان یا اغتشاشگران مردم این سرزمین هستند.

ظهره وند در خصوص اقشار معترض خانه نشین به وضعیت بد اقتصادی ومدیریت ناتوان از حل مسائل اقتصادی کشور گفت: دولت باید بداند و خود را به خواب خرگوشی نزند و گمان نکند معترضان همین عده ای هستند که خارج از منزل سر و صدا می کنند، بلکه بدنه جامعه یعنی لایه خاکستری عملا معترض است، بنابراین این ظرفیت بالقوه برای افزوده شدن به معترضان وجود دارد و عدم تغییر مدیریتی و حرکت فوری به سمت بهبود وضعیت و تصمیم گیری های درست به نفع مردم منجر به باز شدن این دمل می شود، این نردبان می افتد و آقایان را زمین می زند دولت فقط متوجه جامعه ایرانی و داخل است از تحولات منطقه و جهانی عقب می ماند، ضمن اینکه جامعه ایرانی یک جامعه برون گراست.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی تصریح کرد: جامعه ای که توتالیتر و با سرکوب اداره شود بی شک در گام بعدی همه مردم را به معترض به وضعیت موجود تبدیل می کند. مسوولین باید به این موضوع واقف شوند که اگر انقلاب نتواند گفتمان اقتصادی پیدا کند به یک چیز تخیلی تبدیل می شود. دولت بدون داشتن دورنمای روشن و منظومه معرفتی و مسیری تئوریزه شده برای مدل اقتصادی و بدون داشتن گفتمان اقتصادی نمی تواند کاری کند، یعنی این دولت حتی تا اخر دوره خود را با این مدیریت اقتصادی نمی تواند طی کند به این دلیل که قدرت سرعت تحولات بین المللی در مسیر قطب بندی جدید بسیار زیاد است که فرصتی برای دو سه سال صبر کردن دولت آقای رئیسی وجود ندارد.

ظهره وند خاطر نشان کرد: تغییرات کنونی بسان گلوله بهمنی است ک در شیب افتاده و با سرعت بزرگ و بزرگتر می شود. جامعه ما جامعه ای است که بدنه نخبگانی بزرگی پیدا کرده اما مغزی که باید این ها را متقاعد کند کوچک مانده، یعنی مغز دولت نخودی است و نمی تواند مردم را متقاعد کند. مردم به امیدواری دولت نسبت به حل مسائل اعتقادی ندارند بنابراین برای برون رفت از این وضعیت راهکار شکل گیری مفهوم مردمسالاری دینی در اقتصاد است در غیر این صورت مردم با شیوه مدیریت اقتصادی کنونی حاضر به باور کردن و حتی شنیدن حرف دولت نیستند.

ابوالفضل ظهره وند در خصوص تیم اقتصادی دولت معتقد است: متاسفانه بخشی از بدنه دولت به ویژه افرادی از تیم اقتصادی،کوچک مغز هستند و لیبرال و در خدمت نظام لیبرال. کاری که جریان محافظه کاری می کند وحشتناک است. تورم موجود و کاهش ارزش پول ملی ظرفیت اقتصادی مردم را مثل خوره می بلعد و در جیب طبقات برخوردار که در دهک دهم قرار دارند می ریزد البته نه همه دهک دهمی ها. مردم متوجه استثمار داخل سیستمی هستند که دولت برای برخورداری عده ای فقط پول چاپ می کنند لذا همین مردم و بدنه خاکستری جامعه ممکن است به یک باره زیر همه چیز بزنند، چرا که دینی که گفتمان اقتصادی نداشه باشد تخیلی است و می شود همان افیون توده ها، بنابراین با دست فرمان مدیریت دولت فعلی، ایران به سمت آنارشی می رود.

۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 35522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      0 0
      هر کس یاس و نا امیدی را تبلغ کند ، خائن است