صدای طوفان گرد و خاک در مریخ را بشنوید

کاوشگر استقامت صدای طوفان گرد و خاک و دانه های غبار که به ابزار ناسا برخورد می کنند را ثبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپیس، این کلیپ صوتی کلید مهمی در درک چگونگی انتقال طوفان گردوغبار در مریخ به حساب می آید.

کلیپ صوتی مذکور به وسیله میکروفونی روی SuperCam استقامت در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱ و طی ماموریت sol ۲۱۵ ثبت شده است. (sol یک روز مریخی و حدود ۴۰ دقیقه طولانی تر از روز زمین است).

ابزارهای دیگر نیز این طوفان گرد و غبار را ثبت کرده اند به عنوان مثال دوربین NavCam تصاویری ثبت کرده و ابزار MEDA استقامت نیز دما و فشار را اندازه گیری کرده است.

علاوه بر آن محققان توانستند با استفاده از میکروفون به طور دقیق سرعت باد را براساس شدت صوت بسنجند.

این کاوشگر ناسا تاکنون ۹۰ مورد وزش طوفان گرد و غبار را ردیابی کرده اما این نخستین باری است که استقامت توانست میکروفونش را به موقع روشن کند.

نائوی مورداک یکی از سیاره شناسان در انستیتو ISAE–SUPAERO در دانشگاه تولوز فرانسه و محقق ارشد پژوهش در این باره می گوید: با توجه به ثبت صوت وزش طوفان گردو غباری که قابل شنیدن است می توان تعداد ذراتی که به کاوشگر برخورد می کند را شمرد.

مورداک و همکارانش با در نظر گرفتن همه چیز (کلیپ صوتی، تصاویر و اندازه گیری های دما و فشار) به این نتیجه رسیدند سرعت عرض تندباد گرد و غبار ۲۵ متر و ارتفاع آن ۱۱۸ متر بوده که با سرعت ۵.۳ متر برثانیه حرکت می‌کند.

۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 36696
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha