هیأت ۷۰ نفره چینی در تهران به دنبال چیست؟

هیئت عالی‌رتبه سیاسی و تجاری چینی به تهران آمد تا ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک در ایران انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هو چون هُوا، معاون نخست‌وزیر چین به‌‍ منظور توسعه روابط و فعال‌سازی همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، به همراه یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی، تجاری و فنی، روز دوشنبه وارد تهران شد.

این هیئت هفتاد نفره که برای انجام مذاکرات فنی و کارشناسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است، از روز دوشنبه ملاقات‌های خود را در کمیته‌های متعدد و بر اساس موضوعات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین برگزار کرد.

در پی این ماجرا معاون نخست وزیر چین با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور دیدار کرد.

هیأت ۷۰ نفره چینی در تهران به دنبال چیست؟

نتیجه گفتگوها و توافقات طرفین، آغاز عملیات اجرایی شدن ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه همکاری صنعتی بین طرفین بوده که این مهم، گام بلندی برای اجرایی شدن همکاری‌های راهبردی و توسعه‌ای در روابط دو کشور است.

در این مذاکرات، همچنین برخی از معدود طرح‌های تأمین مالی که در زمان دولت قبل معطل مانده بود، تعیین تکلیف شد و دوباره به جریان افتاد.

حوزه‌های مختلف، نظیر سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، مخابرات، میکروالکترونیک، نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین ترانزیت (خطوط شرقی به غرب و شمال-جنوب) از اصلی‌ترین محورهای گفتگوی طرفین بوده است.

همچنین، طرفین با ایجاد کارگروه مشترک نسبت به طراحی ساز و کارهای لازم برای توسعه تجارت در شرایط تحریم‌های اعمالی غرب، اقدام کردند.

با سفر این هیئت عالی‌رتبه و عزم دولت سیزدهم، می‌توان گفت دو کشور وارد مرحله جدیدی از تعاملات اقتصادی، تجاری و صنعتی شده‌اند.

توسعه روابط تجاری با جمهوری خلق چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و همچنین تبدیل ایران به شاهراه و کانون ترانزیت در منطقه غرب آسیا، مزیت‌های تجاری و اجتماعی فراوانی برای کشور رقم می‌زند و موجب رشد اقتصادی ایران خواهد شد.

۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 36628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha