چرا سفر رئیسی به چین اهمیت داشت؟

یک کارشناس ارشد مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه سفر رییس‌جمهوری به چین به عنوان یک اتفاق مهم در سطح بین‌الملل تلقی می‌شود، گفت: وجود ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران فرصت قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران چین فراهم کرده که به طور حتم از این موضوع استقبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا «اصغر بالسینی» امروز (پنجشنبه ۲۷ بهمن) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به سفر رییس جمهوری به چین و ثمرات آن برای اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: سفر رسمی رییس جمهوری و هیات همراه به چین می‌تواند از ابعاد گوناگون به عنوان یک موضوع کلیدی و حایز اهمیت تلقی شود.

وی اظهار داشت: زمانی که در مورد رابطه ایران با چین صحبت می‌شود باید به این موضوع توجه کرد که چین اکنون بعد از آمریکا به عنوان دومین اقتصاد جهان محسوب می‌شود؛ اما براساس برآوردهای انجام شده به نظر می‌رسد که چین به زودی از حیث تولید ناخالص داخلی از آمریکا عبور می‌کند و نخستین قدرت اقتصادی در دنیا خواهد شد.

بالسینی با تاکید بر اینکه چین در چند دهه اخیر دارای بالاترین نرخ رشد اقتصادی در جهان بوده است، گفت: از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ متوسط نرخ رشد اقتصادی چین ۱۰ درصد بود و از سال ۲۰۱۰ به بعد به طور متوسط دارای ۵.۵ درصد نرخ رشد اقتصادی است.

این کارشناس ارشد مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه چین اکنون حدود ۲۵ درصد از ذخایر ارزی دنیا را در اختیار دارد، افزود: ذخایر ارزی گسترده‌ای که در اختیار چین قرار دارد، این امکان را به کشور داده تا به عنوان دارنده منابع اقتصادی شناخته شود که از این حیث می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی شرایط قابل قبولی داشته باشد.

وی معتقد است، چین از بیشترین ارتباطات و تعاملات اقتصادی با نقاط مختلف کشورهای جهان مانند آفریقا، آمریکا و نیز دیگر کشورهای اروپایی برخوردار است.

بالسینی تاکید کرد: این مسایل در کنار یکدیگر جزو مزیت‌هایی محسوب می‌شود که برای اقتصاد چین متصور هستیم و می‌تواند برای ایران هم دارای اهمیت باشد.

این کارشناس ارشد اقتصادی اظهار داشت: نکته دیگر که باید به آن توجه کرد این است که چین در ژئوپلیتیک جهان، یک قدرت اقتصادی است که در حال رواج چندجانبه گرایی بوده و از طریق سیاست‌های خود در حال مقابله با یک جانبه‌گرایی است، این موضوع خود فرصت دیگری است که امکان تبادلات اقتصادی ایران با دیگر کشورها را فراهم می‌کند.

وی چین را بزرگترین شریک تجاری ایران معرفی کرد و افزود: وجود فراز و نشیب‌ها باعث شده تا کشورهای جهان و کشورهای اروپایی روابط خود را در شرایط تحریمی به حالت تعلیق درآورند؛ اما چین در کنار ایران به عنوان یک شریک تجاری روابط خود را حفظ کرده که این مساله را می‌توان به عنوان یک فرصت ارزشمند مغتنم دانست.

بالسینی با تاکید بر اینکه وجود ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران فرصت قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران در چین فراهم کرده و به طور حتم از این موضوع استقبال می‌شود، گفت: ظرفیت‌های خالی زیادی در اقتصاد ایران وجود دارد و جمعیت بالای ۸۰ میلیون در اقتصاد ایران این فرصت بی‌نظیر را برای بسیاری از کشورها متصور است که از طریق سرمایه‌گذاری در ایران می‌توانند درآمد قابل توجهی داشته باشند.

این کارشناس ارشد اقتصادی ایران اعلام کرد: همچنین بازدهی سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران به دلیل شرایطی که وجود دارد، قابل توجه است و کشورهایی که اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران می‌کنند، می‌توانند بازدهی قابل توجهی عاید خود کنند.

وی به امضای برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری ایران با چین اشاره کرد و گفت: این موضوع سرفصل همکاری‌ها است و اجرای برنامه جامع ۲۵ ساله گام عملی است که می‌تواند در ۲ کشور به تجلی ظهور برسد و فرصت‌ها را برای کشورها ایجاد کند.

بالسینی خاطرنشان کرد: با توجه به این مسایل سفر رییس جمهور بسیار دارای اهمیت است و همانطور که دیگر کشورها از آن برداشت شده، این سفر در سطح بین‌الملل هم به عنوان یک نکته کلیدی تلقی می‌شود.

۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
کد خبر: 39416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha