اقتصاد ایران دائما در حال آب شدن است/مردم سال هاست تحت فشارند اینک نوبت دولت و مجلس است که تحت فشار قرار بگیرند!

عضو اتاق بازرگانی گفت: تعیین میزان فروش نفت و تعیین نرخ دلار از شاخص های مهمی است که باید در بودجه ۱۴۰۲ مشخص شود.مردمی که با افزایش نرخ تورم هزینه های زیادی داده و می دهند در سال آینده نباید زیر بار تورم و فشارهایی که دولت برای خود نمی پذیرد قرار بگیرند بلکه باید در بودجه مشخص شود سهم دولت و مجلس از این فشارها چقدر است یا اینکه ببینیم دولت و مجلس باز هم سمت فشار را به سوی مردم هل داده اند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عدم بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال جاری به بهانه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: با توجه به تجارب قبلی با صراحت می توان گفت نه تنها بودجه های سالیانه به درستی اجرا نشده بلکه از برنامه دوم و سوم به بعد شاهد بودیم برنامه های توسعه ای کشور به دلایل مختلفی اعم از سیاست های متغیر دولت و مجلس محقق نشده است لذا به برنامه ها نمی توان دلخوش کرد و گمان کرد دولتها براساس برنامه های تدوین شده حرکت می کنند و زمینه را برای توسعه اقتصاد ایران فراهم می کنند.

وی در این باره افزود: به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن اقتصاد ایران همیشه در برنامه های توسعه ای و بودجه یک ساله شاهد انحرافات فاحشی بودیم که هیچ کدام از شعارهای توسعه ای و آنچه به نفع مردم خوانده می شد را محقق نکرده است بنابراین پیش بینی ناپذیری اقتصاد ایران باعث شده شاهد عدم تحقق بودجه ها و برنامه های توسعه ای کشور باشیم.

وی در ادامه با انتقاد به عدم بررسی و تصویب بودجه ۱۴۰۲ در سال جاری گفت: دولت و مجلس باید متوجه این موضوع مهم باشند که برای تعیین تکلیف بسیاری از حوزه ها و مراودات اقتصادی حداقل باید تکلیف برخی شاخص های کلان دربودجه مشخص شود در غیر این صورت شاهد بی نظمی و آشفته بازاری در صادرات و واردات و سایر حوزه های اقتصادی خواهیم بود که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با زندگی و معیشت و شغل مردم مرتبط است.

حمید رضا صالحی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال تعیین میزان فروش نفت و تعیین نرخ دلار از شاخص های مهمی است که باید در بودجه ۱۴۰۲ مشخص شود. با توجه به اینکه بخشی از هزینه ها و مخارج کشور وابسته به میزان درآمدهای ارزی است باید تکیلف روشن شود که نرخ ارز در بودجه چقدر است و اینکه دولت چه حسابی روی فروش نفت باز کرده آیا بودجه انقباضی بسته می شود و دولت راهکاری برای کاهش هزینه های تحمیلی بر بودجه دارد؟ وقتی این موارد و بسیاری از حوزه های دیگر مثل تعیین حقوق و دستمزدها و بودجه های عمرانی مشخص نیست یعنی اقتصاد بی ثبات ایران بی سر وسامان تر به حال خود رها می شود.

حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی معتقد است: با همه غیر قابل پیش بینی بودن بودجه مساله ایی که در بودجه باید روشن شود وضعیت برجام و درآمدهایی است که با لغو تحریم ها کسب می شود یا درآمدهایی که در صورت عدم لغو تحریم ها از آن محروم خواهیم شد.دولت باید مشخص کند که آیا بودجه عملیاتی تدوین کرده وچه برنامه هایی در دستور کار خود قرارداده است چرا که بخش مهمی از اقتصاد ایران وابسته به تامین زیر ساخت هایی است که با تجارت خارجی و تعامل با سایر اقتصادها گره خورده است.

این فعال اقتصادی گفت: برای داشتن چشم انداز روشن از وضعیت تجارت خارجی در بودجه باید مشخص شود سیاست های اقتصادی دولت چیست و در سیاست خارجی باید شفاف سازی شود که به مساله تعامل با جهان رویکردها بر چه محوری قرار می گیرد؟ آیا دولت تصمیم دارد در سمت اقتصاد باز حرکت کند یا همچنان اقتصاد به شکل بسته در دست دولت باقی می ماند و دولت آن را به شکل دلخواه خود مدیریت می کند؟

حمید رضا صالحی خاطر نشان کرد: آیا دولت برنامه درستی برای بزرگ شدن کیک اقتصاد دارد و یا مایل است به سمت سیاست های انقباضی برود؟ با توجه به اینکه متاسفانه اقتصاد ایران بسیار کوچک شده و در حال آب شدن است دولت باید برنامه ریزی دقیق و مدیریت بسیار مطلوبی داشته باشد تا بتواند بحران ها را پشت سر بگذارد ضمن اینکه مجلس نیز برای ایجاد تغییرات باید به دولت کمک کند نه اینکه مجلس مانع تغییرات اساسی برای بزرگ شدن کیک اقتصاد کشور شود.

حمید رضا صالحی خاطر نشان شد: دولتی که قبل از روی کار آمدن شعار کوچک شدن بودجه را می داد آیا به این نتیجه رسیده که باید هزینه های سربارخود را کم کند و خود را تحت فشار قرار دهند نه مردم را. مردمی که با افزایش نرخ تورم هزینه های زیادی داده و می دهند در سال آینده نباید زیر بار تورم و فشارهایی که دولت برای خود نمی پذیرد قرار بگیرند بلکه باید در بودجه مشخص شود سهم دولت و مجلس از این فشارها چقدر است یا اینکه ببینیم دولت و مجلس باز هم سمت فشار را به سوی مردم هل می دهند؟!

فعال اقتصادی گفت: باید مشخص شود آیا دولتمردان ما مثل دولتمردان ترکیه هر سه ماه یک بار با افزایش تورم، دستمزد و حقوق ها را افزایش می دهند یا اینکه باز هم در قامت یک تماشاچی ظاهر می شوند و بار فشار تورمی فقط بر مردم تحمیل می شود؟! این ها مسائلی است که باید در بودجه ریزی دیده شود و اتفاقا این طرف سال باید مشخص و روشن شود نه اینکه مردم در دو سه ماه اول سال آینده تحت فشار باشند آن زمان دولت برنامه هایی به مردم تحمیل کند که توان تحمل آن را نداشته باشند.

حمید رضا صالحی توضیح داد: دولت و مجلس باید متوجه باشند مثل سالهای قبل نباید پول پاشی داشته باشند ونمی توانند برای خود هزینه ها و خرج های بدون حساب کتاب بتراشند. مردم سال هاست تحت فشار اقتصادی هستند اینک نوبت به دولت و مجلس رسیده است که تحت فشار قرار بگیرند. قطع به یقین کوتاهی و اهمال در موضوع بررسی بودجه درست نیست چرا که بار مشکلات و مسائل اقتصادی کشور بسیار سنگین است و نباید باری بیش ازاین بر دوش اقتصاد ایران گذاشت.

۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
کد خبر: 36305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha