خنجر به چشم کی‌روش/دفاع سه نفره و روزبه؛ ریسک‌هایی که بلای جان تیم ملی شد

تحلیل فنی روزنامه ایران ورزشی پس از شکست ایران در بازی دیروز برابر انگلیس را بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آرمن ساروخانیان خبرنگار فوتبال در ایران ورزشی نوشت: در دوره هشت ساله‌ای که کی‌روش سرمربی تیم ملی بود و در سه بازی دوستانه‌ای که بعد از بازگشت به تیم ملی داشت و از تلویزیون پخش شد، به یاد نداریم که او از دفاع سه نفره استفاده کرده باشد. او هرچند به یک مربی تدافعی و محتاط شهره است، همیشه به خط دفاع چهار نفره‌اش وفادار بود و تلاش می‌کرد، فضاها را با فشرده کردن خطوط و پوشش‌های نزدیک بازیکنانش ببندد. حتی وقتی یک روز قبل از بازی شنیده شد که ممکن است مقابل انگلیس از دفاع سه نفره استفاده کند، انتظار می‌رفت که این یک شایعه و احتمالاً ترفندی برای فریب رسانه‌ها و حریف باشد. شروع بازی اما نشان داد که کی‌روش سراغ سیستم کاملاً جدیدی رفته و تیمش را با سه مدافع به زمین فرستاده است.

چشمی، ضعیف‌ترین بازیکن
بازیکنی که بیش از دیگران از این تغییر سیستم بهره برد و به ترکیب اصلی رسید، روزبه چشمی بود. هافبک استقلال بعد از جدایی کی‌روش هرگز به تیم ملی دعوت نشده بود، ولی با بازگشت مربی پرتغالی دوباره به فهرست تیم ملی اضافه شد. او در بازی‌های دوستانه در خط هافبک بازی کرد و پیش‌بینی این بود که مقابل انگلیس هم یکی از هافبک‌های دفاعی باشد، ولی برای این بازی حساس ناگهان به قلب دفاع منتقل شد و مدافع آخر تیم در کنار پورعلی‌گنجی و حسینی بود. این تنها تغییر اساسی تیم ملی نبود و در خط میانی هم عزت‌اللهی و امیری روی نیمکت رفتند تا نوراللهی و کریمی بازی کنند. چیدمان پیش از بازی ۲-۵-۳ اعلام شده بود، ولی در زمین به نظر می‌رسید که تیم ملی ۱-۲-۴-۳ بازی می‌کند و طارمی تنها مهاجم کی‌روش است. صرفنظر کردن از بازیکنانی که در ماه‌های گذشته مهره‌های اصلی تیم ملی بودند و به هم ریختن ترکیب ریسک بسیار بزرگی برای حساس‌ترین بازی سال‌های اخیر تیم ملی بود، ولی کی‌روش آنقدر تجربه دارد که خیال‌مان از او راحت باشد و باور کنیم که او تمام جزئیات را در نظر گرفته و بهترین ترکیبش را به زمین فرستاده است.

نقشه «آنتی-کین» جواب نداد
نقشه جدید کی‌روش یک دلیل مهم داشت و دفاع سه نفره بلندقدش نقشه‌ «آنتی-کین» مربی پرتغالی برای کنترل کاپیتان انگلیس بود، ولی این ترفند جواب نداد و تیم ملی در نیمه اول سه بار از همین نقطه گل خورد. انگلیس روی سانترها و ضربات ایستگاهی بسیار خطرناک بود و حضور سه مدافع میانی هم نتوانست به کنترل حملات حریف کمک کند. چشمی که قرار بود اسلحه پنهان کی‌روش در کنترل آسمان محوطه جریمه ایران باشد، ضعیف‌ترین بازیکن زمین بود وقتی سه بر صفر عقب بودیم و کار تمام شده بود، تعویض شد. اولین کرنر انگلیس در پنج دقیقه نخست بازی هشداری بود که آنها روی توپ‌های بلند چقدر خطرناک هستند. چشمی و پورعلی‌گنجی در این صحنه دو بازیکن انگلیس را بغل کردند و زمین زدند و خوش‌شانس بودند که در بازبینی ویدیویی پنالتی اعلام نشد. انگلیس با شروع سریع ضربه ایستگاهی بعدی بازیکنان تیم ملی را غافلگیر کرد و نتیجه آن سر به سر شدن بیرانوند و حسینی و تعویض اجباری دروازه‌بان تیم ملی بود. تیم ملی بعد از وقفه طولانی بازی بابت مصدومیت بیرانوند کمی جلوتر آمد و به نظر می‌رسید که ریتم بازی انگلیس به هم ریخته، ولی این وضعیت دوام زیادی نداشت و آنها روی اولین حمله جدی به گل رسیدند. سانتر لوک شاو در روی نقطه پنالتی را بلینگام بدون مزاحم به گوشه بالای دروازه فرستاد. سه مدافع میانی تیم ملی در این صحنه فاصله زیادی داشتند و هافبک دورتموند بدون مزاحم توانست دروازه حسینی را باز کند.

فروپاشی دفاع
این شروع فروپاشی ساختار دفاعی تیم ملی بود که در دقایق بعدی کاملاً به هم ریخت و دو بار دیگر تسلیم شد. روی گل دوم چشمی در کنترل مگوایر ناکام بود و ضربه سر مدافع میانی انگلیس را بوکایو ساکا با شوت سرضرب وارد دروازه کرد. طارمی در شروع مجدد بازی به هم‌تیمی‌هایش اشاره کرد که بازی را در لحظات کوتاه تا پایان نیمه اول آرام کنند، ولی تیم کاملاً به هم ریخته بود و تنها دو دقیقه بعد استرلینگ گل سوم را زد. شروع این حمله روی ناکامی چشمی در دوئل با هری کین در وسط زمین و تعلل او در دفع توپ بود. این آخرین صحنه حضور این بازیکن در زمین بود و شاید آخرین لحظه بازی‌اش در این تورنمنت باشد. کی‌روش نیمه دوم را با سه تعویض شروع کرد که یکی از آنها جایگزینی کنعانی‌زادگان به جای چشمی بود، ولی او چیدمان تیمش را تغییر نداد. تیم ملی در این نیمه جلوتر آمد و انگلیس هم به دنبال کنترل بازی بود تا اختلاف سطح دو تیم کمتر شود، ولی اشتباهات دفاعی پابرجا بود. مجید حسینی در این نیمه نمایش ضعیفی داشت و گل‌های چهارم و پنجم انگلیس روی واکنش‌های ضعیف او در برابر ساکا و رشفورد زده شد.

بازگشت به دفاع چهار نفره؟
با شکست ۲-۶ مقابل انگلیس، کی‌روش قطعاً به فکر تجدید ساختار دفاعی‌اش پیش از بازی با ولز خواهد افتاد و انتظار می‌رود بعد از این تجربه ناموفق و کیفیت پایین‌تر این تیم نسبت به انگلیس به خط دفاع چهار نفره برگردد. البته بعد از نمایش فاجعه‌بار مدافعان مقابل انگلیس او کار خیلی سختی برای انتخاب ترکیب خط دفاعش خواهد داشت.
تیم ملی بعد از این شکست برای صعود نیاز به امتیاز گرفتن از دو بازی بعدی دارد و کی‌روش تلاش خواهد کرد از تمام مهره‌های تهاجمی‌اش استفاده کند. کم کردن یک مدافع به معنی اضافه شدن یک بازیکن تهاجمی است. او سردار آزمون را در اواخر بازی با انگلیس به زمین فرستاد و او احتمالاً در بازی با ولز از دقیقه اول در زمین باشد. قلی‌زاده و ترابی هم که در نیمه دوم نمایش نسبتاً خوبی داشتند، ممکن است در بازی بعدی دقایق بیشتری به زمین بروند. سامان قدوس هم که در این بازی به کار گرفته نشد، این شانس را دارد که برابر ولز به زمین برود.

۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 35701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha