موفقیت محققان کشور در ساخت نمونه اولیه واکسن نوترکیب کرونا

محققان یک شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به ساخت نمونه اولیه واکسن نوترکیب کرونا مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک شدند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مهر یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت واکسن نسل سوم کرونا مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک دست یافت.

این شرکت با همکاری یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ ستاد اجرایی فرمان امام به این دانش فنی رسیده‌اند.

این واکسن در مرحله آزمایش‌های حیوانی است که پس از اخذ مجوزها وارد فاز انسانی و تولید انبوه خواهد شد.

بابک نگاهداری مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده این واکسن در دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز در نشستی خبری در خصوص ساخت نخستین نمونه واکسن نسل جدید مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک گفت: ما موفق به ساخت نخستین نمونه واکسن مبتنی بر ویروس سرخک شدیم. این یک شیوه نسل پیشرفته یا نسل سوم ساخت واکسن در مرز دانش است که در این شرکت موفق به کسب دانش تولید نمونه اولیه آن شدیم.

ساخت نخستین واکسن کرونا تحت نظارت رهبری

وی با بیان اینکه نخستین نمونه واکسن کرونا در این شرکت و باهمکاری هلدینگ دارویی برکت (زیرمجموعه ستاد فرمان اجرایی امام(ره) و تحت نظارت مقام معظم رهبری ساخته می شود، گفت: این یک دستاورد فناورانه برای کشور محسوب می‌شود.

نگاهداری خاطرنشان کرد: در طراحی و ساخت این فناوری از مشاوران خارجی استفاده کردیم و اولین گروهی هستیم که ویروس انسانی زنده تکثیر شونده مبتنی بر مهندسی ژنوم ویروس را به تولید رسانده ایم و این موضوع در کشور سابقه نداشته است.

مدیر شرکت این دانش بنیان با تاکید بر اینکه این فناوری مبتنی بر ژنوم ویروس است، گفت: در این پروژه بخشی از ژن یک ویروس کرونا را سنتز و استخراج کردیم و داخل ژن ویروس سرخک قرار دادیم و یک ویروس جدید نوترکیب تولید کردیم؛ در واقع این واکسن برای سرخک و کرونا کاربرد دارد.

نگاهداری با تاکید بر اینکه ساخت واکسن نسل سوم کرونا در اختیار تعداد محدودی از کشورها است، گفت: اکنون ایران در زمره این کشورها قرار گرفته است.

اتمام فاز حیوانی تا پایان آبان

وی با تاکید بر اینکه در ادامه این کار بنا داریم که فاز حیوانی را تا آبانماه به پایان برسانیم گفت: اکنون در حال ورود به فاز حیوانی (میمون) هستیم؛ برای این آزمایشها و تست ها با شرکتی در چین در ارتباط هستیم که آنها نیز این تست های حیوانی را انجام دهند که وقتی محصول ما به تولید رسید قابلیت حضور در بازارهای بین المللی را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با اشاره به تکنولوژی ساخت نسل سوم واکسن کرونا گفت: این تکنولوژی پیشرفته در اختیار چند مجموعه تحقیقاتی و شرکت خارجی همچون انستیتو پاستور فرانسه، یک شرکت آمریکایی، انستیتو روسی، مرکزی تحقیقات بیماری عفونی آلمان و یک کلینیک در آمریکا قرار دارد.

ایران وارد کلوپ کشورهای سازنده واکسن کرونا می‌شود

وی تاکید کرد: از این رو با ساخت این ویروس نوترکیب و در ادامه ساخت واکسن آن، جمهوری اسلامی ایران وارد این کلوپ کشورهای سازنده این واکسن دنیا می‌شود.

نگاهداری در خصوص روند ساخت این نوع واکسن گفت: همه این شرکت ها و موسسه های تحقیقاتی واکسن خودشان را مبتنی بر ویروس سرخک با پروتئین های S  و N  (نکلئوتید اسید) تمرکز دارند که ما در این شرکت بر هر دو ژن Sو N  در ۶ سازه مختلف تمرکز کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه از این رو ۶ نسل واکسن را تولید کرده ایم گفت: ۳-۴ واکسن با پروتئین S و دو واکسن با پروتئین N مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند.

نگاهداری ادامه داد: از این رو تعداد واریته های ما از همه کشورهای دنیا بیشتر است.

وی تاکید کرد: هر کدام از این تست ها پاسخ بدهد آن را بعد از تست حیوانی و فاز انسانی به تولید انبوه می رسانیم.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان  با تاکید بر اینکه فاز حیوانی این واکسن در آبان ماه به اتمام می رسد گفت: بنا داریم تا پایان سال به فاز انسانی ورود کرده باشیم و تا اوایل سال آینده بعد از اخذ تاییدیه های وزارت بهداشت و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام وارد تولید انبوه شویم.

۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 3531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha