فرمانده سابق پلیس راه:منع موتورسواری زنان؛حاصل کج‌سلیقگی است

موتورسواری زنان در ایران، موضوعی است که هرازچندگاهی به آن پرداخته شده و دوباره به فراموشی می‌رود، حتی رای دیوان عدالت اداری به نفع موتورسواری زنان نیز مشکلی را در این خصوص حل نکرده و پلیس راهنمایی و رانندگی باز هم اعلام کرد که رای دیوان عدالت اداری درباره موتورسواری زنان قابل تسری به عموم نیست، در این شرایط یک کارشناس ارشد ترافیک و از مسئولان پیشین پلیس راهور معتقد است که می‌توان با اصلاح قانون امکان موتورسواری قانونمند را برای زنان فراهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، در روزهای اخیر اما باز هم موضوع موتورسواری زنان مورد بحث و توجه قرار گرفته است. سکوت قانون درباره این موضوع نیز مزید بر علت شده تا موتورسواری زنان آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگیرد. یک کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک معتقد است که زمان آن فرا رسیده تا با اصلاحاتی جزئی در این زمینه، شرایط بهره‌مندی زنان از این امتیاز فراهم شود.

علیرضا اسماعیلی با اشاره به نقش غیرقابل انکار زنان در مناسبات جامعه امروز و فعالیت آن‌ها در حوزه‌های گوناگون گفت: زنان ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، امروزه زنان ما مانند نیم قرن پیش تنها خانه‌نشین نیستند و مانند مردان به فعالیت‌های گوناگون اداری، دانشگاهی، علمی و ... می‌پردازند و در اجتماع حضور دارند. این قشر برای ایاب و ذهاب خود نیازمند وسیله نقلیه هستند و بسیاری از آن‌ها توانایی خرید خودرو را ندارند. همچنین هزینه‌های زندگی در شهری مانند تهران برای یک دختر دانشجو یا کارمند زن به اندازه‌ای بالاست که این فرد نمی‌تواند هزینه‌های استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را نیز تقبل کند. این باعث ایجاد فشار اقتصادی روی مردم می‌شود. همچنین از سوی دیگر، سیستم حمل و نقل عمومی ما نیز نمی‌تواند به صورت گسترده و کامل سرویس‌دهی کند.این شرایط برای مردان کمی متفاوت است اما زنان مجبورند از خودروی شخصی استفاده کنند.

وی با اشاره به مزایای موتورسیکلت به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تردد مردم به‌خصوص زنان اظهارکرد: در این شرایط موتورسیکلت وسیله‌ای است که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات جابجایی زنان را حل کند. بسیاری از زنان نیز به استفاده از این وسیله نقلیه علاقمند هستند. این به حل مشکلات اقتصادی و ترافیکی کمک شایانی می‌کند. موتورسیکلت هزینه‌های کمتری نسبت به خودروی شخصی دارد، نیازمند جای پارک نیست و بهای خرید آن نیز به نسبت خودرو به مراتب پایین‌تر است‌. همچنین موتورسیکلت به علت ویژگی‌های خاص خود و توانایی مانور بالا می‌تواند در شرایط سخت ترافیکی از معابر کم‌عرض نیز عبور کند.

سکوت قانون درباره گواهینامه موتورسواری زنان

اسماعیلی با اشاره به موانع پیش روی زنان برای استفاده از این وسیله نقلیه گفت: برای استفاده زنان از این وسیله نقلیه، باید موانع مربوط به آن برداشته شود. اصلی‌ترین مانع بر سر راه این موضوع این است که به زنان گواهینامه داده‌ نمی‌شود. در ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ذکر شده است که صدور گواهینامه‌ رانندگی برای مردان توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود. این در شرایطی است که قانون درباره زنان سکوت کرده است. با استناد به همین مورد، برخی از حقوقدانان معتقدند می‌توان از همین موضوع برای اصلاح قانون مذکور بهره برد با توجه به اینکه در قانون مستقیما به این موضوع که نباید به زنان گواهینامه موتورسیکلت‌ داد اشاره نشده‌است. می‌توان از این موضوع استفاده کرد و اصلاحاتی در قانون انجام داد و ۵۰ درصد جامعه را از این امتیاز بهره‌مند کرد.

وی با اشاره به استفاده زنان از موتورسیکلت در بسیاری از کشورهای اسلامی تصریج کرد: در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند اندونزی و مالزی نیز شرایط مشابهی برقرار است‌. زنان در این کشورها از موتورسیکلت برای انجام امور روزانه، رفت‌وآمد در سطح شهر و ... استفاده می‌کنند. همچنین به علت داشتن کلاه کاسکت، پوشش متعارفی نیز برای رانندگان زن فراهم شده است. حتی در برخی موارد، راکبان موتورسیکلت در این کشورها بیشتر از زنان تشکیل شده‌اند.

ورود زنان به جمع راکبان موتورسیکلت، جو موتورسواری فعلی را بهبود می‌بخشد

این کارشناس ارشد ترافیک با اشاره به پیامدهای مثبت اضافه شدن زنان به جمع راکبان موتورسیکلت تاکید کرد: الان وقت این است که این موضوع در کشور ما اصلاح شود. اگر برخی‌ها نگران مسئله پوشش زنان هستند، کلاه کاسکت پوشش کاملی است. همچنین زنان ایرانی به قوانین و دستورالعمل‌های ترافیکی مقید هستند و آن‌ها را رعایت می‌کنند و از این نظر نیز جای نگرانی وجود ندارد.

به عقیده این کارشناس ترافیکی که سابقه فعالیت در پلیس راهنمایی رانندگی هم دارد، زنان در رانندگی نسبت به مردان کمتر تخلف می‌کنند. حتی ممکن است حضور رانندگان زن در ناوگان موتورسیکلت کشور، باعث توجه بیشتر مردان به رعایت قوانین و مقررات ترافیکی شود. فضای موتورسیکلت‌های ما که ۲۵ درصد کشته‌های ما را شامل شده‌است، می‌تواند با ورود زنان بهبود پیدا کند.

منع موتورسواری زنان، تناقضی حاصل از کج‌سلیقگی

اسماعیلی با انتقاد نسبت به تناقض موجود در موضوع موتورسواری زنان گفت: این مورد متناقضی است که در کشور ما زنان می‌توانند ترک موتورسیکلت‌ بنشنینند اما نمی‌توانند راننده آن باشند. این یک کج‌سلیقگی بوده که باید اصلاح شود. این موضوع از جهات مختلف به ترافیک شهری و همچنین وضعیت اقتصادی مردم کمک خواهد کرد. استفاده از موتورسیکلت باعث کاهش تعداد خودروهای شخصی و به‌تبع تعدیل شرایط ترافیکی شهر خواهد شد. فراتر از همه این موارد، موتورسواری حقی است که بسیاری از زنان که به آن علاقمند بوده‌اند از آن محروم شده‌اند.

فرمانده پیشین پلیس راه کشور درباره زیرساخت‌های آموزشی لازم برای آموزش موتورسواران زن اظهار کرد: وقتی این قانون اصلاح شود، متقاضیان زیادی وجود دارند تا آموزش‌های مخصوص موتورسواری به زنان را ارائه دهند و آموزشگاه‌های خاص با همین هدف ایجاد خواهند شد یا آموزشگاه‌های فعلی بخش‌هایی خاص و مرتبط با این مورد ایجاد خواهند کرد.

۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳
کد خبر: 35098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha