بسته حمایتی بورس  کمکی به بازار نمی کند/ برخی از بندهای این بسته اصلا قابل اجرا نیست

معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به برخی موضوعات بسته جدید حمایت از بورس، بیان داشت: برخی تصمیمات اتخاذ شده در بسته سازمان بورس قابلیت حمایتی و تقویت شاخص را ندارد که از جمله آن می توان به حذف فروش بازارگردان ها اشاره کرد که کمکی به بازار نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به تازگی سازمان بورس و اوراق بهادار بسته ۱۰ بندی را برای بهبود رشد شاخص ها ارائه داده تا مانع از کاهش قیمت سهام ها و خروج منابع مالی از بورس شود. در این بسته ۱۰ بندی به بحث بیمه سهام، پرداخت سود ۲۰ درصدی در مدت یکسال، کاهش ساعت کار فرابورس، بازارگردان ها و … اشاره شده که کارشناسان معتقد هستند اجرای انها تاثیری در رشد بورش و شاخص ها نخواهد داشت.

علیرضا توکلی کاشی، معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به «ایران اقتصادی» گفت: بسته ۱۰ بندی که سازمان بورس و اوراق بهادار آن را طراحی و تنظیم کرده، با اینکه به قصد خیرخواهانه و کمک به توقف کاهش قیمت ها و رشد شاخص ها و متضرر نشدن سرمایه گذاران در بورس است، اما کارساز نخواهد بود.

توکلی با تاکید بر اینکه انتقادهایی بر این بسته وارد است و برخی از بندهای این بسته اصلا قابل اجرا نیست و در رشد شاخص ها و مثبت شدن بورس تاثیری نخواهد گذاشت، گفت: در بند اول این بسته به بیمه کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر (که حدود ۹۶ درصد از تعداد کدهای حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند) که از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه گذاران صورت می‌گیرد اشاره و سررسید اعمال این اوراق را یکساله عنوان کرده است.

وی افزود: می خواهند با بیمه کردن سهام، سهامدار را از فروش منصرف کرده و در یکسال اینده ۲۰ درصد سود پرداخت کنند، در حالی که در این بند به فرایندهای اجرایی آن توجه نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه و بورس در ادامه گفت: دوم اینکه برخی از بندها به ضامن و متعهد نیاز دارد و مهم تر اینکه باید به اندازه کافی منابع مالی داشته باشد که بتواند تعهداتی که در این بسته گنجانده شده را در سررسیدها اجرایی کند، در صورتی که در این بسته به اشخاص اشاره نشده که چه کسانی باید این تعهدها را اجرایی کنند.

توکلی کاشی یکی دیگر از بندهایی که انتقاد به آن وارد است را کاهش زمان معاملات فرابورس به مدت نیم ساعت عنوان کرد و افزود: به اعتقاد من حذف فروش بازارگردان نیز نادرست است، چرا که کار بازارگردان ها خرید و فروش همزمان است و نمی توان گفت که آنها بخشی کار را انجام دهند و بخش دیگر را انجام ندهند. اصولا این کار پایه گذاری غلطی است که برای موضوعاتی یکسری اصول زیرپا گذاشته شود و به دنبال آن، کار غلط را رواج دهیم.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با حذف فروش بازارگردان ها در بازار اتفاقی نمی افتد و اگر اتفاقی بیفتد و شاخص ها رشد کند و بورس مثبت شود، بسیار موقتی است.

وی یادآور شد: برخی ممکن است بگویند بعد از اعلام این بسته ۱۰ بندی، دو و سه روز بورس مثبت شده، ولی باید گفت این بسته ۹ بند دیگر به جز بازارگردانی هم دارد و ثانیا این اثرات مثبت بورس هم موقتی خواهد بود.

به گفته توکلی کاشی، اگر بورس قصد ریزش داشته باشد این موضوع ادامه پیدا خواهد کرد و اگر بورس به واقع تغییر جهت دهد و صعودی شود، عملا بسیاری از بندهای این بسته و به خصوص بازارگردان تاثیرگذاری بسیار اندکی در تغییر جهت صعودی شدن خواهند داشت. در بهترین حالت می توان گفت که رشد شاخص ها در این روزها صرفا به دلیل همزمانی ارائه این بسته با صعود اتفاق افتاده است.

۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 34835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha