قرمز ممتد؛ سهم سهامداران از بورس

متاسفانه تاکنون هیچ حمایت و استفاده درستی از بازار سرمایه رخ نداده، این در حالی است که نقش این بازار در اقتصاد و در جهت‌دهی به حرکت نقدینگی بسیار مهم است. متاسفانه حرف‌هایی که تاکنون زده شده بیشتر جنبه شعاری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ ابتکار شرط مهم برای بهبود وضعیت بازار سرمایه را بررسی کرده است: روند حرکت بازار سرمایه روز گذشته برخلاف روزهای دیگر صعودی بود به طوری که شاخص کل بورس توانست با بیش از شش هزار واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد برسد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۱۶۳۳ واحد رشد کرد و در رقم ۳۲۵ هزار و ۶۲۰ واحد ایستاد. بازار سرمایه و سهام‌داران به بی‌رمقی بازار عادت کرده و دیگر رشدهای کم‌جان هیجانی به بازار وارد نمی‌کند.

بازار بورس مدت‌هاست که حال ناخوشی دارد و درد آن با هیچ مُسکنی آرام نمی‌شود. در این میان کارشناسان تحلیل‌های متفاوتی را از بازار سرمایه ارائه می‌دهند. پیمان تاتایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه تا چند هفته آینده وضعیت خوبی برای بازار بورس پیش‌بینی نمی‌شود اشاره کرده است که به نظر می رسد به دور از هر ترس و واهمه‌ای، بازار در انتظار سرنوشت مبهم برجام است.

این کارشناس بازار سرمایه گفته است: احتمال دارد بازار روند منفی در پیش بگیرد و این شرایط تا چند هفته آینده به دلیل ابهام در سرنوشت برجام، قیمت ارز و بودجه ۱۴۰۱ ادامه دار خواهد بود. موضوعات مطرح شده و عدم ابهام‌زدایی از برخی مصوبات بودجه‌ای نیز تاثیر زیادی بر تعیین شاخص روز بازار سرمایه داشته است. از سوی دیگر کاهش نرخ ارز شاید شوک بزرگی به بازار سرمایه وارد نکرد اما وضعیت رشد شاخص سهام‌ها به ویژه سهام شرکت‌های صادراتی را در معرض شک و تردید قرار داده است.

وی در پاسخ به این سوال که احتمال افزایش صف فروش سهام‌ها در این بازه از زمانی وجود دارد؛ گفت: به نظر ترس و ازدحام برای فروش سهام وجود ندارد. اما اینکه بازار چارتی داشته باشیم دور از انتظار است.

بازار می‌تواند روزهای پررونقی را داشته باشد اما به شرط‌ها و شروط‌ها

اما با وجود تمام بدبینی‌ها نسبت به وضعیت بازار سرمایه برخی از کارشناسان معتقدند با چند تغییر می‌توان در ماه‌های آتی رشد را به بازار سرمایه بازگرداند. حمیدرضا میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه به پیش‌بینی ارزیابی وضعیت بازار در ماه‌های آینده پرداخت در این خصوص به ابتکار گفت: واقعیت این است که بازار سرمایه می‌تواند در ماه‌های آتی بسیار پر رونق باشد و کارکرد لازمی که باید در اقتصاد داشته باشد را می‌تواند انجام بدهد اما تمام این مسائل مشروط به دو اتفاق خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اولین و مهم‌ترین اتفاق، این است که دولت یک برنامه اساسی برای بازار سرمایه که یک بازار بسیار مهم در اقتصاد کشور است داشته باشد تا بتواند هم از این بازار حمایت و هم استفاده کند.

میرمعینی در ادامه صحبت‌هایش به بررسی وضعیت حمایتی از بازار سرمایه تاکنون پرداخت و در این‌باره گفت: متاسفانه تاکنون هیچ حمایت و استفاده درستی از بازار سرمایه رخ نداده، این در حالی است که نقش این بازار در اقتصاد و در جهت‌دهی به حرکت نقدینگی بسیار مهم است. متاسفانه حرف‌هایی که تاکنون زده شده بیشتر جنبه شعاری داشته است.

میرمعینی در ادامه به مسئله بودجه اشاره کرد و گفت: مسئله تنظیم بودجه بی توجهی به بازار سرمایه را به خوبی نشان می‌دهد. متاسفانه در بودجه هیچ نگاه حمایتی و درستی نسبت به بازار سرمایه در اقتصاد لحاظ نشده است.

وی همچنین با اشاره به اخبار مثبت مذاکرات ادامه داد: در روزهای اخیر اخبار خوشی در خصوص پرونده هسته‌ای مخابره شده است، از سوی دیگر قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرده و گزارش عملکرد شرکت‌ها گزارش‌های مناسبی بوده است اما با تمام این مسائل به دلیل عملکرد تناقض‌آمیز دولت نسبت به بازار سرمایه متاسفانه فعالان بازار سرمایه نسبت به بهبود وضعیت ناامید هستند.

میرمعینی در ادامه صحبت‌هایش به دومین اتفاق مهم که شرط بهبود بازار سرمایه است اشاره کرد و در این باره گفت: دومین اتفاق مهم به قطعیت امضای برجام باز می‌گردد. اگر برجام قطعیت پیدا کند محدودیت‌های ناشی از تحریم کاهش پیدا کرده و در این شرایط تمام صنایع تحت تاثیر مثبت این مسئله قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم به مرور زمان صنایع تحت تاثیر مثبت قرار می‌گیرند اما بهبود شرایط بازار مشروط به این است که کاهش اثرات منفی ناشی از تحریم به کام سهامداران باشد، نه این که در آن شرایط دولت با وضع مالیات‌ها و یا کاهش بی معنای نرخ ارز شیرینی رفع محدودیت‌های تحریم را به کام سهامداران تلخ کند.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از صحبت‌هایش وضعیت بازار در صورت به توافق نرسیدن مذاکرات را بررسی کرد و گفت: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد در آن شرایط هم بازار سرمایه علی‌رغم اینکه نرخ دلار افزایش می‌یابد به دلیل افزایش ریسک باز هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

میرمعینی بار دیگر به تاثیر رویکرد دولت در خصوص بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نگاه و رویکرد دولت نسبت بازار سرمایه بسیار مهم است. رویکرد فعلی دولت که می‌تواند ناشی از شناخت پایین از بازار و یا قبول نداشتن بازار سرمایه به عنوان یک بخش مهم در اقتصاد است، باشد. به دلیل همین رویکرد و نگاه هیچگاه در تصمیمات خود بازار سرمایه را لحاظ نمی‌کنند

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 24951

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha