اگر سوئیچ خودروی مجهز به ایموبلایزر(ضد سرقت) گم شد چکار کنیم؟

در خودروی مجهز به ایموبلایزر(ضد سرقت) تا زمانی که قفل نرم‌افزاری باز نشود، خودرو استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در خودروهای مدرن امروزی، راه‌کارهای تازه‌ای برای جلوگیری از سرقت ارائه شده است. یکی از این امکانات هم ایموبلایزر (Immobilizer) است. ایموبلایزر خودرو، سیستمی ضدسرقت است که با وجود آن امکان استارت‌زدن خودرو برای سارق سخت و گاهی ناممکن می‌شود.

با ایموبلایزر خودرو آشنا شوید

بسیاری از خودروهای مدرن مجهز به سوئیچ‌های ایموبلایزر هستند. با وجود آنها، قفلی نرم‌افزاری روی رایانه خودرو گذاشته می‌شود. در نتیجه، روشن‌شدن موتور ممکن نخواهد بود. به‌عبارت ساده‌تر، قفل نرم‌افزاری تعبیه‌شده روی خودرو مانع از روشن‌شدن موتور می‌شود.

تا زمانی که قفل نرم‌افزاری باز نشود، خودرو استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود. سوئیچ را که می‌چرخانید، تنها در صورتی خودرو روشن می‌شود که کد ورودی‌تان با کد تعیین‌شده در بخش نرم‌افزاری خودرو یکسان باشد. فقط سوئیچی می‌تواند خودرو را روشن کند که دارای کد یا همان رمزی مشابه رمز موجود در برنامه رایانه‌ای وسیله باشد.

سیستم ایموبلایزر چه بخش‌هایی دارد؟

سیستم ایموبلایزر خودرو دارای بخش‌های مختلفی است:

  • برد موجود در سوئیچ خودرو؛
  • حافظه سوئیچ؛
  • برد ایموبلایزر در زیر فرمان؛
  • قفل نرم‌افزاری موجود در رایانه خودرو .

خودروهای مجهز به این سیستم در زمان تولید، روی سوئیچ خود رمز مخصوصی دریافت می‌کنند. این رمز با سیستم ضدسرقت هم‌خوانی دارد. با چرخش سوئیچ، اطلاعات کد پردازش می‌شود و مقایسه‌ای برای بررسی یکسان‌بودن کد رمز ورودی و کد موجود در رایانه خودرو صورت می‌گیرد.

اگر مطابقتی میان کدها وجود نداشته باشد، خودرو روشن نخواهد شد. با خرید خودرویی مجهز به این سیستم، در صورت درخواست شما و احراز هویت، کد مربوط به سوئیچ در اختیارتان قرار می‌گیرد.

عملکرد ایموبلایزر خودرو چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد، سیستم ایموبلایزر به‌گونه‌ای است که با تشخیص کد غیرقانونی و اشتباه مانع از روشن‌شدن خودرو می‌شود. به‌عبارت بهتر، کد مخصوصی برای روشن‌شدن خودرو در حافظه رایانه آن وجود دارد. اگر این کد با رمز موجود در سوئیچ یکسان باشد، امکان روشن‌شدن خودرو وجود دارد. در غیر این صورت، موتور روشن نمی‌شود.

برد الکترونیک یا UCH وظیفه کنترل تجهیزات ایموبلایزر را به‌عهده دارد. آنتن ترانسپاندری هم در سیستم موجود است که کد ثبت‌شده در رایانه را دریافت می‌کند و آن را به UCH انتقال می‌دهد. رایانه خودرو یا ECU هم کد یکسان با سوئیچ را در خود ذخیره کرده است و آن را برای مقایسه در اختیار UCH قرار می‌دهد.

با بازشدن سوئیچ، سیستم کنترل تجهیزات یا همان UCH به‌کمک میدان مغناطیسی از چیپی در ECU درخواست ارائه کد ثبت‌شده را می‌کند. میدان مغناطیسی مذکور هم به‌وسیله یک ترانسپاندر ایجاد می‌شود. اطلاعات میان چیپ و سوئیچ را ترانسپاندر تبادل می‌کند. رایانه که کد را در خود ذخیره دارد، آن را برای UCH می‌فرستد. اگر کدها با یکدیگر مطابقت داشته باشند، موتور مجوز روشن‌شدن را از ECU می‌گیرد.

نقش امنیتی ایموبلایزر در خودرو چیست؟

ایموبلایزرها می‌توانند اقدامات زیر را در راستای تأمین امنیت خودرو انجام بدهند:

  • قطع جرقه شمع‌ها؛
  • جلوگیری از پاشش سوخت؛
  • قطع برق پمپ بنزین و انژکتورهای خودرو؛
  • قطع‌کردن برق مثبت با چرخش سوئیچ.

در صورت دسترسی غیرمجاز به خودرو، ایموبلایزر مداخله می‌کند. این سیستم ضدسرقت با تحت‌نظرداشتن سیستم سوخت‌رسانی، سیستم جرقه‌زنی شمع‌ها و موتور استارت مانع از دزدیده‌شدن خودرو می‌شود.

نشانه‌های اختلال در سیستم ایموبلایزر خودرو چیست؟

دقت کنید که هر سیستم ایموبلایزر مجهز به چراغ‌های هشداری هم هست که هریک می‌توانند معنای خاصی را درباره وضعیت آن به شما انتقال بدهند. برای نمونه:

  • روشن‌شدن چراغ‌های هشدار، نشانه حذف کد یا خرابی در سیستم ایموبلایزر است.
  • اگر چراغ‌ها ۴ بار پیاپی چشمک بزنند، یعنی ایموبلایزر خودرو فعال و سوئیچ باز است.
  • اگر چراغ‌ها در ۱ ثانیه، یک چشمک بزنند، یعنی ایموبلایزر فعال است اما سوئیچ باز نیست.
  • خاموش‌بودن چراغ‌ها هم که نشانه فعال‌نبودن ایموبلایزر است.

از نشانه‌های وجود مشکل در ایموبلایزر هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازنشدن درهای خودرو؛
  • درست قفل‌نشدن درها؛
  • روشن‌نشدن موتور؛
  • نچرخیدن کلید در مغزی سوئیچ؛
  • خاموش‌نشدن آژیر هشدار.

بازنشدن درهای خود

گاهی‌اوقات، دکمه بازکردن قفل را روی سوئیچ فشار می‌دهید اما درها باز نمی‌شوند. در صورت وقوع چنین مشکلی باید برای بررسی عملکرد ایموبلایزر به متخصصان مراجعه کنید.

درست قفل‌نشدن درها

یکی دیگر از نشانه‌های عملکرد نامناسب ایموبلایزرها هم قفل‌نشدن درست خودرو است. با بررسی وضعیت باتری ریموت یا فیوزهای سیستم ضدسرقت و قفل درها مطمئن شوید که مشکل از ایموبلایزر است. بعد از چک‌کردن تمام این موارد به‌سراغ رفع مشکل سیستم ضدسرقت بروید.

روشن‌نشدن موتور

اگر ایموبلایزر نتواند کدهای سوئیچ را بخواند، اجازه روشن‌شدن خودرو را صادر نمی‌کند. در چنین حالتی یا کلید و سوئیچ دچار مشکل شده‌اند یا مشکل بزرگ‌تری به‌میان است؛ خراب‌شدن سیستم ایموبلایزر خودرو.

نچرخیدن کلید در مغزی سوئیچ

در صورتی که کلید در مغزی سوئیچ نچرخد هم احتمال خراب‌بودن سیستم ایموبلایزر به‌وجود می‌آید. احتمال دارد که در چنین حالتی، تراشه ترانسپاندر خودرو خوب عمل نکرده باشد و خواندن و فرستادن کد را به‌درستی انجام ندهد. شاید هم دنده‌های درون مغزی شکسته باشند و امکان چرخش کلید به‌وجود نیامده باشد.

خاموش‌نشدن آژیر هشدار

آژیر هشدار خودرو شروع به سروصدا کرده و خاموش نمی‌شود؟ این هم یکی از رایج‌ترین نشانه‌های وجود خرابی در ایموبلایزر خودرو است. زمانی که سیستم ضدسرقت نتواند به‌درستی عمل و درهای خودرو را براساس پروتکل‌های خودش قفل کند، با روشن‌کردن آژیر خبر از نقص موجود در سیستم می‌دهد.

اگر هریک از این نشانه‌های خرابی را در خودروی خود مشاهده کردید، بهتر است که به نمایندگی‌های پس از فروش بروید. این مراکز با وجود کارشناسانی حرفه‌ای بهتر به شما در رفع مشکل کمک خواهند کرد.

با گم‌شدن سوئیچ چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت گم‌شدن سوئیچ خودرو، امکان غیرفعال‌کردن کد قبلی و تعریف کدی جدید برای سوئیچ وجود دارد. این راهکار برای خودروهای تولید داخل است. اگر خودرویی خارجی دارید و سوئیچ آن را گم کرده‌اید، برای یافتن کد سوئیچ یا ساختن کلید جدید به استفاده از رایانه خودرو نیاز پیدا می‌کنید.

وجود سوئیچ یدک خودروها هم در این زمینه به شما کمک می‌کند. با تغییر کد موجود در آن، راه‌اندازی مجدد سیستم سرقت ایموبلایزر خودرو مقدور می‌شود.

در آخر

وجود سیستمی مانند ایموبلایزر خودرو می‌تواند تاحد زیادی خیالتان را بابت امنیت خودرو راحت نگه دارد. با این حال، نباید فراموش کنید که این راه‌کار هم امنیتی ۱۰۰درصدی در اختیارتان قرار نمی‌دهد. دستکاری در سیستم برق خودروها می‌تواند روی عملکرد ایموبلایزر اثر منفی بگذارید. در هر حال، وجود چنین سیستمی گامی مهم برای توسعه فناوری‌های بعدی برای تأمین امنیت وسایل نقلیه است.

منبع: https://karnameh.com/blog

۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 34425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha