علائم خرابی سوئیچ خودرو؛ اگر سوئیچ خودرو خراب شد چه کنیم؟

سوئیچ، باتری را به استارت متصل می‌کند و به باتری امکان می‌دهد موج قدرتمندی از انرژی را به استارت بفرستد تا ماشین روشن شود. عملکرد درست سوئیچ برای عملکرد سایر اجزا ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سوئیچ خودرو یکی از اجزای مهم خودرو است که تمام دستگاه‌های الکترونیکی خودرو را تغذیه می‌کند و از تخلیه باتری در زمانی که مدتی طولانی خودرو را پارک می‌کنید جلوگیری به عمل می‌آورد. سوئیچ، باتری را به استارت متصل می‌کند و به باتری امکان می‌دهد موج قدرتمندی از انرژی را به استارت بفرستد تا ماشین روشن شود. عملکرد درست سوئیچ برای عملکرد سایر اجزا ضروری است. در این مطلب ابتدا مختصری درباره نحوه عملکرد سوئیچ صحبت می‌کنیم و سپس علائم خرابی سوئیچ و شیوه‌های روشن‌کردن خودرو بدون آن را توضیح خواهیم داد.

سوئیچ خودرو چگونه باعث روشن شدن خودرو می‌شود؟

سوئیچ خودرو قطعه‌ای است که دو جزء مکانیکی و الکترونیکی دارد. قسمت مکانیکی آن بخشی استوانه‌ای است که کلید در آن قرار می‌گیرد. درون این استوانه یک‌سری پین وجود دارد که وقتی کلید را درون آن قرار می‌دهید، شیارهای روی تیغه کلید آنها را به داخل جایگاهشان فشار می‌دهند و وقتی پین‌ها در جای خود قرار گرفتند کلید می‌تواند سوئیچ را روشن کند.

بخش مکانیکی سوئیچ حاوی مدارهای الکتریکی هستند که با چرخاندن کلید در قفل به هم متصل می‌شوند. به‌عنوان مثال، وقتی سوئیچ روشن است، دو کانکتور را به هم متصل می‌کند که باعث رساندن برق به رله احتراق می‌شوند و اجزای الکترونیکی خودرو را روشن می‌کنند.

سوئیچ به‌طور کلی دارای چهار موقعیت است: خاموش، لوازم جانبی، روشن (ON) و استارت. فقط وقتی سوئیچ را روی خاموش قرار می‌دهید می‌توانید کلید را بردارید. با یک‌بار چرخاندن، لوازم جانبی مانند رادیو روشن می‌شوند. البته برخی از لوازمی که انرژی زیادی از باتری می‌گیرند، مانند شیشه‌بالابر، همچنان خاموش می‌مانند تا از تخلیه باتری جلوگیری شود. موقعیت بعدی روشن است که سیستم‌هایی مانند پمپ بنزین، چراغ‌ها و غیره روشن می‌شوند؛ اما موتور همچنان خاموش است. موقعیت بعدی استارت است که برای راه‌اندازی خودرو است. در این حالت سوئیچ را می‌چرخانید و نگه می‌دارید تا خودرو روشن شود و بعد از اینکه آن را رها کردید به حالت ON یا روشن برمی‌گردد.

علائم خرابی سوئیچ خودرو

برخی از علائم خرابی سوئیچ خودرو عبارت‌اند از:

۱. ماشین روشن نمی‌شود

همان‌طور که گفتیم فرایند روشن‌کردن ماشین باید در دو مرحله انجام شود. ابتدا سوئیچ باید روی وضعیت روشن قرار بگیرد و در مرحله بعد باید استارت بخورد. در مرحله دوم سوئیچ باید سیگنالی به موتور استارتر ارسال کند تا بچرخد. اگر سوئیچ مشکل پیدا کند، ماشین روشن نخواهد شد. بنابراین یکی از نشانه‌های خرابی سوئیچ می‌تواند روشن‌نشدن خودرو باشد.

۲. ماشین در حین رانندگی متوقف می‌شود

اگر اتصالات سوئیچ خودرو معیوب باشد، ممکن است ناگهان روی موقعیت خاموش قرار بگیرد. به این ترتیب ماشین درحین رانندگی ناگهان خاموش می‌شود. اگر این اتفاق افتاد، به داشبورد نگاه کنید. اگر همه چراغ‌های داشبورد خاموش شده و موتور از کار افتاده است، می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی سوئیچ خودرو باشد.

۳. چراغ داشبورد یا سایر لوازم الکترونیکی چشمک می‌زند

یکی دیگر از علائم خرابی سوئیچ خودرو این است که چراغ‌های داشبورد یا سایر لوازم الکترونیکی چشمک می‌زنند یا هرازگاهی روشن و خاموش می‌شوند. این نشان می‌دهد که صفحه اتصال سوئیچ خراب است و ممکن است در اثر خوردگی یا سایش به این روز افتاده باشد. البته این مورد قابل‌تعمیر نیست، ولی نیازی به تعویض کل سیستم سوئیچ احتراق هم نیست. کافی است صرفا همان قطعه را تعویض کنید.

۴. کلید سوئیچ را روشن نمی‌کند

وقتی کلید را وارد کرده و می‌چرخانید اما سوئیچ روی موقعیت روشن قرار نمی‌گیرد، درصورتی‌که باتری شارژ کافی دارد، نشان‌دهنده خرابی سوئیچ است.

۵. کلید نمی‌چرخد

این مشکل در کلیدهایی که طراحی استوانه‌ای روی تیغه دارند رایج‌تر است. با گذشت زمان، شیارها و دندانه‌های روی سوئیچ گرد و صاف می‌شوند. این باعث می‌شود کلید نتواند سوئیچ را در موقعیت‌های درست قرار دهد. وقتی کلید نمی‌چرخد سوئیچ خودرو را روشن نمی‌کند.

۶. صدای موتور استارتر را نمی‌شنوید

یکی دیگر از نشانه‌های مشکل در سوئیچ خودرو این است که هنگام چرخاندن کلید صدای کلیک‌مانند استارت را نمی‌شنوید.

۷. فرمان گیر کرده است

در سوئیچ خودرو یک قفل مکانیکی برای فرمان تعبیه شده است. اگر فرمان گیر می‌کند، سیلندر سوئیچ را بررسی کنید؛ شاید مشکل از آن باشد.

علت خرابی سوئیچ خودرو

  • گیرکردن کلید شکسته در داخل سوئیچ
  • خرابی شیارها و برش‌های درون سوئیچ به‌دلیل فرسودگی یا کثیف‌شدن
  • معیوب‌بودن سوئیچ نو از ابتدا
  • مشکل در رایانه خودرو

منبع: https://karnameh.com/blog

۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 34320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha