علل برق دزدی ماشین؛ چطور بفهمیم برق دزدی از کجاست؟

برق دزدی ماشین همان‌طور که از نامش مشخص است، به مصرف نابه‌جای برق یا انرژی از باطری خودرو در زمانی که خاموش است می‌گویند. این بدان معناست که یک یا چند مورد از اجزای خودرو بی‌دلیل در حال مصرف باطری هستند. اگر باطری ماشین شما زودبه‌زود (حتی طی چند ساعت) تخلیه می‌شود احتمالا برق دزدی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، باتری جریان برق موردنیاز خودرو را تأمین می‌کند. وقتی اتومبیل را خاموش می‌کنید (سوئیچ را روی Off قرار می‌دهید)، سیستم احتراق خودرو جریان برق را از موتور قطع می‌کند، اما اتصال از جانب باتری هنوز قطع نیست. بنابراین هنوز اجزایی هستند که از باتری خودرو استفاده می‌کنند. بخشی از این مصرف برق طبیعی است و برای روشن نگه‌داشتن ساعت خودرو، رادیو، دزدگیر، قفل مرکزی و نظایر آنها لازم است. بنابراین باتری توانایی تأمین انرژی این اجزا را که بیشتر از چند میلی‌آمپر نیست دارد.

برق دزدی ماشین

مقدار طبیعی تخلیه باتری برای اتومبیل‌های جدید بین ۵۰ تا ۸۵ میلی‌آمپر و در خودروهای قدیمی‌تر کمتر از ۵۰ میلی‌آمپر است. هر مقدار بیشتر از این برق دزدی به شمار می‌رود و مکانیک باید آن را بررسی کند. برق دزدی می‌تواند به دلیل وجود اشکال در سیستم الکتریکی ماشین از جمله کویل و وایر شمع باشد. کویل نوعی سیم‌پیچ القایی است که در سیستم احتراق خودرو، برای تولید جریان برق با ولتاژ بالا و کمک به جرقه زدن شمع به کار می‌رود. وظیفه انتقال این برق از کویل به سر شمع، به عهده وایر شمع است.

برق دزدی کویل و برق دزدی وایر شمع و نیز اشکال در فیوزها از شایع‌ترین عوامل تخلیه باتری خودرو هستند که می‌توانند از یک شب تا صبح ظرف چند ساعت باتری را خالی کنند؛ به طوری که وقتی صبح استارت می‌زنید ماشین روشن نمی‌شود.

برای خودروهای جدید حتی مرز ۸۵ میلی‌آمپر می‌تواند به مرور زمان بر عمر و عملکرد باتری تأثیر منفی داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که شارژ و نگهداری باتری به گونه‌ای انجام شود که به زیر ۱۲.۴ ولت نرسد. هنگامی‌که ولتاژ به ۱۲.۴ می‌رسد، باتری شروع به خوردگی و سولفاته شدن می‌کند.

چطور بفهمیم برق دزدی ماشین از کجاست؟

در مرحله اول باید تعیین کنید کدام اجزا در حال برق دزدی خودرو هستند و سپس آنها را بررسی کنید. در نهایت پس از یافتن علت، می‌توانید درصدد رفع آن برآیید.

احتمال برق دزدی کدام قطعات از همه بیشتر است؟

برق دزدی ماشین ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. بهتر است اگر احتمال برق دزدی را می‌دهید خودرو را به مکانیک نشان دهید؛ بااین‌حال در برخی موارد ممکن است دلیل آن بسیار ساده باشد و خودتان بتوانید آن را رفع کنید. معمولا بیشترین احتمال برق دزدی ماشین از جانب رادیو، سیستم پخش خودرو، دزدگیر، کویل، وایرهای شمع و سیستم قفل مرکزی است.

منبع: https://karnameh.com/blog

۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 34258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha