تفاوت شگفت‌انگیز واحدهای کلیدنخورده و نوساز با خانه‌های قدیمی کهنسال

اختلاف قیمت دو واحد مسکونی تازه‌ساز و قدیمی‌ساز با متراژ مساوی، در بعضی موارد ممکن است در یک نقطه و یک محله به ۳ تا ۳.۵ میلیارد برسد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، خرید خانه در تهران برای خیلی‌ها رنگ رویا و آرزو به خود گرفته است. با این حال در ماه گذشته بیش از شش هزار قرارداد خرید و فروش خانه در همین شهر به امضا رسیده که ارزش ۴۱ درصد آن‌ها بیش از متوسط قیمت مسکن تهران بوده و در ۴۷۶ مورد، قیمت کل واحد از ۱۰ میلیارد تومان فراتر می‌رود.

بررسی گزارش بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد خریداران مسکن در تهران، استراتژی‌های جدیدی را برای خانه‌دار شدن به‌کار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها دست گذاشتن روی خانه‌هایی با عمر بیشتر است. در حالی که شهریور امسال، واحدهایی با سن حداکثر پنج سال همچنان از نظر تعداد، محبوب‌ترین خانه‌ها بوده‌اند و شاهد فروش هزار و ۷۰۰ مورد از آن‌ها بوده‌ایم، از آن‌طرف تعداد قراردادهای فروش واحدهایی با سن بیش از ۲۰ سال هم به بیش از هزار و ۳۰۰ مورد می‌رسد که حدود ۲۲ درصد معاملات را شامل می‌شود. واحدهای ۲۰ سال غیر از عمر بالا، ممکن است از نعمت پارکینگ و آسانسور هم بی‌بهره باشند. همه این مسائل دست به‌دست هم می‌دهند تا در بعضی موارد ممکن است اختلاف قیمت دو واحد مسکونی تازه‌ساز و قدیمی‌ساز با متراژ مساوی، به سه تا ۳.۵ میلیارد تومان برسد!

مقایسه قیمت خانه ۶۰ متری در مرکز پایتخت

قیمت میانگین مسکن در تهران بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی متری ۴۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان است، اما در منطقه یک برای خرید یک مترمربع، باید حدود ۸۷ میلیون تومان پول داشت. از طرف دیگر در منطقه‌ای مثل ۱۹، با ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌توان یک مترمربع خانه خرید. همه این عددها به‌صورت متوسط اعلام می‌شوند و «میانگین» به‌حساب می‌آیند؛ بنابراین وقتی وارد بازار می‌شوید، متر و معیارهایی متفاوت انتظارتان را می‌کشد.

قیمت خانه در تهران علاوه بر منطقه، بر اساس سن ساختمان، متراژ، تعداد طبقات، تعداد واحدهای یک طبقه، متریال و امکاناتی از جمله پارکینگ و آسانسور مشخص می‌شود. برای اینکه بتوانیم موضوع را به زبان ساده و قابل‌فهم توضیح دهیم، چندتا مثال می‌زنیم. اول یک خانه ۶۰ متری در سهروردی شمالی، واقع در منطقه هفت را مبنا قرار می‌دهیم. چون متوسط قیمت خانه در منطقه هفت، متری ۴۲ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان اعلام شده که به متوسط قیمت کل شهر نزدیک است.

قیمت خانه ۶۰ متری در منطقه هفت بر اساس اعداد و ارقام موجود در گزارش بانک مرکزی باید حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان باشد، اما در صورتی که سن خانه بین یک تا نهایتا پنج سال است، در طبقه پنجم ساختمانی پنج طبقه، نه‌چندان شلوغ و کم‌واحد واقع شده و پارکینگ و آسانسور دارد، قیمتش به محدوده سه میلیارد و ۱۵۵ میلیون تا سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. قیمت همین واحد بدون پارکینگ ۲.۸ میلیارد تومان پایین می‌آید و نهایتا می‌توان آن را سه میلیارد خریداری کرد. یعنی وجود پارکینگ در چنین ساختمانی، به‌تن‌هایی ۳۰۰ میلیون ارزش دارد. بعید است ساختمان‌های جدید بدون پارکینگ باشد.

ارزش خانه در محدوده مرکز تهران، بدون وجود پارکینگ ۷۰۰ میلیون و در مواردی تا یک میلیارد کاهش پیدا می‌کند

قیمت خانه ۶۰ متری با همان مشخصات قبلی، ولی با سن بیش از ۲۰ سال در منطقه هفت، به دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون تا دو میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان می‌رسد که تقریبا یک میلیارد از خانه تازه‌ساز، ارزان‌تر است. اگر این خانه پارکینگ و آسانسور نداشته باشد، می‌توانید با بودجه یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تا یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان بخریدش. شاید با خودتان بگویید حالا که آسانسور نیست، پس باید خانه‌ای واقع در طبقه اول را در اولویت گذاشت؛ این ایده برایتان ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد! همین مقایسه را می‌توان در مورد یک خانه با متراژ بزرگ‌تر تکرار کرد.

بخشی از خریداران خانه در سال‌های اخیر، همزمان با افزایش قیمت‌ها، ناچار شده‌اند سراغ واحدهایی با عمر بالا بروند، چون قیمت کمتری دارند. به‌همین دلیل در حالی که سهم واحدهایی با عمر تا پنج سال در شهریور امسال، از کل معاملات ۲۸.۴ درصد بوده، حدود ۲۲ درصد قراردادها برای خرید و فروش واحدهایی با سن بیش از ۲۰ سال امضا شده است. یک‌سال پیش سهم این واحدها از کل معاملات بازار مسکن، نهایتا ۱۳ درصد بود، اما امسال با رشد ۹ درصدی خرید واحدهای ۲۰ سال به بالا روبرو هستیم. همزمان، سهم واحدهای جوان کمتر از پنج سال ساخت در یک‌سال اخیر نزدیک پنج درصد کاهش پیدا کرده است

مقایسه قیمت خانه ۱۰۰ متری در مرکز پایتخت

قیمت یک خانه ۱۰۰ متری در منطقه هفت تهران، براساس اعداد آماری بانک مرکزی حدود چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. در صورتی که این خانه نوساز و کلیدنخورده باشد، در طبقه پنجم قرار گرفته و حتما پارکینگ و آسانسور دارد، ارزشش بین پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون بالا می‌رود. همین متراژ خانه، با عمر زیر پنج سال را می‌توان حدود ۴۰۰ میلیون ارزان‌تر خریداری کرد.

ارزش خانه ۱۰۰ متری با عمر زیر پنج سال ساخت در محدوده مرکز تهران، بدون وجود پارکینگ ۷۰۰ میلیون و در مواردی حتی تا یک میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند. اگر در سهروردی شمالی که در محدوده طرح ترافیک قرار ندارد، سراغ واحدی ۱۰۰ متری با مشخصات مشابه، اما سن بیش از ۲۰ سال بروید، به‌شکل باورنکردنی قیمت پایین می‌آید و بین سه میلیارد و ۷۳۰ میلیون تا سه میلیون و ۹۷۰ میلیون قرار می‌گیرد. همین ملک را می‌توان بدون پارکینگ و انباری، ۲.۱ میلیارد تا ۲.۳ میلیارد تومان خریداری کرد که در مقایسه با ملک تازه‌ساز و فول امکانات، ۳ تا ۳.۵ میلیارد تومان ارزان‌تر است.

۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 34021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha