مالیات بر بازارهای موازی هم دردی از بازار سرمایه دوا نمی‌کند/ اعتماد را به بازار سهام بازگردانید

طرح مالیات برعایدی سرمایه به تائید کمیسیون اقتصادی مجلس رسیده و باید گفت این طرح در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است. اگر این طرح مصوب شود، قانونی تحت عنوان مالیات برعایدی سرمایه در راستای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ طرح مالیات برعایدی سرمایه به تائید کمیسیون اقتصادی مجلس رسیده و باید گفت این طرح در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است. اگر مصوب شود، قانونی تحت عنوان مالیات برعایدی سرمایه در راستای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. نکته این اصلاحیه اینجاست که املاک تجاری و مسکونی، کلیه وسایل نقلیه که امکان شماره‌گذاری دارند، ارز و انواع فلزات گران‌قیمت شامل این مالیات می‌شوند. از سوی دیگر در بورس مبحث سهامدار حرفه‌ای مطرح می‌شود که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است. همچنین با بررسی روند بازار در این روز متوجه اختلال در سامانه معاملات برخی کارگزاری‌ها شدیم.

دراین‌بین علی خسروشاهی، رئیس هیئت‌مدیره سبدگردان کارا تشریح کرد: اخذ مالیات از معاملات در هر بازاری ضد مشوق سرمایه‌گذاری است، اما از سوی دیگر عدم اعتماد در بورس باعث می‌شود که نقدینگی به سمت بازار سهام تغییر مسیر ندهد. علاوه بر عدم اعتماد، ابهامات و مشکلات موجود در بازار سرمایه مرتفع نشده است، درنتیجه اگر در دیگر بازارها مالیات اخذ شود منجر به ورود نقدینگی به بازار سهام نمی‌شود.

وی با بیان این مطلب که طرح سهامدار حرفه‌ای اقدام خوبی است، تشریح کرد: مطابق با مصوبه هیئت‌مدیره شرکت فرابورس ایران، سرمایه‌گذار حرفه‌ای اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که حداقل یکی از شرایط اعلامی فرابورس را داشته باشند. دراین‌بین، به نظر می‌رسد اگر سهام با قیمت و حجم های مختلف به سهامدار حرفه ای ارائه شود، بهتر است. شروط احراز سهامدار حرفه‌ای نیز ناقص است، یعنی اقدامی درست به نحوی غلط انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال صندوق سرمایه‌گذاری که مدیر آن نهاد مالی است، خود نهاد مالی مدیر سبد نیز است که این موضوع یکی از نواقص این طرح به شمار می‌رود.

وی در پایان با اظهار بی‌اطلاعی از اختلال در سامانه معاملات برخی کارگزاری‌ها گفت: سامانه معاملات از حداقل‌های بازار سرمایه است و در صورت اختلال در آن بورس حداقل‌های خود را هم از دست می‌دهد.

۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 32860

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha