پایان ماموریت سفیر جنجالی روسیه در تهران؛ الکسی ددوف جانشین جاگاریان شد

سفیر جدید روسیه، پیشتر در زمان دولت احمدی‌نژاد در ایران ماموریت دیپلماتیک داشته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایندیپندنت فارسی وزارت خارجه روسیه الکسی ددوف، دیپلمات ارشد روسیه را به‌عنوان سفیر جدید در ایران معرفی کرد. با معرفی الکسی ددوف، ماموریت لوان جاگاریان، سفیر پرحاشیه و جنجالی روسیه در تهران تمام می‌شود.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، روز سه‌شنبه در پیامی در توییتر نوشت که با سفیر جدید روسیه در تهران دیدار کرده است. به‌نوشته جلالی، هر دو طرف توافق دارند که روابط کنونی ایران و روسیه، در یکی از بهترین دوران‌های تاریخی خود است.

سفیر جدید روسیه کیست؟

الکسی یوریویچ ددوف متولد ۱۹۶۰ است. او در ۲۲ سالگی از موسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو فارغ‌التحصیل شد و همان سال نیز به وزارت خارجه شوروی پیوست.

الکسی یوریویچ ددوف پیشتر در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ در زمان دولت احمدی‌نژاد معاون سفارت روسیه در تهران بود. او پیشتر معاون بخش آسیا وزارت خارجه روسیه بود و بعدها نیز از سال ۲۰۱۴ به عنوان سفیر روسیه در پاکستان کار کرده است.

مهم‌ترین حاشیه‌های لِوان جاگاریان چه بود؟

لِوان جاگاریان یکی از شناخته‌شده‌ترین سفرای خارجی در ایران است. او نزدیک به ۱۱ سال سفیر تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در ایران بود. در سال‌های اخیر، برخی از مواضع، مصاحبه‌ها و اقدامات و تصمیم‌های جاگاریان بسیار جنجالی و حاشیه‌ساز شد.

در تابستان گذشته، سفارت روسیه در تهران، عکس مشترکی از سفرای روسیه و بریتانیا در برابر ساختمان این سفارتخانه در تهران منتشر کرد. عکسی که یادآور عکس شناخته‌شده و بسیار دیده‌شده‌ای از «کنفرانس تهران» در آذرماه ۱۳۲۲ با حضور ژوزف استالین، وینستون چرچیل و فرانکلین روزولت (رهبران شوروی، بریتانیا و ایالات متحده در میانه جنگ دوم جهانی) در پلکان سفارت شوروی در تهران بود.

پایان ماموریت سفیر جنجالی روسیه در تهران؛ الکسی ددوف جانشین جاگاریان شد

«کنفرانس تهران» بدون هماهنگی و حتی اطلاع دولت وقت ایران انجام شد. بازسازی این عکس در زمان اشغال متفقین، واکنش گسترده‌ای در ایران به‌همراه داشت.

در بهمن ماه سال پیش، سفارت روسیه در تهران عکس دیگری از لوان جاگاریان در حال ادای احترام به بنای یادبود الکساندر گریبایدوف منتشر کرد.

پایان ماموریت سفیر جنجالی روسیه در تهران؛ الکسی ددوف جانشین جاگاریان شد

گریبایدوف از تدوین‌کنندگان اصلی معاهده ترکمنچای بود. معاهده‌ای که در سال ۱۸۲۸ میان دولت وقت قاجار و روسیه تزاری بسته شد و بر اساس آن بخش‌های وسیعی از شمال ایران در منطقه قفقاز، از جمله ایروان و نخجوان، به روسیه واگذار شد.

انتشار این تصویر هم به خشم و اعتراض گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی از مسئولان منجر شد.

جاگاریانان در واکنش به اعتراض‌ها مدعی شد: گریبایدوف، برای ایرانی‌ها «دشمن» فرض می‌شود، اما برای ما روس‌ها «شاعر» و «دیپلماتی بزرگ» است.

جاگاریانان در اظهارنظری دیگر، بعد از تهاجم روسیه به اوکراین در بهمن‌ماه گذشته، در یک نشست خبری در تهران از رسانه‌های ایرانی خواست از سیاست رسانه‌ای «کرملین» پیروی کنند و به‌جای به‌کارگیری از واژه «حمله»، از عبارت «عملیات ویژه نظامی» استفاده کنند.

سفیر روسیه در تهران در اردیبهشت ماه امسال نیز در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو گفت من همیشه به مسئولان ایرانی گفته‌ام دلیل این که گردشگران روس زیادی در ایران نمی‌بینید دو موضوع است: یکی این که حجاب اجباری است و دیگری اینکه مشروب ممنوع است.

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 32692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha