تعطیلی کارخانه ۹۰۰ میلیاردی دو ماه پس از افتتاح!

در حالی بیشتر از ۶۰ روز از افتتاح ویدئو کنفرانسی بزرگ‌ترین کارخانه ام‌دی‌اف مازندران توسط رئیس جمهور با آن همه کبکبه و دبدبه نمی‌گذرد که چرخ تولید این کارخانه متوقف شده است و گویا خیز متولیان امر برای جهش از روی موانع تولید، کافی نبوده است.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مجتبی قربانی; در حالی بزرگ‌ترین واحد تولید ام دی اف (فیبر فشرده) مازندران در نهم مردادماه امسال با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و حضور میدانی مدرس خیابانی سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت در بندر امیرآباد در شرق مازندران افتتاح شد که فعالیت این کارخانه سلولزی در نزدیک به دوماه پس از افتتاح، بنا بر آنچه شنیده‌ها و مسئولان اذعان کرده‌اند به دلیل کمبود مواد اولیه متوقف شده است.

بنا بر اعلام مسئولان امر در مراسم افتتاح، برای ساخت این واحد مرتبط با صنایع چوبی در مجموع ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی و آورده بخش خصوصی سرمایه گذاری شد و معادل ۳۵ میلیون یورو نیز از این اعتبار در قالب ارزی برای خرید ماشین آلات  از سوی دولت تخصیص داده شد.
 
بر اساس این گزارش، این واحد تولیدی با ظرفیت ۳۰۰ نیروی مشغول به کار که وابسته به یک شرکت بخش خصوصی است در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و زیر بنای ۷ هزار متر مربع ساخته شد و سالانه قادر به تولید افزون بر ۳۰۰ هزار متر مکعب تخته فیبری فشرده است.
انگار همین دیروز بود که رئیس جمهور پس از توافق‌نامه برجام، وعده گشایش اقتصادی به مردم داده بود و گفته بود حالا وقت شکرگزاری است؛ اما پس از برجام نه تنها گره‌ای از مشکل اقتصاد باز نشد، بلگه گره در گره افتاد و دومینوی تعطیلی کارخانه‌ها آن هم در سالی منقش به جهش تولید به جان واحدهای حتی تازه تاسیس نیز افتاده است.

پیگیری‌های رسانه‌ای ما برای اطلاع از کم و کیف وضعیت موجود کارخانه MDF بندر امیرآباد که به تازگی با آن همه تعریف و تمجید و دلخوشی به تولید بیچاره، افتتاح شده بود، حرف‌ها و دلایل ضد و نقیضی داشت که قضاوتش را به شما مخاطبان گرامی می‌سپاریم.

 عدم صدور مجوز واردات چوب دلیل فعالیت نصف‌ونیمه کارخانه

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: تولید این کارخانه متوقف نشده است بلکه با ظرفیت پایین در حال فعالیت است.

وی افزود: فعالیت این کارخانه اکنون در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد است و دلیلش آن است که ما واقعا چوب مواد اولیه نداریم.

رئیس سازمان صمت مازندران با این توضیح که  فعالیت این کارخانه اساسا برای واردات چوب از روسیه طراحی شده است؛ خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم دستور رئیس جمهور و طرح موضوع در چند جلسه وزیران جهاد و صمت، هنوز مجوز واردات چوب با پوست از سوی وزارت جهاد برای این کارخانه صادر نشده است.

قوانلو ادامه داد: در حال حاضر به شدت کمبود چوب در کشور وجود دارد و لذا این موضوع فعالیت این کارخانه را تحت‌الشعاع قرار داده است و به میزانی که بتواند چوب در کشور تهیه کند، به همان اندازه فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه این کارخانه از ابتدا نیز با یک شیفت کاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ متذکر شد: مشکل اصلی این کارخانه مواد اولیه است و مشکلی در درون کارخانه وجود ندارد.

دلیل توقف و فعالیت پایین، نبود چوب و مواد اولیه است

علیرضا یوسف‌نژاد معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت استان دیگر مسئولی بود که از او پیگیر ماجرا شدیم؛ وی معتقد است: دلیل توقف و فعالیت پایین حال حاضر بزرگ‌ترین کارخانه ام دی اف استان، نبود چوب و مواد اولیه است.

وی افزود: این کارخانه در زمان افتتاح با اشتغال به کار ۱۰۰ نفر و با سرمایه‌گذاری حدود ۹۰۰ میلیارد تومانی به بهره برداری رسید.

یوسف‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌شد چوب مورد نیاز این واحد تولیدی را از کارخانه چوب و کاغذ ساری تامین کرد؛ گفت: این کارخانه نیز با مشکل چوب مواجه است و طرح تنفس، سال‌ها است که مشکل تامین چوب را برای واحدهای فعال در این  بخش را تشدید کرده است.

تعطیلی، موقتی است

اسماعیل هادی‌نژاد رئیس اداره صمت شهرستان بهشهر در خصوص برخی شنیده‌ها از تعطیلی کارخانه تازه تاسیس ام دی اف در امیرآباد؛ اظهار کرد: این کارخانه فعلا با مشکل چوب مواجه است و یک تعطیلی موقتی دارد.

وی افزود: این کارخانه در زمان افتتاح به آمادگی ۱۰۰ درصدی نرسیده بود و پس از آنکه یک خط آن تکمیل شده بود، مورد افتتاح قرار گرفت.

مشکل اساسی این کارخانه به واردات چوب بر می‌گردد

غلامرضا شریعتی نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی دیگر مسئولی است که علت امر را از او پرسیدیم و وی پاسخ داد: مشکل اساسی این کارخانه به واردات چوب بر می‌گردد.

وی افزود: در حال حاضر این کارخانه در تامین مواد اولیه دچار مشکل شده است و وضعیت فعلی این کارخانه متاثر از این موضوع است.

نماینده مردم شرق مازندران در بهارستان اعلام کرد: در بدو کار نیز این کارخانه با ظرفیت پایین افتتاح شد و با ظرفیت کامل و تولید ۱۰۰ درصدی شروع به فعالیت نکرده بود و اکنون مترصد دریافت مجوز واردات چوب از کشور روسیه است که تاکنون محقق نشده است.

افتتاح کارخانه با ظرفیت فعالیت ۲۰ درصدی/ از کوزه همان برون تراود که در اوست!

عبدالله مهاجر یکی دیگر از مسئولان استانی است که برای پیگیری وضعیت حال حاضر کارخانه امیرآباد به سراغ او رفته‌ایم؛ رئیس اتاق بازرگانی مازندران در پاسخ به خبرنگار ما گفت: مشکل این کارخانه، چوب و مواد اولیه است و در همان ابتدا هم گفته شد این کارخانه با ۲۰ درصد ظرفیت، فعلا کار می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کارخانه‌ای با توان ظرفیت ۲۰ درصدی با آن همه تبلیغات رسانه‌ای و حضور وزیر صمت به بهره برداری می‌رسد؛ اعلام کرد: منظور از افتتاح، کار به معنای ۱۰۰ درصدی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: قطعات، خط تولید و ظرفیت‌ها وجود داشت، استارت زده شد تا مواد اولیه برسد.

آیا عدم ورود قطعات، دلیل تعطیلی موقت است؟

مهاجر در پاسخ به این سوال که برخی شنیده‌ها حاکی از عدم ورود برخی قطعات لازم برای راه اندازی سایر خطوط است؛ گفت: یک بخش عمده‌ای که در ارتباط با فعال شدن این مجموعه است به مواد اولیه بر می‌گردد، یک بخش دیگر نیز درست است به این دلیل است که برخی از امکانات و تجهیزات لازم این کارخانه خریداری شده است اما هنوز به کشور وارد نشده است.

وی ادامه داد: این قطعات، چیزی نیست که خیلی برای فعالیت این واحد، ایجاد مزاحمت کند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران متذکر شد: این واحد متقاضی دریافت چوب با پوست است اما منابع طبیعی موافق نیست و معتقد است چوب باید بدون پوست به این واحد داده شود.

دعوا سر پوست چوب!

به گفته مهاجر، فعالیت این کارخانه با در اختیار داشتن چوب با پوست برایشان مقرون به صرفه است و چوب‌های بدون پوست، صرفه زیادی برای آنان ندارد و این یکی از دغدغه‌هایی است که هیئت دولت هر چه تلاش کرده است تا کنون مرتفع نشده است.

وی اضافه کرد: حتی اگر بر فرض تنها مشکل این کارخانه قطعات باشد و به زودی وارد و به کارخانه تحویل داده شود، باید مواد اولیه باشد که به تولید برسد.

در ادامه پیگیری‌ها تلاش فراوانی برای برقراری ارتباط و جویا شدن وضعیت کارخانه از زبان مسئولان این کارخانه شدیم که عملا پاسخ مناسبی دریافت نکردیم.

آب پاکی مقام آگاه روی دلایل احتمالی!/روی زخم ما نمک نپاشید

البته یکی از مشاوران مازندرانی این کارخانه در مصاحبه تلفنی کوتاه خود با ما در خصوص آخرین وضعیت حال حاضر این واحد تولیدی گفت: وضعیت خیلی خوب و عالی است و همه کارها در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده‌ها و پیگیری‌های ما از مسئولان استانی خبر از کمبود مواد اولیه و متعاقبا تعطیلی موقت کارخانه دارد، با واکنشی تند اعلام کرد: این حرف، صحت ندارد و سخن نامربوطی است.

این مقام آگاه ادامه داد: همه چیز آماده است و در چارچوب لازم، کارخانه در حال فعالیت است.

وی قبل از قطع یک سویه تماس خبرنگار ما اعلام کرد: خواهش می‌کنم ! به اندازه کافی ما با مشکلات و مسائل کشوری مواجه هستیم؛ توقع داریم شما دیگر روی زخم ما نمک نپاشید.

گفتنی است پیگیری ما با یکی دیگر از مسئولان کارخانه با بارها تماس به جایی نرسید و در نهایت پس از پاسخ، از دادن جواب به سوالات خودداری کردند.

 افتتاحی افتضاح!

مع‌الوصف، آنچه از اظهارات مسئولان فوق در این گزارش بر می‌آید این است که کارخانه MDF  بندر امیرآباد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی نئوپان در کشور با توان ظرفیت تنها ۲۰ درصد با حضور وزیر، استاندار، معاون اقتصادی و هیئت همراه، به صورت ویدئو کنفرانسی و توسط رئیس جمهور افتتاح می‌شود!

این کارخانه در ادامه با مشکلاتی که بیشتر شبیه خلف وعده و یا حمایت‌ها می‌ماند، مواجه می‌شود که رمق ادامه مسیر را از او می‌گیرد.

تا این لحظه اظهارات متفاوتی از سوی مسئولان استانی اعم از نبود چوب، کمبود مواد اولیه، عدم مجوز برای واردات چوب از روسیه، کامل نبودن خطوط کارخانه، عدم ورود قطعات خریداری شده به کشور مطرح شده است که در ادامه با رد همه این احتمالات از سوی یکی از افراد مطلع و مسئولان کارخانه تکذیب شده است.

♦️ چند سوال؟

حال سوال اینجا است: چرا کارخانه‌ای با این شرایط آن هم با حضور وزیر افتتاح می‌شود؟

آیا دستگاه‌های متولی قبل از معرفی این واحد اشراف اطلاعاتی کاملی از وضعیت این واحد تولیدی نداشته‌اند و یا فشارها برای قرار گرفتن نام این کارخانه در لیست افتتاح پر زور بوده است؟

۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و تخصیص ۳۵ میلیون یورو در قالب ارز توسط دولت به کجا ختم شده است؟

چرا مسئولان این کارخانه تاکنون پاسخ شفافی ارائه نکرده‌اند؟

اگر بنا به فعالیت این کارخانه به شرط واردات چوب از روسیه بود، چرا در عمل محقق نشده است؟

در پایان باید بگوییم با این حلوا حلوا کردن‌ها دهان تولید شیرین نمی‌شود! 

۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 3185

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      1 0
      این کارخانه برای تولید راه اندازی نشد برای اخذ تسهیلات 900میلیاردنومانی و 35میلیون یورویی افتتاح شد وگرنه مشکلی برای واردات چوب نیست. کما اینکه شرکت چوب و کاغذ در حال وارد کردن چوب از کشور روسیه است.