برخی مانع ورود نخبگان به فضای رونق وجهش تولید می شوند/رئیسی توانمندی جوانان ایرانی را شناسایی و ساماندهی کند/شاید دولت سیزدهم، آغازگر راهی برای خانه تکانی های مهم در  مدیریت اقتصادی کشور شود

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: انتظار داریم دولت آقای رئیسی سدهای پیش روی جوانان نخبه را برای ورود به عرصه اقتصاد بشکند و فضا را برای ظهور و بروز استعدادهای ویژه باز کند تا با ابداعات و تولیدات به صرفه در شرکت های دانش بنیان بخشی از نیازهای داخلی به وسیله جوانان کشور تامین شود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ؛ دولت سیزدهم رسما کار خود را آغاز می کند. دولتی که با حجم زیادی از مشکلات بخصوص در بخش اقتصادی رو به روست با وعده های بزرگی که به مردم داده، قطعا کار سختی در پیش رو دارد از این نظر دولت برای تحقق وعده های خود و پاسخ دهی مناسب به مطالبات مردم تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های کشور را به کار بگیرد. بیژن عبدی اقتصاد دان و تحلیلگر مسائل اقتصادی یکی از ظرفیت های مهمی که متاسفانه در دولت های گذشته مورد غفلت قرار گرفته را به دولت سیزدهم در گفت و گو با رادار اقتصاد متذکر شده، چرا که این استاد اقتصاد تاکید می کند استفاده از ظرفیت نخبگان جامعه امکان عبور سریع تر و کم هزینه تر را به ما در رد شدن از بحران های اقتصادی  می دهد.

بیژن عبدی اقتصاد دان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد مهمترین نیازهای اقتصاد کشور که دولت آقای رئیسی باید اهتمام ویژه ای به آنها داشته باشد را مطرح کرد و در این باره گفت: یکی از موضوعات مهمی که همواره توسط دولت ها نادیده گرفته شده، بهره مندی از معلومات، دانش و تخصص جوانان تحصیل کرده و نخبگانی است که به دلیل بی توجهی دولتها در به کارگیری آنها در بخش های مختلف اقتصاد کشور،  یا منزوی می شوند یا مهاجرت می کنند، بنابراین دولت سیزدهم برای ظرفیت بخشی هر چه بیشتر به اقتصاد کشور باید استفاده از نیروی جوان نخبه را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهد. متاسفانه مسائل و چالش های اقتصادی کشور به قدری زیاد است که گاها دولت این مورد مهم را فراموش می کند در حالی که توجه به این موضوع گره گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی خواهد بود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: سالهاست قرار است فضایی ایجاد شود تا جوانان نخبه و مستعد در شرکت های صنعتی و دانش بنیان و فضاهایی که می تواند به تولید کمک کند و تولید ایران را وارد فضای رقابتی جهان کند، به کار گرفته شوند اما متاسفانه در هشت سال گذشته این موضوع مهم مورد بی توجهی قرار گرفت، یا به عبارت بهتر برخی مانع ورود نخبگان به فضای رونق وجهش تولید می شوند.

عبدی با تاکید براینکه دولت آقای رئیسی باید راه را برای حضور جوانان مستعد و نخبه در فضای اقتصاد کشور باز کند گفت: تقویت شرکت های دانش بنیان وحمایت های مالی و قانونی از آنها راه خوبی برای بها دادن به استعداد و خلاقیت جوان ایرانی است. انتظار داریم دولت آقای رئیسی سدهای پیش روی جوانان نخبه را برای ورود به عرصه اقتصاد بشکند و فضا را برای ظهور و بروز استعدادهای ویژه باز کند تا با ابداعات و تولیدات به صرفه در شرکت های دانش بنیان بخشی از نیازهای داخلی به وسیله جوانان کشور تامین شود.

 بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره خاطر نشان کرد: اگر دولت آقای رئیسی حمایت همه جانبه ای از شرکت های دانش بنیان و جوانان نخبه داشته باشد بدون شک می توانیم بخشی از کالاهایی وارداتی را داخل کشور بسازیم و تولید کنیم.

وی در ادامه با اشاره به زیان های بیکار ماندن جوانان برای اقتصاد و جامعه گفت: وقتی عرصه ایجاد شغل برای جوان فراهم نباشد و استعدادها و ظرفیت های جوانان و نخبگان به کار گرفته نشود قطعا جوان بیکار و جامعه ای که جوان بیکار در آن حضور دارد دچار مشکلات و چالش های جدی می شود. یقینا بخش زیادی از اعتراضات اجتماعی و شکایت های جوانان که در شبکه های اجتماعی از مسوولین دیده می شود ناشی از بیکاری، نبود درآمد و رفاه اجتماعی است. جوان شاغل تشکیل خانواده می دهد، جوان شاغل در رفاه است  و خود و جامعه را با چالش های مختلفی درگیر نمی کند، بنابراین عمده اعتراضات جوانان را باید به عملکرد دولتهای پیشین در عدم حمایت و برقراری ارتباط درست با جوانان و نخبگان جامعه ارتباط داد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره خاطر نشان کرد: از دولت آقای رئیسی انتظار داریم با طراحی یک برنامه اساسی، توانمندی جوانان ایرانی را شناسایی و ساماندهی کند. اگر در این فرآیند نیازهای کشور شناسایی شود و در عین حال توانمندی های جوانان به این بخش ها برای حل مشکلات ارجاع شود قطعا بخش قابل توجهی از نیازهای ما در بخش های واقعی اقتصاد، مثل بخش صنعت و تولید حل و فصل می شود.

بیژن عبدی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت باید حمایت های همه جانبه ای برای استفاده از نوآوری ها، خلاقیت‌ها و ابتکارات جوانان در چهار سال آینده به عمل بیاورد. دولت اقای رئیسی برای حمایت از مردم و عمل به تعهدات و وعده های داده شده به جامعه باید هر چه زودتر جوانان متخصص و نخبه را در فرآیند تولید کشور قرار دهد. چرا که استفاده از جوانان مستعد، فارغ التحصیلان دانشگاهی و کارآفرینان با استعداد می تواند در رساندن کشور به خودکفایی نسبی به ما کمک کند، ضمن اینکه مسیر خوبی برای توسعه صنعت و تکنولوژی کشور به شمار می رود.

بیژن عبدی اقتصاد دان و کارشناس مسائل اقتصاددی در پایان خاطر نشان کرد: به کار گرفتن جوانان متخصص در بخش های صنعتی و تولیدی، علمی وپزشکی و سایر بخش هایی که کشور شدیدا نیازمند آن است منجر به اتمام پروژه هایی می شود که متاسفانه سالهاست خاک می خورد در عین حالی که سرمایه های بسیاری برای این موضوع مصرف شده اما به نتیجه نرسیده است. پس استفاده از نخبگان و جوانان به هیچ وجه نباید در دولت سیزدهم حتی یک روز نیز به تاخیر بیفتد. انتظار داریم دولت آقای رئیسی به جوانان برای عرضه توانایی ها و خلاقیت های خود، ابتکاراتی که می تواند اقتصاد ایران را در مسیر توسعه با شتابی قرار دهد فرصت مغتنمی بدهد، شاید دولت سیزدهم، آغاز گر راهی برای خانه تکانی های مهم در امر مسوولیتی و مدیریت اقتصاد کشور شود.

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
کد خبر: 18366

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha