فشار تورمــی تیــر مــاه بر دوش اقشار ضعیــف درآمدی/رکورد تاریخی تورم پیشران بخش خدمات در بهار ۱۴۰۱ به ثبت رسید/اقتصاد ایران در آستانه رکورد جدید تورمی است؟

بررسی ها نشان می دهد هرچه از دهک های بالای درآمدی به سمت دهک ها فقیر حرکت می کنیم، فشار تورمی افزایش یافته است.تورم نقطه به نقطه تولید کننده بخش خدمات هم در بهار امسال نزدیک به ۵۰ درصد برآورد شده است، این نرخ بالاترین تورم رقم خورده در این بخش از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران تورم کل کشور در تیر ماه ۴۰.۵ درصد به ثبت رسیده که نسبت به ماه های گذشته روندی صعودی داشته است. بررسی ها نشان می دهد عمده ترین دلیل به ثبت رسیدن تورم در اعداد بالا در چند ماه اخیر، افزایش شدید قیمت خوراکی ها بوده به گونه ای تورم ماهانه خوراکی ها در خرداد ماه بالغ بر ۲۵ درصد بوده است. مواد خوراکی در سبد مصرفی اقشار کم درآمد جامعه وزن بالاتری دارد، از همین رو زمانی که تورم بیشتر از سمت افزایش بهای اقلام خوراکی باشد، فشار و تورمی بیشتری در اقشار ضعیف جامعه حس می شود. همین از باعث شده تا تورم سالانه رقم خورده در دهک اول که فقیر ترین دهک جامعه محسوب می شود، ۴۴.۸ درصد رقم بخورد، این در حالیست که تورم در دهک دهم یا همان ثروتمند ترین دهک ۳۸.۹ درصد بوده است. آمار ها نشان می دهد به طور کامل هرچه از سمت اقشار با درآمد بالا به سمت فقرا حرکت می کنیم، تورم سالانه بالاتری رقم خورده است. روستاییان هم به طور میانگین جز اقشار ضعیف از نظر درآمدی محسوب می شوند، به همین علت در ادامه گزارش به تورم تیر ماه در مناطق روستایی کشور پرداخته شده است.

رشد بالای تورم در مناطق روستایی

تورم سالانه مناطق روستایی کشور ۴۳.۲ درصد برآورد شده است، به عبارت دیگر تورم دوازده ماهه در  روستا های کشور در تیر ماه نسبت به این شاخص تورمی در مناطق شهری به شکل قابل توجهی بالاتر بوده است. به طور میانگین درآمد روستاییان نسبت به شهر نشینان پایین تر است و هر چه درآمد پایین تر باشد سهم خوراکی ها در سبد مصرفی بیشتر خواهد بود، با توجه به اینکه در چند ماه گذشته بسیار بالا بوده است، باعث تورم بالاتر در مناطق روستایی باشد.

تورم مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در تیر ماه ۵۰.۸ درصد به ثبت رسیده که بالاترین تورم در بین روستا های کشور محسوب می شود. استان های قزوین و مازندران نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم تورم مناطق روستایی قرار دارند. همانگونه که گفته شد تورم روستا های گهکیلویه و بویراحمد حدود ۵ درصد بالاتر از تورم شهری این استان در نخستین ماه سال جاری بوده است.

کمترین تورم سالانه روستا های کشور با نرخ ۳۴.۹ درصدی در مناطق روستایی استان همدان به ثبت رسیده است. روستا های استان سیستان و بلوچستان نیز به ثبت تورم ۳۶.۷ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین متاطق روستایی استان خوزستان نیز در زمره کمترین تورم های به ثبت در تیر ماه سال ۱۴۰۱ است. بررسی ها نشان می دهد بر خلاف مناطق شهری که قسمت عمده از شهر ها تورم بالاتری را نسبت به میانگین کشوری متحمل شده بودند، در مناطق روستایی تقریبا نیمی از روستا های بالاتر از میانگین و نیمی دیگر نیز پایین تر قرار داشتند.

photo_2022-08-01_12-48-50

رکورد تاریخی تورم پیشران بخش خدمات در بهار ۱۴۰۱

همچنین بنا به آخرین داده های منتشر شده از مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه تولید کننده بخش خدمات در فصل بهار امسال ۴۹.۴ درصد برآورد شده به بیان ساده تر میانگین بهای خدمات در مبدا ارائه آن ها در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته یک و نیم برابر شده است. بررسی ها نشان می دهد این نرخ بالاترین تورم نقطه به نقطه تولید کننده بخش خدمات در ۱۰ سال گذشته است. تورم سالانه یا دوازده ماهه نیز ۴۷.۳ درصد به ثبت رسیده که نسبت به تورم زمستان سال گذشته حدود نیم درصد افزایش داشته است. به مانند تورم نقطه ای در این شاخص هم شاهد رکورد تورم از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون بوده ایم.

آمار ها نشان می دهد تورم فصلی تولید کننده در بهار امسال ۱۳ درصد بوده، این در حالیست که بالاترین تورم فصلی که در این بخش در ده سال گذشته به ثبت رسیده، حدود ۱۱ درصد بوده است. بر این اساس می توان گفت که در هر سه شاخص تورم نقطه به نقطه، سالانه و فصلی در بهار ۱۴۰۱ برای بخش خدمات شاهد ثبت رکورد جدیدی بوده ایم. با توجه به تورم فصلی بهار، پیش بینی می شود طی فصول آتی شاهد رشد بیشتر تورم نقطه ای و سالانه باشیم.

 این شاخص تورمی افزایش و تغییرات بهای کالا و خدمات را در مبدا تولید و ارائه آن ها بررسی می کند. تورم تولید کننده از منظر اقتصاد کلان، پیشرانی برای تورم تولید کننده محسوب می شود، به بیان دیگر هر افزایش قیمتی که در مبدا رخ می دهد پس از یک فاصله زمانی به بازار های خرد و به مصرف کنندگان منتقل می شود. از همین رو بررسی این شاخص بسیار حائز اهمیت است چراکه افزایش در تورم تولید کننده به معنی افزایش اتی قیمت برای مصرف کنندگان است. البته در بخش خدمات افزایش قیمت با سرعت بالایی به بازار و تقاضا کننده خرد منتقل می شود. اکو ایران طی گزارش های بعدی به بررسی دقیق تر تورم تولید کننده بخش خدمات در بهار جاری خواهد پرداخت.

photo_2022-08-10_15-05-27

۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
کد خبر: 31582

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha