قیمت نان صنعتی گران شد/ آغاز عرضه ۳۰ هزار تنی برنج برای تنظیم بازار

در هفته گذشته خبرهای مختلفی در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی منتشر شد که از جمله مهمترین این اخبار خبر افزایش قیمت ۱۵ درصدی نان صنعتی بود.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، حوزه صنعت، معدن وکشاورزی در یک هفته گذشته نیز شاهد اخبار مختلف و متنوعی در رسانه های داخلی بود که برخی از این اخبار را در بسته خبری از جمعه تا جمعه این هفته مورد بررسی قرار می دهیم.

*پهلوگیری و تخلیه ۲۵ فروند شناور کالاهای اساسی در بنادر

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد: در حال حاضر، موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور معادل ۳ میلیون و ۴۰۲ هزار تن می باشد که ذرت، با میزان ۱ میلیون و ۶۲۳ هزار تن در صدر اقلام اساسی قرار دارد. همچنین ۲ میلیون و ۳۷۶ هزار تن از کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره ) دپو شده است. همچنین، تعداد ۱۵ فروند شناور حاوی ۵۸۶ هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه کالا بوده و ۱۰ فروند شناور حاوی ۵۸۴ هزار تن اقلام اساسی منتظر پهلوگیری در لنگرگاه هستند.

ارونقی میزان موجودی کالاهای غیراساسی غیرکانتینری را ۳ میلیون و ۷۹۱ هزار تن برشمرد و افزود: ۲ میلیون و ۸۷ هزارتن از این اقلام در بندر شهید رجائی بندرعباس دپو شده است و همانگونه که قبلاً نیز اعلام شده است، برآورد صورت پذیرفته نشانگر این است که بیش از ۸۰ درصد این اقلام را مواد اولیه، اجزاء و قطعات، تجهیزات مربوط و مواد واسطه ای مرتبط با خطوط تولید ، همچنین ماشین آلات مربوط به واحدهای تولیدی و لوازم و تجهیزات مربوط به پروژه های راهبردی و ملی تشکیل می دهد.

*صادرات ریالی به افغانستان متوقف شد

مهدی جوانمرد قصاب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تسهیلات بانک مرکزی در خصوص رفع تعهد ارزی به صادرکنندگان به افغانستان که بانک مرکزی قول آن را داده است چیست، گفت: هنوز جزئیاتی در این باره اعلام نشده اما ظاهرا در جلسه‌ای بین بانک مرکزی و اتاق ایران، بانک مرکزی در این خصوص قول‌هایی داده است.

رایزن  بازرگانی  سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با بیان اینکه صادرات ریالی به افغانستان متوقف شده است افزود: تا قبل از الزام صادرکنندگان به رفع تعهد ارزی پیرو بخشنامه بانک مرکزی، صادرات ریالی به افغانستان انجام می‌شد اما پس از این الزام صادرات ریالی به افغانستان متوقف شده است.

وی بیان داشت: بر این اساس صادرکنندگان کالاهای خود را به افغانستان صادر می‌کردند و از طریق صرافی معادل ریالی کالای صادراتی خود را به قیمت روز به ریال دریافت می‌کردند.

جوانمرد قصاب بیان داشت: لذا با این روش هیچ نوع تحریمی نمی توانست در صادرات ما به این کشور خدشه وارد کند اما با بخشنامه بانک مرکزی و لزوم رفع تعهد ارزی دیگر صادرات ریالی به این کشور نداریم.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران به افغانستان در پاسخ به این سوال که با این الزام آیا صادرات ما به این کشور کاهش یافته است، گفت: خیر صادرات ما به این کشور کاهش نیافته اما اگر این الزام وجود نداشت، ممکن بود که صادراتمان به این کشور افزایش یابد.

*بازگشت یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو توسط سازمان استاندارد به کشور

نیره پیروزبخت در یک نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به نامگذاری روز جهانی استاندارد با عنوان «حفاظت از زمین با استانداردها» اظهار داشت: از امروز تا پنج‌شنبه هفته جاری به عنوان هفته استاندارد نامگذاری شده که امروز با عنوان «استاندارد و جهش تولید» و آخرین روز که مصادف با روز جهانی استاندارد است،  با عنوان «حفاظت از زمین با استانداردها» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه طبق ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی که توسط پژوهشکده اتاق بازرگانی صورت گرفته، سازمان استاندارد به عنوان یکی از ۳ سازمانی که بیشترین رضایت‌مندی عملکرد را داشته اند، انتخاب شده است، در مورد عملکرد سازمان استاندارد اظهار داشت: تا سال ۹۲ معادل ۱۸ مورد استاندارد بین‌المللی توسط ایران تدوین شده بود که این رقم تا پایان شهریور امسال به ۵۲ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: ایران تا سال ۹۲ در ۲۴۰ کمیته جهانی عضویت داشت که حالا به ۳۱۳ کمیته رسیده است. در عین حال، تعداد شرکت‌های بازرسی کالا تا سال ۹۲ معادل ۸۸ مورد بود که در سال جاری به ۱۰۴ مورد رسیده است.

پیروزبخت تصریح کرد: تا سال ۹۷ هیچ موافقت‌نامه‌ای با اتحادیه‌های بین‌المللی تأیید صلاحیت نداشته‌ایم ولی این رقم حالا به ۵ مورد رسید.

وی ادامه داد: رتبه ایران در سازمان جهانی استاندارد در سال ۹۲ معادل ۳۱ بود که حالا به رتبه ۲۱ دست یافته‌ایم. همچنین تا سال ۹۲ تعداد توافق های بین‌المللی در زمینه استاندارد معادل ۳۱ مورد بود که حالا به ۶۶ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: تا سال ۹۲ تعداد استانداردهای ملی تدوین شده معادل ۲۵ هزار و ۸۰۰ مورد بود که این رقم تاکنون به ۳۴ هزار و ۳۰۰ مورد رسیده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه تعداد کالاهای مشمول استاندارد اجباری برای تولید داخل تا سال ۹۲ معادل ۳۲ هزار مورد بوده است، گفت: این رقم در حال حاضر به ۴۰ هزار و ۴۰۰ مورد رسیده است.

به گفته وی، تا سال ۹۲ معادل ۲۰ هزار و ۱۵۰ پروانه کاربرد نشان استاندارد در کشور صادر شده که حالا این رقم به ۳۵ هزار و ۵۳۶ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: تا سال ۹۲ معادل ۲۹۳ مورد کالای وارداتی مشمول استاندارد اجباری بود که این رقم حالا به ۱۸۶۴ قلم رسیده است.

پیروزبخت در ادامه از برگرداندن یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو توسط سازمان استاندارد به کشور خبر داد و در این مورد گفت: در یکی از مجامع بین‌المللی مربوط به اندازه‌شناسی عضویت داشتیم که این مجمع، عضویت ما را لغو کرده بود. از سال ۹۱ درخواست عضویت مجدد در این مجمع را داده بودیم که آنها نیز با احتساب جریمه یک میلیون و ۵۵۰ هزار یورویی بابت حق عضویت ایران از سال ۵۷ به بعد، با عضویت مجدد ما موافقت کردند.

وی توضیح داد:‌ این جریمه تقسیط شده بود و ۳۰۰ هزار یورو نیز از این محل پرداخت شده بود اما ما وارد چانه‌زنی شدیم و موضوع را به صورت حقوقی پیگیری کردیم. در نتیجه توانستیم به آنها ثابت کنیم که با توجه به لغو عضویت ایران از سوی آن مجمع، نباید جریمه‌ای پرداخت کنیم که در نهایت این موضوع پذیرفته شد و ۳۰۰ هزار یورویی که قبلاً به عنوان بخشی از جریمه پرداخت شده بود نیز به عنوان حق عضویت ایران تا سال ۲۰۲۲ لحاظ شد.

*آغاز عرضه ۳۰ هزار تن برنج برای تنظیم بازار

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و  در راستای تنظیم موثر بازار برنج، ستاد تنظیم بازار عرضه ۳۰ هزار تن برنج ذخایر را جهت حفظ تعادل بازار مصوب و به بازار عرضه خواهد کرد.

طبق اطلاعیه ستاد تنظیم بازار و با توجه به ذخایر مکفی این کالا و مقادیر قابل اتکای برنج رسوبی در بنادر که بر اساس بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از بنادر کشور، در حال ترخیص هستند، بازار به هر میزانی که نیاز باشد از محل ذخایر و موجودی برنج بخش‌خصوصی، تامین خواهد شد.

بر این اساس، دبیر ستاد تنظیم بازار طی ابلاغیه‌ای به انجمن واردکنندگان برنج و سازمان‌های صمت استان‌های مبداء تولید را مکلف کرده تا با هماهنگی اعضا و تولیدکنندگان تحت پوشش خود، نسبت به عرضه برنج به صورت حداکثری در بازار اقدام نمایند.

*گرانی ۲۳ درصدی گوشت مرغ طی یک سال + جدول

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه که در مرداد ماه ۹۸ حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان بوده در مرداد امسال با ۲۳ درصد افزایش به ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. 

همچنین قیمت هر کیلوگرم شکر سفید با افزایش ۶۹ درصدی در یک سال گذشته از هر کیلوگرم حدود ۵ هزار و ۴۰۰ تومان به هر کیلوگرم حدود ۸ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته است. 

گفتنی است برنج پاکستانی باسماتی از مرداد سال گذشته تا مرداد امسال بیش از ۹۵ درصد و برنج هاشمی نیز طی این بازه زمانی بیش از ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است. 

*مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مجوزی برای استخراج رمزارزها صادر نمی‌کند

پیرو اطلاع از جعل نوعی مجوز فعالیت صادره از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حوزه دستگاه‌ های استخراج رمزارز (ماینینگ)، به اطلاع کلیه کسب ‌و کارهای فعال در این حوزه و مردم شریف ایران می ‌رساند طبق بند ۲ تصویب ‌نامه شماره ۵۸۱۴۴.ت۵۵۶۳۷هـ مورخ ۱۳۹۸.۰۵.۱۳ هیئت محترم وزیران، فعالیت در حوزه استخراج رمزارزها فقط با دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذیر است که سازوکار اجرایی آن به استناد «دستورالعمل صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌ برداری برای فعالیت استخراج رمزارز» به شماره ۵۰۰۷ مصوب ۱۳۹۸.۰۸.۲۲ ابلاغ شده است.

بر این اساس صدور این مجوز صرفاً از طریق سامانه بهین ‌یاب و توسط سازمان ‌های صنعت، معدن و تجارت در هر استان انجام می‌ شود و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این حوزه هیچ‌ گونه مجوزی صادر نمی ‌نماید. بدیهی است حق پیگرد قانونی نسبت به هرگونه جعل مجوز به نام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، برای این مرکز محفوظ است.

*افزایش ۱۵ درصدی تولید نان‌های صنعتی

مرتضی مروت‌پور با بیان اینکه تغییری در میزان سهمیه آرد واحدهای صنعتی و یا قیمت نان اتفاق نیفتاده است،‌ اظهار داشت: در حال حاضر آرد یارانه‌ای به کارخانه‌های تولیدکننده نان صنعتی تعلق می‌گیرد و در واقع سهمیه‌های مشخص واحدها از طریق سامانه شرکت بازرگانی دولتی اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: همزمان با شیوع ویروس کرونا تقاضا برای خرید نان‌های صنعتی افزایش یافته و در این راستا یک یا دو نوبت آرد اضافه نیز به برخی کارخانه‌های نیازمند سهمیه آرد اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ نوع آرد به تولید نان در کشور اختصاص می‌یابد که یکی از آنها به صنف نان‌های سنتی و نوع دیگر نیز به واحدهای صنعتی تعلق می‌گیرد.

مروت‌پور با بیان اینکه قیمت آرد و نرخ فروش نان‌های صنعتی کنترل شده است، در پاسخ به این سؤال که بحث‌هایی مبنی بر اختصاص آرد یارانه‌ای به فانتزی‌پزها مطرح است، به طوری که گفته می‌شود آرد تخصیصی به این صنف با قیمت بالاتر در بازار آزاد به فروش می‌رسد، گفت: در هر صنفی ممکن است تخلف روی دهد، اما صنف فانتزی‌پز تحت نظارت است و در صورتی که مغازه‌ای تعطیل شود مورد بازرسی قرار خواهد گرفت. در عین حال بعید است برای فانتزی‌پزها صرفه‌ای داشته باشد که به مشتریان خود نان ندهند، ولی آردشان را در بازار آزاد بفروشند. 

دبیر انجمن‌ نان‌های حجیم و نیمه حجیم تصریح کرد: کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده نان‌های صنعتی ارتباطی با فانتزی‌ پزها ندارند و آرد دریافتی خود را به محصول تبدیل می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات موجود برای کارخانه‌های تولید نان صنعتی به دلیل تشدید تحریم‌ها، گفت:‌ در حال حاضر قیمت برخی مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها افزایش یافته که سلفون یکی از این مواد است.

وی تصریح کرد: ‌مواد اولیه‌ای که بر اساس نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شوند، با رشد نرخ دلار، قیمتشان بالاتر می‌رود و هزینه تمام شده تولید را برای صنایع پایین‌دستی افزایش می‌دهد.

مروت پور تصریح کرد: در حال حاضر سود تولید برای کارخانه‌های نان صنعتی بسیار پایین آمده، ولی برای حفظ برند خود مجبور به تولید و حضور در بازار هستند تا شاید راه فراری برای حل این مشکلات پیدا شود.

به گفته وی، شیوع ویروس کرونا هزینه‌هایی را نیز به کارخانه‌ها تحمیل کرده که بر قیمت تمام شده محصولات اثرگذار است.

به گفته وی، در برخی مقاطع زمانی ممکن است قیمت سلفون در کشور حتی از قیمت‌های جهانی نیز بالاتر رود، در عین حال هزینه چاپ نیز بالا رفته و قیمت کارتن نیز گران‌تر شده است.

دبیر انجمن‌ نان‌های حجیم و نیمه حجیم ادامه داد: عوامل زیادی در قیمت تمام شده تولید نان صنعتی نقش دارند تا ارزش غذایی و ماندگاری محصول حفظ شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش اقبال مردم به خرید نان‌های صنعتی در ایام شیوع کرونا گفت: این اتفاق باعث کاهش ضایعات و نان‌های مرجوعی از قفسه‌های فروشگاه شده و تولید کارخانه‌ها را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داده است.

انتهای پیام/

۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 3107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha