سالیانه نزدیک به ١٦ هزار میلیارد تومان از معوقات را وصول می‌کنیم

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: شورای عالی استان‌ها تنها شورایی است که می تواند طرح به مجلس و دولت تقدیم کند که این ظرفیت مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به نقل از میزان سی و ششمین  اجلاس رسمی شورای عالی استان‌ها با حضور ذبیح الله خداییان، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل مجلس قدیم برگزار شد.

خداییان در ابتدای سخنان خود با تسلیت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: نظام ما مبتنی بر دو رکن اسلامیت و جمهویت است و اصل ششم قانون اساسی حکایت دارد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چه نقشی به شوراها داده و چه اهمیتی برای آن‌ها قائل است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به جایگاه شوراها در قانون عنوان کرد: شوراها نمایندگان واقعی مردم هستند که بتوانند امور را با پشتیبانی مردم پیش ببرد.

وی اظهار کرد: شورای عالی استان‌ها تنها شورایی است که می تواند طرح به مجلس و دولت تقدیم کند که این ظرفیت مورد غفلت واقع شده است.

خداییان با بیان اینکه اعضای شوراها از نخبگان جامعه و از مردم هستند، گفت: شوراها ظرفیت بزرگی در سراسر کشور هستند که با شورای عالی استان‌ها ارتباط دارند و می توانند مسائل و مشکلات را مطرح کنند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: مسائل را می‌توان در قالب اصلاح قوانین و مقررات مطرح کرد و آن را پیش برد و قطعا دستگاه های اجرایی همکاری لازم را می کنند.

خداییان در ادامه گفت: ریاست قوه قضاییه با برنامه وارد دستگاه قضایی شدند و طرح تحول را تقدیم مقام معظم رهبری کردند که مورد تایید ایشان قرار گرفت.

وی با اشاره به محورهای طرح تحول گفت: یکی از محورها مبارزه با مفاسد در درون و بیرون قوه قضاییه است و بدون تبعیض صورت می‌گیرد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به حمایت از اقتصاد مقاومتی یه عنوان یکی دیگر از محورهای طرح مذکور بیان کرد: هزاران کارخانه و واحد تولیدی با حمایت دستگاه قضایی به فعالیت خود ادامه دادند.

وی با بیان اینکه در سال بیش از ١٠٠ میلیون خدمت ارائه می دهیم که بخش اعظمی از آن الکترونیکی است، گفت: ما هم در بخش ایجاد امنیت و هم در ثبت مالکیت مادی و معنوی ایفای نقش می کنیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به نقش سازمان ثبت در اخذ مالیات‌ها، اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ٧٠٠ هزار شرکت در کشور وجود دارد و سازمان ثبت در زمینه اخذ مالیات نقش دارد.

خداییان با اشاره به نقش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه شکوفایی اقتصادی، اظهار کرد: ما در شکوفایی اقتصاد بیشترین نقش را داریم؛ چرا که هر کسب و کاری که نیاز به ثبت شرکت داشته باشد به ما مراجعه می کند و شروع یک کسب و کار از طریق همکاری با ما صورت می گیرد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه عنوان کرد: ما در برخی از نقاط کشور نشانه‌های جغرافیایی داریم که این نشانه‌ها محصولات هر منطقه محسوب می‌شود که از آن در عرصه داخلی و بین الملل حمایت حقوقی می‌شود، در این زمینه کارآفرینان را آموزش می دهیم که چگونه اقدام به تبلیغ محصول خود و برندسازی کنند که این موضوع توسط بخش مالکیت معنوی سازمان ثبت ثبت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره وصول معوقات از طریق اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا توسط سازمان ثبت اظهار کرد: سالی نزدیک به ١٦ هزار میلیارد تومان از معوقات را وصول می‌کنیم و سالی چند هزار میلیارد تومان از طریق خدمات سازمان ثبت اسناد به خزانه واریز می‌شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به موضوع زمین و مسکن گفت: ما درگیری‌های زیادی در این خصوص در سراسر کشور داریم؛ چرا که مرز میان اراضی به واسطه سیل و یا سایر موارد مرتبا تغییر پیدا می‌کند و از طرفی تداخل بین اراضی ملی و اراضی مردم وجود دارد.

وی گفت: در مورد کاداستر در سال ۹۳ قانون خاصی برای آن تعریف شد، اما اجرا نشد که چند عامل باعث عدم اجرا شدن آن شد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورافزود: کاداستر مرز دقیق ملک را مشخص می‌کند چرا که عرض جغرافیایی غیر قابل تغییر است. از طرفی تمامی اطلاعات حقوقی زمین نیز ثبت می‌شود و ده‌ها اطلاعات حقوقی، ثبتی، توصیفی با اجرای کاداستر در دسترس قرار می‌گیرد و اطلاعات صرفا با یک کلیک در دسترس است.

خداییان با انتقاد از دستگاه‌هایی که در معرفی اراضی خود برای صدور سند کاداستری کوتاهی می‌کنند، اظهار کرد: در مبارزه با مفاسد، زمین خواری و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی اجرای کاداستر نقش دارد.

وی با بیان اینکه در دوره آیت الله رییسی یکی از محورهای طرح تحول اجرای کاداستر است افزود: یکی از عوامل عدم اجرای آن عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی است ما از تمامی وزرا، مدیران کل و شهرداری‌ها می‌خواهیم که زمین‌های خود را سند دار کنند متاسفانه اراده‌ای نیست. حتی محدوده روستاها و شهرها را نیز در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها گفت: ما اعلام آمادگی می‌کنیم و از شما نیز می‌خواهیم که شهرداران را وادار کنید که در خصوص آنچه که در تملک شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هست تقاضای سند کنند .

خداییان با بیان اینکه اکنون پیش سند به صورت الکترونیکی و بدون دخالت همکاران ما صادر می‌شود، گفت: از شما خواهش داریم که این موضوع را در اولویت قرار دهید و اگر در جایی اداره کل ثبت مربوطه همکاری لازم را نداشت موضوع را به من انعکاس دهید.

وی با بیان اینکه مدیری که نمی‌خواهد قانون اجرا شود و برای اجرای قانون همکاری نمی‌کند به درد مدیریت نمی‌خورد گفت: در طول این ۴ دهه برای حدود ۲۰ درصد از اراضی سند تک برگ صادر شده که تمامی آن‌ها نیز کاداستری نیست و آن‌هایی که از سال ۹۴ به بعد داده شده کاداستری واقعی است، اما در همین چند ماه اندازه این ۴ دهه سند کاداستری صادر شده است و تفاهم نامه‌ای با شهرداری تهران داریم و به سازمان همیاری شهرداری‌ها نیز نامه نوشته‌ایم که پای کار بیایند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورضمن هشدار به مدیرانی که از اجرای کاداستر و معرفی املاک بخش مربوط به خود شانه خالی می‌کنند، گفت: اخیرا به سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را منعکس کرده‌ایم که مدیری که سند نمی‌گیرد و یا سند بخش مربوط به خود را کاداستری نمی‌کند تحت عنوان ترک فعل تحت تعقیب قرار گیرد چرا که این اقدام سبب تضییع حقوق دولت در صورت تعرض اشخاص سودجو به اراضی آن بخش می‌شود.

خداییان گفت: هم سازمان بازرسی و هم دادگستری‌ها این موضوع را پیگیری می‌کنند و حسب دستور ریاست قوه قضاییه در دستور کار شوراهای حفظ حقوق بیت المال در استان‌ها قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: کلیه دستگاه‌های دولتی موظف بوده اند که ظرف دو سال اسناد مربوط به اراضی خود را در اختیار سازمان ثبت برای صدور سند کاداستری قرار دهند و آن‌هایی که این کار را نکرده اند، ترک فعل است.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: انشاالله همکاری‌ها بیشتر خواهد شد و هر چه سریع‌تر این قانون که زیر ساخت مهمی در بخش زمین و مسکن است اجرا شود. اشکالات قانونی را تحت عنوان اصلاح پاره‌ای از قوانین ثبتی دنبال می‌کنیم و با همکاری هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم و شورای عالی استان‌ها نیز می‌توانند کمک کنند.

۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 3016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha