۲ عامل تعیین کننده در آینده بازار/ به قدری از ارزش ذاتی سهام کاسته شده که دیگر فروش آنها منطقی نیست/ اثرگذاری اخبار حمایت ۱۰ بندی تا کجا ادامه‌دار است؟

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: دو تا عامل در کنار یکدیگر نشان دهنده بازگشت و یا عدم بازگشت بازار سهام است که شامل "حجم معاملات" و "مدل معامله‌ای سهامداران حقوقی"، نهادها، بازارگردان‌ها و سهامداران عمده بازار سرمایه است. به طوری که از نحوه فروش این گروه می‌توان متوجه اینکه این روند ادامه‌دار خواهد بود و یا خیر و نسبت به شکل‌گیری روندی جدید و یا عدم آن یقین پیدا کرد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ بورس تهران که برای ماه‌های متوالی روندی خسته‌کننده و کاهشی را پیموده، بی‌توجه به تمامی حواشی بیرونی مسیر خود را طی می‌کند. هم‌اکنون با نزدیک شدن به پایان نخستین هفته از دی ماه سال‌جاری اوضاع بورس نسبت به دوهفته قبل چندان بد نیست. نماگر اصلی این بازار که می‌رفت در پایان آذر ماه به کف کانال یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحدی برسد، هم‌اکنون راه خود را به سمت کانال ۴/ ۱ میلیونی بازیافته است. بیراه نیست اگر بگوییم که اصرار دولت بر حمایت گلخانه‌ای از بازار سرمایه سبب شده تا حتی در ظاهر شاخص‌های بورسی وضعیت مناسب‌تری را نسبت به گذشته نشان دهند.  

مهدی افنانی عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: گمان می‌کنم اکنون نمی‌توان درمورد روند صعودی و یا نزولی بازار سرمایه با اطمینان سخن گفت و فکر می‌کنم در چند روز معاملاتی آینده شفافیت بیشتری در خصوص روند شکل گرفته آن ایجاد شود.

افنانی با اشاره به اینکه به قدری از ارزش ذاتی سهام کاسته شده که دیگر فروش آنها منطقی نیست، بیان کرد: اکنون قیمت‌ها به نقطه‌ای رسیده‌اند که دیگر توجیهی برای فروش آنها وجود ندارد و به نظر می‌رسد جای بازگشت شاخص کل و قیمت سهام وجود داشته باشد اما به طورحتم نمی‌توان درمورد اینکه این رفتار شاخص مبنی بر فاصله گرفتن محسوس با محدوده فعلی و حرکت به سوی شاخص ۱.۶ الی ۱.۷ میلیون واحدی بوده و یا بالعکس یک بازگشت معمولی و مقطعی است که با رشدی ۱۰ الی ۱۵ درصدی، تقاضاها به شکل آبشاری عرضه خواهد شد؛ بنابراین باید منتظر ماند تا روند مشخص‌تری را از بازار سهام استنباط کنیم.

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان تشریح کرد: دو تا عامل در کنار یکدیگر نشان دهنده بازگشت و یا عدم بازگشت بازار سهام است که شامل "حجم معاملات" و "مدل معامله‌ای سهامداران حقوقی"، نهادها، بازارگردان‌ها و سهامداران عمده بازار سرمایه است. به طوری که از نحوه فروش این گروه می‌توان متوجه اینکه این روند ادامه‌دار خواهد بود و یا خیر و نسبت به شکل‌گیری روندی جدید و یا عدم آن یقین پیدا کرد.

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه واکنش سهامداران را نسبت به ۱۰ بند حمایتی دولت از بازار سرمایه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ پاسخ داد: اینکه بعضی از موارد در بحث بودجه بر روی بخشی از شرکت‌ها همچون پتروشیمی‌ها امکان منتهی شدن به ضررشان وجود دارد اما برخی دیگر همانند بانکی‌ها از این موارد نفع می‌برند اما در مجموع  گمان می‌کنم این موضوع به نفع بازار سرمایه باشد.

افنانی مطرح کرد: البته متاسفانه موضوعی که این روزها بسیار جلوه می‌کند، سخنان زیبا اما بدون عمل است. ما در ماه‌های گذشته شاهد وعده‌و ‌وعیدهای زیادی بودیم اما در عمل طور دیگری رفتار می‌شد که از مصادیق آن می‌توان به بحث فروش اوراق‌ها اشاره کرد.

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان ادامه داد: مطابق بند ۷ این فرمان ۱۰ بندی، تصمیماتی مبنی بر اینکه سیاست انتشار اوراق بدهی منوط به ۵۰ درصد جریان ورودی باشد اما اقدام جدی را در این موضوع نمی‌بینیم و یا اینکه سخنانی درخصوص حذف قیمت گذاری دستوری و غیره گفته شد اما اتفاقات به نحوه دیگری رقم خورد و عملیاتی نشد.

به گفته او؛ به طور کلی زمانی می‌توان ۱۰ بند حمایتی را اثربخش دانست که در عمل مفاد آن اجرایی شود. به بیان دیگر باید این موارد در بودجه اعمال و در مباحث مجلس به طور مشخص پیش برده شود. در این صورت می‌توان وضع ۱۰ بند حمایتی مصوب ستاد اقتصادی دولت را کارا دانست و آنگاه می‌توانیم شاهد اثرگذاری واقعی آن در بازار سهام باشیم.

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان افزود: البته در این بین تصمیمات خوبی نیز مصوب و اجرایی شده که ازجمله آن می توان به عدم توقف نمادهای معاملاتی با نوسان ۲۰ و ۵۰ درصد اشاره کرد. چراکه با توجه به ریزش‌های شدیدی که در گذشته پشت سر گذاشتیم، رشد ۲۰ درصدی سهمی منطقی و توجیه پذیر بوده و نیازی به برگزاری کنفرانس ندارد. همچنین توقف نماد در زمان رشد آن نیز نتیجه خوبی برای سهم ندارد و این مصوبه در زمان مناسبی به تصویب رسیده است.

افنانی گفت: با این مصوبه از اطاله وقت جلوگیری شد چراکه بسیاری از این رشد و ریزش ها ریشه در صورت‌های مالی نداشت و اتفاق خاصی در شرکت نمی‌افتد. به بیان دیگر قیمت‌های روی تابلو بر اساس وضعیت فاندامنتال سهام نبود و با توجه به اینکه رشد و ریزش آنها دلایل دیگری داشت، موضوعیتی در برگزاری کنفرانس و ایجاد وقفه نبود. به نظر می‌رسد تیم  مدیریتی جدید سازمان بورس با سرعت و هماهنگی بیشتری اقدامات خود را پیش می‌برند.

۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷
کد خبر: 23416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha