علیرضا دبیر رئیس کمیته ملی المپیک می شود؟/ سوریان مدیریت کشتی را در دست می‌گیرد؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک بازیهای سیاسی گسترده ای از سوی طیف های مختلف آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حواشی پر تعداد این روزهای کمیته ملی المپیک به خصوص در بحث انتخابات کمیسیون ورزشکاران ، به شایعات زیادی در خصوص آغاز رقابت های سیاسی از سوی طیف های گوناگون دامن زده است . 
ماجرا از جایی شروع شد که بعد از سالها اختلافات ریشه دار در بدنه کمیسیون ورزشکاران ، انتخابات جدید این کمیسیون برگزار شد اما درست در آستانه اولین جلسه این کمیسیون فدراسیون کشتی با اعتراض شدید به انتصابات صورت گرفته در این کمیسیون ، اجازه حضور دو ورزشکار خود یعنی حسن یزدانی و محمدرضا گرایی در جلسه نخست را نداد. 
ماجرا از این قرار بود که با پایان انتخابات، ۱۵ نفر عضو این کمیسیون مشخص شدند که حسن یزدانی و محمدرضا گرایی از رشته کشتی هم توانستند به عضویت آن درآیند. طبق آیین‌نامه، رئیس کمیته ملی المپیک می‌تواند ۴ نفر را با تشخیص خود برای عضویت معرفی کند که سیدرضا صالحی‌امیری، محمد بیداریان، ندا شهسواری، ثریا آقایی و محمد باقری معتمد را انتخاب کرد؛ انتخابی که مورد اعتراض فدراسیون کشتی بود مبنی بر اینکه چرا در بین لیست ۴ نفره نامی از حمید سوریان دیده نمی‌شود. در اعتراض به این موضوع و با اعلام فدراسیون کشتی، ۲ قهرمان جهان در نخستین جلسه کمیسیون ورزشکاران که روز یکشنبه برگزار شد، غیبت داشتند.
اگرچه به نظر می رسید که حسن یزدانی و محمدرضا گرایی برای حضور در جلسه اول ، استقلال تصمیم گیری نداشتند و غیبت و اعتراض به آنها دیکته شده بود اما به هرحال این اتفاق به قدری تاثیرگذار بود که نخستین نشست را تحت‌الشعاع قرار داد تا جایی که با وجود انجام رای گیری داخلی برای انتخاب رئیس و نایب رئیس کمیسیون ،  انتخاب ورزشکار حاضر در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک  که یکی از مهمترین پست های کمیته ملی المپیک است ،  به زمان دیگری موکول شود.

اعتراض کشتی و دلایل اهمیت کمیسیون برای گوش شکسته ها 
فدراسیون کشتی با هدایت علیرضا دبیر و نایب رئیسی حمید سوریان بر این باور است انتصابات صورت گرفته، کاملا مهندسی است که تاثیر مستقیمی در انتخابات کمیته ملی المپیک دارد چرا که این کمیسیون می‌تواند افراد مورد نظر را برای انتخابات که بهمن‌ماه برگزار می‌شود، معرفی کند. از طرفی یک نماینده هم با حق رای در هیات اجرایی حضور خواهد داشت.
به عبارت ساده تر ، فدراسیون کشتی اصرار داشت تا صالحی امیری به جای ۴ ورزشکار یاد شده حمید سوریان را برای عضویت در کمیسیون ورزشکاران انتخاب نماید که با این حساب عضویت سوریان به عنوان سومین کشتی گیر حاضر در جمع ۱۹ نفر می توانست به فدراسیون کشتی نقش پر رنگ تری در انتخابات کمیته ملی المپیک بدهد . افزون بر اینکه روابط حاکم بین ورزشکاران حاضر در کمیسیون ورزشکاران هم نشان میداد که میتوان روی رفاقت دیرینه سوریان و بهداد سلیمی و همراهی احتمالی مجتبی عابدینی به واسطه برخی مسائل بین فدراسیون کشتی و شمشیر بازی ، حساب باز کرد تا ۶ نفری که از کمیسیون ورزشکاران برای رای دادن در مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک انتخاب می شوند به طیف نزدیک به فدراسیون کشتی گرایش بیشتری داشته باشند. از طرفی فدراسیون کشتی امیدوار بود که بتواند همان یک عضو کمیسیون ورزشکاران را هم که در هیات اجرایی عضویت خواهد داشت از جمع گوش شکسته ها ( احتمالا حمید سوریان ) و یا در بدترین حالت از بین همین طیف خودی ها انتخاب نماید . 
کمیسیون ورزشکاران برای انتخابات کمیته ملی المپیک ۶ رای (۲ زن و ۴ مرد) خواهد داشت که نقشی تعیین کننده در ۴ سال آینده دارند. همچنین نماینده منتخب کمیسیون به عنوان یک فرد صاحب رای می‌تواند در ۴ سال آینده در تصمیمات هیات اجرایی شرکت کند. این شرایط یکی از دلایل اصلی است که فدراسیون کشتی به آن معترض است.

اگرچه قول و قرارهایی بین سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک و علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی برای معرفی سوریان وجود داشت، اما صالحی‌امیری اعلام کرد در انتخاب ۴ عضو جدید دخالتی نداشته و طبق آیین‌نامه این انتصابات صورت گرفته است. صالحی امیری حتی گفت که تلاش کرده تا از سایر رشته های المپیکی که در کمیسیون نماینده دارند گزینه های خود را انتخاب نماید. 

کار به متلک و تیکه کشید 

با وجود اینکه اعضای کمیسیون ورزشکاران در نشست اول و در غیاب نمایندگان کشتی ، برای برگزاری انتخابات در خصوص نماینده این کمیسیون در کمیته ملی المپیک به توافق نرسیدند اما احسان حدادی نایب قهرمان المپیک لندن با کنایه این انتخاب را به بهداد سلیمی تبریک گفت!

حدادی در این باره گفته بود: "نباید بی‌احترامی به بهداد سلیمی شود. او قهرمان المپیک است و به اندازه چشمانم دوستش دارم. همه افرادی که در جلسه حضور داشتند عزیز هستند؛ فقط اینکه از بیرون این اتفاقات نباید مدیریت شود که متاسفانه تا حدودی این موضوع دیده شد."

هادی ساعی هم که پر افتخارترین ورزشکار ایران است و عضو شورای المپیک آسیا ، نیز منکر "مهندسی" در مجامع انتخاباتی نشد و در این باره گفت: "فضای انتخابات، انتخاباتی نیست و نوعی مهندسی وجود دارد. در تکواندو هم انتخاب کمیسیون مربیان و داوران اصول رعایت نشده، من هم چیزی نگفتم و نمی‌خواهم اعتراض کنم. کم کم قبول می‌کنیم که در همه این انتخابات موانع هست." البته این را هم اضافه کنید که هادی ساعی مثل انتخابات شورای شهر تهران که رقابت جدی با علیرضا دبیر داشت این بار هم علاوه بر اینکه در کارزار انتخابات فدراسیون تکواندو حسابی مشغول است نیم نگاهی هم به کمیته ملی المپیک دارد و اتفاقا از حمایت خوبی هم برخوردار است. 

اهمیت یک نماینده در هیات اجرایی 

علاوه بر انتخاب ۶ ورزشکار برای حضور در انتخابات کمیته، معرفی نماینده مربیان، داوران، باشگاه‌ها و کارشناسان خبره از مهمترین تصمیمات هیات اجرایی خواهد بود که نقشی مهم و تاثیرگذار در انتخابات پیش رو خواهند داشت، موضوعی که همیشه یکی از چالش‌های انتخابات کمیته بوده است. به عبارت ساده تر یکی از کسانی که تصمیم می گیرد چه کسی در انتخابات می تواند رای بدهد و از همه مهتر از رای و نظر سایرین خبردار خواهد شد ، تنها نماینده کمیسیون ورزشکاران است که طبق آئین نامه می تواند در هیات اجرایی حضور داشته باشد. پس این قهرمان ، میتواند گزینه مورد نظر خود برای ریاست یا دبیر کلی کمیته ملی المپیک را از نظر سایر اعضای هیات اجرایی مطلع سازد و همین به رایزنی ها و جبهه گیری ها نامزدهای کرسی های کمیته المپیک سمت و سوی متفاوتی را خواهد داد . چه بسا حتی همین یک نماینده کمیسیون ورزشکاران بتواند روی نظر سایر اعضای هیات اجرایی هم اثر گذار باشد و نهایتا کسانی را به عنوان ماینده مربیان، داوران، باشگاه‌ها و کارشناسان خبره انتخاب کنند که کار را برای پیروزی گزینه مورد نظر در انتخابات ریاست و دبیر کلی کمیته ملی المپیک میسر نمایند. 


دومین نشست امروز ، حیاتی و مهم 

دومین نشست کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک امروز یکشنبه ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد که در این نشست مباحث مهمی همچون انتخاب نماینده کمیسیون ورزشکاران در هیات اجرایی و ۶ نفر حاضر در انتخابات کمیته ملی المپیک مطرح خواهد شد. این در حالی است که در نخستین نشست کمیسیون ورزشکاران، سجاد گنج‌زاده به عنوان رئیس و نجمه خدمتی به عنوان نایب‌رئیس انتخاب شدند اما انجام انتخابات برای معرفی نماینده ورزشکاران در هیات اجرایی و ۶ نماینده در انتخابات کمیته ملی المپیک به جلسه دوم موکول شد. که اگر این بار هم نمایندگان فدراسیون کشتی غایب باشند عملا کشتی فرصت اعمال نفوذ را از کف خواهد داد . در خصوص دومین جلسه حضور کشتی‌گیران هنوز مشخص نیست. البته این احتمال وجود دارد با توجه به مشکلات مطرح شده نمایندگان گوش‌شکسته‌ها باز هم غایب باشند . 

علیرضا دبیر جدی ترین گزینه 

در حالی که پیش از این شایعاتی در خصوص تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک وجود داشت، به نظر می‌رسد این شایعه رنگ واقعیت به خود گرفته چرا که به دلیل برگزاری انتخابات ۱۰ فدراسیون در دی‌ماه، شرایط روسای این فدراسیون‌ها برای نامزدی در پست‌های مختلف کمیته ملی المپیک فراهم نیست. همین باعث شده تا برخی روسای فدراسیون‌ها خواستار تعویق یک ماهه انتخابات شوند. سیدرضا صالحی‌امیری که در این ۴ سال ریاست کمیته را برعهده داشت، هنوز به طور رسمی در خصوص حضورش در انتخابات پیش رو حرفی نزده و اعلام کرده به جمع‌بندی نرسیده اما شایعاتی در این باره شنیده می‌شود مبنی بر اینکه تمایل شدیدی دارد در صورت جلب نظر دولت، برای ۴ سال آینده هم بر مسند قدرت بنشیند. اگرچه نظر مساعد حمید سجادی و حمایت او برای ادامه کار صالحی‌امیری هم بی‌تاثیر نیست. اما به جز صالحی امیری ، جدی ترین رقیب برای او ، کسی نیست جز علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی که هفته گذشته ، به شدت به صالحی امیری برای انتخاب ۴ نماینده کمیسیون ورزشکاران تاخت . علیرضا دبیر که ۲ سال پیش برای انتخابات فدراسیون کشتی با دشواری های تمام پشت دیوار تایید صلاحیت متوقف شده بود نهایتا با ورود مستقیم صالحی امیری و سلطانی فر وزیر سابق ورزش ، مجوز حضور در انتخابات کشتی را گرفت که همان موقع با اعتراض عباس جدیدی و امیر رضا خادم مواجه شد . دو گزینه ای که هر دو شرایط مشابهی برای تایید صلاحیت مثل علیرضا دبیر داشتند . 
علیرضا دبیر بسیار امیدوار بود که بتواند با استفاده از روابط خوبی که با رئیس مجلس داشته و دارد به عنوان گزینه وزارت ورزش به رئیس جمهور معرفی شود که اینگونه نشد و ابراهیم رئیسی ، حمید سجادی را معرفی کرد . اتفاقا سجادی یکی از ضعیف ترین رای های اعتماد ( بعد از وزیر پیشنهادی آموزش پرورش ) گرفت و ناپلئونی به وزارت ورزش رسید. 
از این گذشته علیرضا دبیر در طول چند ماه اخیر زاویه مشخصی با سجادی داشته و حتی شایعات زیادی درباره تلاش او برای اقناع مجلس در جهت عدم رای اعتماد به سجادی ، وجود داشت . 
حالا اما گفته می شود علیرضا دبیر به شدت در حال تلاش برای رسیدن به کرسی ریاست کمیته ملی المپیک است و در صورت موفقیت در این انتخابات ، کشتی را برای ریاست حمید سوریان ترک خواهد کرد و تلاش خواهد نمود تا از مجمع فدراسیون کشتی برای ریاست سوریان رای لازم را کسب نماید. این آرایش و مهره چینی تا جایی قوت گرفته که دبیر در چند هفته اخیر تلاش کرده با شخصیت های متعدد از جمله مراجع عظام در قم ، ملاقات با استانداران اثر گذار ، حضور مستمر در مجلس شورای اسلامی و .... زمینه را برای کسب صلاحیت لازم و رسیدن به انتخابات کمیته ملی المپیک آغاز کرده است. 

این حدس و گمان در کنار اتفاقات اخیر کمیسیون ورزشکاران کمیته المپیک ، همچنین نشان میدهد که تیم انتخاباتی دبیر ، برای نفوذ به کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک از طریق سوریان ، کار خود را آغاز کرده و در این میان ساز ناکوک صالحی امیری نشان می دهد جلسه امروز خالی از تنش نخواهد بود. 

۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 22602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha