بهترین حمایت از بورس، ایجاد ثبات اقتصادی است/باید شورایی برای ایجاد ثبات مالی تشکیل شود/در شرایط فعلی اقتصاد ایران حرف زدن از رونق بورس بی معنی است!

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت:اینکه مسوولین ما دائما سخن از رونق گرفتن بورس می گویند در وضعیت کنونی حرف بی محتوایی است. به این دلیل که بورس آیینه اقتصاد است. هنگامی که سرمایه گذار قصد خرید سهام شرکت ها را می کند اما با مشکلات مختلف شرکت ها مواجه می شود. هنگامی که خبرهای اقتصادی ما دائما از فشار تحریم ها، فشار سیاست های غلط دولت بر اقتصاد؛ عدم پرداخت حقوق کارگران و... می گویند قطعا دراین شرایط حرف زدن از رونق بورس کاملا بی معنی است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی که تا پیش از این سال ها در کسوت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در کشور شناخته می شد  بر حمایت بانک مرکزی از بورس تاکید کرده است. در شرایط کنونی که اقتصاد ایران دچار چالش های جدی است که ناشی از رشد پایین اقتصادی در سالهای اخیر است حمایت واقعی از بورس چگونه شکل می گیرد؟. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد اقتصاد به این موضوع پرداخته و درخصوص اینکه حمایت واقعی نه شعاری از اقتصاد و به تبع آن از بازار سرمایه چگونه رقم می خورد مواردی را مطرح کرده که در ادامه می خوانید.

حسن حیدری اقتصاددان و عضوهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص موضوع حمایت بانک مرکزی از بازار سرمایه که اخیرا توسط رئیس بانک مرکزی مطرح شده گفت: با توجه به اینکه آقای صالح آبادی سابقه مدیریت بورس را دارد آنچه آقای صالح آبادی درباره حمایت از بازار سرمایه گفته است را می توان به این موضوع نسبت داد که شاید مدیریت وی در سال های گذشته در بازار سهام، اکنون که در جایگاه رئیس بانک مرکزی نیز هستند وی را بار دیگر به حمایت از بورس برانگیخته است. حمایتی که رئیس بانک مرکزی گمان می کند می تواند منجر به ایجاد رونق در بورس شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اینجا دو موضوع درباره رونق وحمایت از بورس مطرح است. اول اینکه  روسای بانک مرکزی یا سازمان بورس و اوراق بهادار هر کدام باید ارکان وظایف خود را بدانند. اگر این موضوع مورد توجه قرار بگیرد قطعا هر نهادی در راستای رشد اقتصادی و عدم فشارهای مختلف به اقتصاد گام های ارزنده ای برداشته است.

حسن حیدری استاد اقتصاد با بیان اینکه بهترین حمایت از بورس، ایجاد ثبات اقتصادی است گفت: زمانی می توان از بورس به صورت واقعی حمایت کرد که در اقتصاد ثبات پولی و قیمتی ایجاد شود تا وضعیت اقتصادی برای فعالین اقتصادی قابل پیش بینی باشد. یعنی سرمایه گذار بداند تا آخر سال و سال بعد نرخ ارز و نرخ تورم روی چه مقادیری قرار می گیرد. اگر سرمایه گذاران بدانند رشد نقدینگی و رشد اقتصادی به چه میزان خواهد بود قطعا این موارد هم به کلیت اقتصاد و هم به بازار سرمایه کمک شایان توجهی می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره خاطر نشان کرد: قطعا مسائل مهمی چون رشد و ثبات اقتصادی را نباید تنها جزیی از وظایف بانک مرکزی دانست یا به این نهاد نسبت داد. به این دلیل که در واقع بانک مرکزی آمار و اطلاعات رشد اقتصادی رامنتشر می کند اما موظف به ایجاد رشد اقتصادی نیست.

وی در این باره تصریح کرد: اصولا بانک مرکزی موظف به حفظ ارزش پول ملی است به این معنا که ذیل مجموعه اقدامات و سیاست گذاری هایی تورم باید از بین برود یا اینکه تورم بسیار کمی داشته باشیم. اگر بانک مرکزی بتواند این مسائل را در کلیت اقتصاد محقق کند قطعا توانسته به بهترین نحو ممکن از بازار سرمایه حمایت به عمل بیاورد.

حسن حیدری درخصوص ضرورت راه اندازی نهادی برای ایجاد ثبات مالی در کشور گفت: موضوع دیگری که شاید نزدیک به یک دهه است بر تشکیل آن تاکید می شود اما به نظر می رسد هنوز مسوولین برای تشکیل این نهاد ضرورتی احساس نکرده اند، شورایی است تحت عنوان شورای ثبات مالی. بانک مرکزی، بورس و صنعت بیمه در کشور هر کدام بازارهای مالی به شمار می روند. نظام بانکی کشور نیز چون زیر مجموعه بانک مرکزی است لذا در این مجموعه قرار می گیرد. از این رو احساس می شود باید شورایی برای ایجاد ثبات مالی تشکیل شود تا هر نهادی در این موضوع وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

وی در این باره افزود: اگر بانک مرکزی وظیفه خود را به درستی انجام دهد، یعنی اقتصاد از نظر پولی وقیمت ها به ثبات برسد و بقیه نهادها نیز کار خود را به درستی انجام دهند، قطعا آن زمان بورس خود به خود رونق می گیرد. با توجه به اینکه اصولا بورس یک بازار است و معروف به دما سنج اقتصاد یا تالار شیشه ای، همانند اندازه گیری دمای بدن یا دکتری که برای چکاپ داخلی ما را به گرفتن عکس رادیولوژی می فرستد، بورس نیز نمایانگر دمای اقتصاد است.

حسن حیدری در این باره خاطر نشان کرد: بنابراین می توان گفت بورس نشان دهنده شفافیت اقتصادی کشور است.اینکه مسوولین ما دائما سخن از رونق گرفتن بورس می گویند در وضعیت کنونی حرف بی محتوایی است. به این دلیل که بورس آیینه اقتصاد است. هنگامی که سرمایه گذار قصد خرید سهام شرکت ها را می کند اما با مشکلات مختلف شرکت ها مواجه می شود. هنگامی که خبرهای اقتصادی ما دائما از فشار تحریم ها، فشار سیاست های غلط دولت بر اقتصاد؛ عدم پرداخت حقوق کارگران، عدم فروش تولیدات بنگاه های تولیدی، عدم واردات مواد اولیه و... می گویند قطعا دراین شرایط حرف زدن از رونق بورس کاملا بی معنی است .

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس دراین باره توضیح داد: بازار سهام زمانی رونق می گیرد که این مشکلات اقتصادی برطرف شود. حتی برکنار کردن و تغییر دادن رئیس سازمان بورس و دیگر مسوولین تغییری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نمی کند چرا که کار از ریشه باید درست شود. اقداماتی مثل گذاشتن دامنه نوسان نیز در این شرایط کاری بی معنی است.

استاد اقتصاد با اشاره به روال عادی بازارهای مختلفی که شفافیت برآن حاکم است به بازار نفت جهانی اشاره کرد و دراین باره گفت: همواره در بازار نفت نوسان وجود داشته و دارد. ما در دهه های مختلف نفت از قیمت ۸ تا ۱۴۵ دلار هم داشته ایم. نوسانات در این بازارهای شفاف کاملا آزاد است. تولید کنندگان به میزان دلخواه کالای خود را به بازار عرضه و خریدار نیز خریداری می کند. در واقع فروش نفت نیز نوعی فروش در بورس کالا محسوب می شود. حالا سوال این است چگونه این بازار همیشه رونق دارد؟ آیا رونق ها دستکاری شده یا مسوولی موجب رونق بازار نفت می شود؟ در پاسخ باید گفت، خیر. رونق دستوری نیست، بلکه نشات گرفته از رشد اقتصادی دنیاست. زمانی که تقاضا برای نفت افزایش می یابد قیمت نفت بالا می رود، بنابراین بازار دچار رشد حقیقی می شود. این موضوع در اقتصاد مصداق عینی دارد. هنگامی که در اقتصاد ایران سرمایه گذاری صورت نمی گیرد قطعا شرکت های بورسی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند بنابراین نمی توان از ایجاد رونق در بورس حرف زد یا با اظهار نظرهایی خالی از محتوای ونمایشی ادعای حمایت از بورس را داشت.

۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 21521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha