طرح مجلس درباره یارانه بنزین نهایی نشده است/ ابعاد طرح اختصاص بنزین به هر ایرانی پس از بررسی دقیق، اعلام می شود

شریعتی نیاسر در خصوص طرح مجلس با موضوع یارانه بنزین گفت: این طرح هنوز به طور دقیق پیاده سازی نشده  و به جایی نرسیده است و برگزاری جلسات متعددی در کمیسیون انرژی مجلس با این موضوع همچنان ادامه دارد و نیاز است که ابعاد این طرح مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد.

گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، طرحی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته که طبق آن، ماهانه ۳۰ لیتر بنزین به هر ایرانی به جز ایرانیان خارج از کشور با نرخ هر لیتر ۱۰۰۰تومان اختصاص خواهد یافت؛ پیشنهادی که اگر مجلس به آن رای نهایی دهد و تصویب شود، می تواند عملا مصوبه آبان سال ۹۸برای سهمیه‌بندی بنزین بر مبنای هر خودرو وتو خواهد شد.

این طرح برخلاف رویکرد ماه‌های گذشته مجلس مبنی بر ارائه طرح‌های دوفوریتی به‌صورت یک‌فوریتی تقدیم مجلس شده، اما قرار است به‌صورت عادی بررسی شود و به همین دلیل انتظار نمی‌رود به‌زودی در دستور کار نمایندگان قرار گیرد. با این حال، امضاکنندگان این طرح می‌گویند با ادامه روند فعلی، میزان مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸به ۲۵۰میلیون لیتر در روز خواهد رسید و باید روزانه ۱۵۰میلیون لیتر بنزین وارد شود. آنها معتقدند پرداخت حداقل ۴هزار تومان یارانه به ازای هر لیتر بنزین براساس الگوی فعلی سهمیه‌بندی برخلاف عدالت است. به باور این نمایندگان، با تصویب طرح پیشنهادی‌شان هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود، هم بار تورمی ندارد و شکاف درآمدی بین جامعه را کاهش می‌دهد.

* طرح مجلس درباره یارانه بنزین نیاز به بررسی دقیق تری دارد

مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه صنعت و بازرگانی رادار اقتصاد با بیان اینکه طرح مجلس در خصوص یارانه بنزین در حال بررسی است و جزئیات آن بعد از تکمیل نهایی، اطلاع رسانی می شود، گفت: این طرح هنوز به طور دقیق پیاده سازی نشده  و به جایی نرسیده است و برگزاری جلسات متعددی در کمیسیون انرژی مجلس با این موضوع همچنان ادامه دارد و نیاز است که ابعاد این طرح مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. 

وی با بیان اینکه محاسبات این طرح باید دقیق تر شود تا اثرگذاری خوبی به نفع مردم داشته باشد، تاکید کرد: اگر این طرح مورد تایید نمایندگان مجلس و شورای نگهبان قرار بگیرد باعث می شود که سهمیه بندی بنزین از هر خودرو به هر فرد ایرانی دارای کدملی تغییر کند و یقینا اگر خانواری خودرویی ندارند، می توانند از یارانه انرژی بهره مند شوند و از آنجایی که شایسته نیست افرادی که خودرو ندارند از یارانه انرژی محروم شوند، ما این طرح را ارائه دادیم اما جزئیات آن را بعد از تایید نهایی اعلام می کنیم.

* اختصاص ۳۰ لیتر بنزین به هر ایرانی طبق چه محاسباتی!؟

اگرچه این طرح مجلس هنوز تایید نشده و در حال تکمیل است اما ظاهرا در این طرح نمایندگان رقم ۳۰ لیتر بنزین را به ازای هر کد ملی ایرانی در نظر گرفته اند که در ماه پرداخت شود اما برخی کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که نمایندگان چگونه به این عدد رسیده اند؟
جواد نوفرستی کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با رادار اقتصاد با بیان اینکه امروز جمعیت کشور ۸۴ میلیون نفر است و مصرف بنزین به حدود ۶۰ میلیون لیتر رسیده است با این حساب رقمی حدود ۷ تا ۸ دهم لیتر می توان روزانه به هر کد ملی اختصاص داد که در مجموع ماهانه این رقم به حدود ۲۰  لیتر در ماه خواهیم رسید که این رقم بار مالی نیز برای دولت نخواهد داشت.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی، اکنون که قیمت بنزین یارانه ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است می توان این طرح را اجرا کرد و به گونه ای عمل کرد که اگر فردی نیاز به این بنزین نداشت بتواند از طریق یک سامانه این بنزین را به دولت به قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومانی به فروشد و پولش را دریافت کند.

به نظر می رسد هر طرحی که می تواند عاملی برای کمک به معیشت مردم باشد با استقبال جامعه روبرو می شود اما از آنجایی که موضوع بنزین اثر مستقیم بر تورم جامعه و معیشت مردم دارد، نیاز است نمایندگان مجلس این طرح را با کارشناسی دقیق پیاده سازی کنند تا علاوه بر تحقق عدالت در حوزه یارانه انرژی و کمک به اقشار ضعیف جامعه، شاهد اثرات مطلوب آن در سطح کشور و به نفع مردم باشیم. 

انتهای پیام/

۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 6581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha