دولت زمانی می تواند نرخ بنزین را واقعی کند که اجازه دهد خودرویی سوار شویم که چهار لیتر بنزین مصرف می کند! /اگر زیرساختها مهیا نشود شاهد فشار شدید تورمی بر معیشت مردم خواهیم بود

رئیس اتاق بازرگانی سمنان گفت: دولت زمانی می تواند نرخ بنزین را واقعی کند که در حق مصرف کننده ایرانی در تمام زمینه ها اجحافی صورت نگیرد. مثلا به من مصرف کننده ایرانی اجازه دهد خودرویی سوار شوم که در هر صد کیلومتر چهار لیتر بنزین مصرف می کند.خودرویی که در داخل کشور بتوانیم با قیمت های جهانی خریداری کنیم نه با قیمت های فوق نجومی خودرو در ایران!

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، درباره تفاوت نرخ بنزین، سوخت و انرژی در ایران، با کشورهای اروپایی و غربی و کشورهای همسایه بسیار شنیده ایم. دولتها در سال های گذشته از تفاوت  نرخ حامل های انرژی در ایران و اینکه سایر کشورها با نرخ های واقعی و دلاری برای انرژی مصرفی خود هزینه می کنند در حالی که مردم ایران با یارانه و سوبسید از انرژی ارزان قیمت استفاده می کنند بسیار گفته اند. آنچه که دولتمردان بدان نپرداخته اند، تمام واقعیت است نه بخشی از آن. واقعیت هایی مثل درآمد سرانه مردم کشورهای مورد نظر. عرضه کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت های جهانی بدون توزیع رانت وسودهای نجومی برای عده معدود و مسائل دیگری که بیان آن تکرار مکررات است. نایب رئیس اتاق بازرگانی سمنان درگفت و گو با رادار اقتصاد درباره اینکه دولت چه زمانی می تواند نرخ بنزین را به فوب خلیج فارس برساند با رادار اقتصاد گفت و گو کرده است.

مسعود اعوانی رئیس اتاق بازرگانی سمنان و فعال اقتصادی در گفت و گو با راداراقتصاد در خصوص احتمالات برنامه های دولت برای افزایش نرخ بنزین در سال آینده گفت: با توجه به مسائلی که در اعطای یارانه بنزین و طرح آزمایشی پرداخت های ریالی به اسم توزیع عادلانه یارانه بنزین می بینیم، احتمال تحرکاتی برای افزایش نرخ بنزین در ماه های آینده قابل پیش بینی است. هر چند دولت این موضوع را تایید نکرده و فعلا از عدم افزایش نرخ بنزین سخن می گوید، اما برای روشن تر شدن ماجرا و اینکه دولت چه زمانی می تواند نرخ بنزین را واقعی و به اندازه فوب خلیج فارس کند باید ملاحظات و مسائلی را نیز درمورد توجه قرار دهد.

وی در این باره افزود: ممکن است دولتمردان تمایل داشته باشند تا نرخ بنزین را براساس قیمت فوب خلیح فارس محاسبه وبه مردم بفروشند. قطعا دولت می تواند با این قیمت بفروشد اما مشروط به تحقق شروطی که پیش از رساندن نرخ بنزین به فوب خلیج فارس باید انجام شود.

مسعود اعوانی فعال اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی سمنان دراین باره توضیح داد: دولت زمانی می تواند نرخ بنزین را واقعی کند که در حق مصرف کننده ایرانی در تمام زمینه ها اجحافی صورت نگیرد. مثلا به من مصرف کننده ایرانی اجازه دهد خودرویی سوار شوم که در هر صد کیلومتر چهار لیتر بنزین مصرف می کند. خودرویی که در داخل کشور بتوانم با قیمت های جهانی خریداری کنم نه با قیمت های فوق نجومی خودرو در ایران!

اعوانی تصریح کرد: در حالی که خودروهای خارجی که تولید سالهای گذشته هستند در هر صد کیلومتر شش لیتر بنزین مصرف می کنند اما پژو پارس صفر کلیومتر ایرانی در هر صد کیلومتر، دوازده لیتر بنزین مصرف می کند. در حالی که قیمت پژو پارس با دلار آزاد بسیار گرانتر از بنزی در می آید که هم سواری بنز و هم ایمنی بنز را به مصرف کننده می دهد!

 مسعود اعوانی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت زمانی می تواند نرخ بنزین را واقعی و به فوب خلیج فارس برساند که راهکارهای مطمئنی برای افزایش سرانه درآمد مردم داشته باشد. در این صورت آزاد سازی بنزین به نفع اقتصاد است.

وی درباره مزایای واقعی کردن نرخ بنزین نیز گفت: جلوگیری از قاچاق سوخت یکی از دستاوردهای این طرح می تواند باشد. در حال حاضر به دلیل ارزان بودن نرخ بنزین در ایران روزانه بنزین قابل توجهی از طریق مرز کشورهای همسایه قاچاق می شود. واقعی کردن قیمت بنزین برای جلوگیری از قاچاق مطلوب است، اما به شرط فراهم کردن زیر ساخت های لازم مثل افزایش درآمد مردم و شناور کردن قیمت بنزین.

مسعود اعوانی فعال اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی سمنان در خصوص لزوم حمایت از مردم بعد از آزاد سازی نرخ بنزین گفت: در کنار افزایش درآمد سرانه مردم بعد از واقعی کردن نرخ سوخت، لازم است دولت تامین اجتماعی را گسترش دهد تا در موارد مختلف از قشر ضعیف حمایت به عمل بیاورد. مثلا دولت بعد از آزاد سازی نرخ بنزین، به هر ایرانی، هزار دلار بدهد. هر ایرانی که دارای شناسنامه ایرانی است باید مشمول چنین حمایتی شود. در غیر این صورت اگر دولت بدون در نظر گرفتن تمامی ابعاد و تاثیراتی که آزاد سازی نرخ بنزین روی اقتصاد کشور به جا می گذارد چنین موضوعی را کلید بزند، شاهد بار تورمی فزاینده و فشار شدید تورمی بر معیشت مردم خواهیم بود. به طوری که حتی منجر به از دست رفتن تولید و اشتغال می شود و رونق را از بخش های مختلف اقتصادی می زداید.

۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 23748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha