چرا مردم ایران در دهه ۹۰ این قدر فقیر شدند؟/بهترین کاری که دولت چهاردهم می‌تواند انجام دهد خودداری از شوک درمانی است/ دولت نباید در برابر مشاغلی مثل طلا فروشان کوتاه بیاید

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: شوک های سیاسی و بعضا اقتصادی وارد شده به اقتصاد کشور زمینه ساز افزایش تورم شد بنابراین بهترین کاری که دولت چهاردهم می‌تواند انجام دهد خودداری از اتخاذ سیاست های مبتنی بر شوک درمانی است، یعنی به هیچ عنوان نباید شوک درمانی را در دستور کار قرار دهد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حسن حسن خانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص دلایل فقیرشدن مردم ایران در دهه نود گفت: از نظر بنده دو عامل به صورت ترکیبی در فقیرتر کردن مردم ایران بخصوص در دهه نود بسیار تاثیر گذار بوده است، تحریم و فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب تصمیم گیری در خصوص تورم که زمینه ساز تشدید تورم بخصوص از سمت تورم عرضه به مردم شد که در نهایت مردم یاران را فقیر کرد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: شوک های سیاسی و بعضا اقتصادی وارد شده به اقتصاد کشور زمینه ساز افزایش تورم شد بنابراین بهترین کاری که دولت چهاردهم می‌تواند انجام دهد خودداری از اتخاذ سیاست های مبتنی بر شوک درمانی است، یعنی به هیچ عنوان نباید شوک درمانی را در دستور کار قرار دهد.

وی در این باره بیان داشت: دولت چهاردهم باید نظام رفاهی و نظام بازتوزیعی متمرکز را برای جلوگیری از کاهش فقر در دستور کار خود قرار دهد. منظور از نظام بازتوزیع متمرکز این است کسانی که باید مالیات بپردازند مثل دارندگان شغل های پردرآمد و صاحبان ثروت، از آنها باید به طرز موثری مالیات ستانده شود تا دولت بتواند از جمعیت فقرای جامعه به صورت درستی حمایت کند.

حسن حسن خانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با ذکر اقتصادی تاکید نمود: به عنوان مثال دولت نباید در برابر مشاغلی مثل طلا فروشان که باید اموال و دارایی های خود را ثبت کنند کوتاه بیاید و عقب نشینی کند.

وی افزود: دولت برای مبارزه با فقر باید به کسانی یارانه بدهد که از آنها مالیات نمی گیرد مثل معلولان، افراد بی درآمدی که قادر به کار و کسب درآمد نیستند و فقرایی که به صورت واقعی شناسایی شده اند.

حسن حسن خانی کارشناس اقتصادی معتقد است: در ایران باگ نظام بازتوزیعی دردسر ساز شده است. در ایران از کسانی که به آنها یارانه داده می شود مالیات نیز ستانده می شود در حالی که فقط و فقط باید به کسانی یارانه داده شود که به معنای واقعی کلمه فقیر هستند.

وی در این باره افزود: اگر دولت، نظام جامع بازتوزیع صحیحی داشته باشدیارانه به همه مردم حتی دارندگان ثروت های بالا داده نمی شود. فقدان نظام بازتوزیع صحیح یکی از عوامل تشدید فقر و فاصله طبقاتی درایران است.

وی در خصوص عوامل مهم و موثر در فقیرشدن مردم ایران در دهه نود گفت: بخش زیادی از مردم ایران در دهه نود به سمت فقیرترشدن سوق داده شدند خواسته یا ناخواسته به این دلیل که متاسفانه دولتها وحاکمیت شناخت جامعی از آثار تحریم وسیاست‌ خارجی و مواضعی که در مقابل تحریم باید اتخاذ می‌کردیم نداشتند.

حسن خانی افزود: شاید بتوان گفت دولتها در آن دهه دچار خام اندیشی بودند. به عنوان مثال آقای احمدی نژاد تحریم ها را کاغذ پاره خواند اما آقای روحانی معتقد بود آب خوردن ما به رفع تحریم ها وابسته است.

حسن حسن خانی کارشناس اقتصادی تصریح نمود: عملکرد و سخنان دو رئیس جمهور یاد شده مصداق بارز افراط و تفریط بود. افراط از این منظر که اگر یک نفر احساس کند تحریم به هیچ عنوان روی زندگی مردم اثر نمی‌گذارد افراط کرده و مسائل را واقع بینانه ندیده است از سوی دیگر طرف دیگر دچار تفریط شده چرا که براین باور بود در کشور هیچ کاری بدون رفع تحریم ها شدنی نیست.

وی در این باره افزود: در واقع تیم دولتهای نهم و دهم، یازدهم و دوازدهم اقتصاد ایران را دستخوش حوادثی کردند که امروز شاهد اثرات آن هستیم. مساله حائز اهمیت این است که درباره تحریم ها باید واقع نگر بود چرا که اساسا تحریم‌های آمریکا قابل رفع نیست مشکل ما با آمریکایی‌ها با گفتگو، توافق و چانه زنی و قدم زدن آقای ظریف با آقای جان کری قابل حل نیست اگر قابل حل بود که قبل‌تر حل شده بود، بنابراین وقتی نگاه درستی به تحریم ها، سیاست بین‌الملل و تحولات بین‌الملل نداریم این موضوع باعث می شود تحریم ها بیش از پیش به ما آسیب بزند.

حسن حسن خانی درخصوص دور زدن درست تحریم ها و خالی کردن اثر دلار روی اقتصاد روسیه توسط مسوولان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت این کشور گفت: آقای پوتین در اجلاس جی ۸ در سال ۲۰۰۹ سخنرانی در حضور دیپلمات‌های مشخص آمریکایی داشت مبنی بر این موضوع که اگر ناتو به سمت مرزهای روسیه حرکت کند جنگ جهانی سوم بلاشک اتفاق می‌افتد. تصرف کریمه توسط روسیه سال ۲۰۱۴ موجب شد روس ها از همان سال به طور مشخص منابع و ذخایر ارزی خود را تقویت کنند تا سال ۲۰۲۲ که روسیه به اوکراین حمله کرد میزان ذخایر ارز و طلا بانک مرکزی روسیه بیش از ۶۴۵ میلیارد دلار بود.

وی خاطر نشان کرد: با اینکه آمریکا و کشورهای اروپایی بلافاصله روسیه را تحریم کردند اما تیم اقتصادی دولت روسیه وبانک مرکزی این کشور به طرز موفقیت آمیزی توانست شوک تحریم در اقتصاد را بدون اثرات منفی تخلیه و کنترل کند.

حسن حسن خانی دراین باره یادآور شد: در واقع یکی از نمادهای موفقیت روسیه حفظ نرخ برابری روبل و دلار بود. روسیه طی ۵۰ روز توانست شوک دلار به روبل را کنترل و تخلیه کند و قیمت دلار را به قیمت شرایط روز قبل از تحریم برگرداند؛ اما در ایران با وجود اینکه در سال ۹۱ تحریم شدیم اما در سال ۹۶ و ۹۷ که در معرض تحریم های شدیدتری قرار گرفتیم دولتها کمترین آمادگی برای این زمان در نظر نگرفته بودند به این خاطر ابزار و برنامه ای برای کنترل شوک تحریمی و بی اثر کردن آن نداشتند.

وی در پایان گفت و گو گفت: هرچند مردم ایران از دهه نود فقیرتر شدند اما هنوز هم با اتخاذ سیاست های درست می توان تبعات تحریم را کاهش داد. کاهش تبعات تحریم ها نیازمند اراده ای قوی است که امیدواریم تمام قوا برای انجام این منظور با هم همراهی کنند.

۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 56314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha