افزایش قیمت روغن موتور به نام تولیدکنندگان کوچک به کام بزرگان صنعت/رشد صادرات روغن موتور حتی در شرایط سخت تحریم

سازمان حمایت از تولیدکننده در بخش نامه ای افزایش قیمت روغن موتور را به دلیل حمایت از تولیدکنندگان کوچک صادر کرد که این موضوع منجر به افزایش سود تولیدکنندگان بزرگ روغن موتور که توانستند در همین شرایط سخت تحریم درآمد خوبی از محل صادرات به جیب بزنند شود.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد قیمت روغن موتور و روانکار در کنار دیگر محصولات تولید داخل نیز با تایید ستاد حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده مجوز افزایش قیمت ۵۰ درصدی دریافت کرد.علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام این خبر تصریح کرد: همین امر در کاهش تعداد دفعات مراجعه مردم به تعمیرگاه ها نقش زیادی ایفا خواهد کرد.

ظاهرا سازمان حمایت از تولید کننده دلیل افزایش قیمت روغن موتور را حمایت از تولیدکنندگان کوچک روغن موتور اعلام کرده است. امین سلمان زاده عضو اتحادیه روغن و لاستیک در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد می گوید؛ افزایش قیمت روغن موتور موجب خواهد شد تا مصرف روغن های بی نام و نشان و به اصطلاح فله در بازار افزایش یابد.

* افزایش قیمت روغن موتور به نام تولیدکننده کوچک به کام تولید کننده بزرگ

وی ادامه می دهد: متاسفانه دولت تاکنون نتوانسته است شرایط بازار را به خوبی مدیریت کند که این مسئله موجب شده است مردم عملا از مدیریت بازار توسط مسئولان امر ناامید شوند.

سلمانزاده با تاکید این موضوع که افزایش قیمت روغن نه به صلاح تولید کننده است و نه مصرف کننده تصریح می کند: این موضوع تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت که اولا مصرف کننده به دنبال خرید کالاهای متفرقه می رود که نتیجه اش کاهش فروش روغن موتوراستاندارد خواهد بود و در ثانی این موضوع می تواند به موتور خودرو نیز آسیب بزند و هزینه های دیگری را به مصرف کننده تحمیل کند.

وی با اشاره به اینکه رصد میدانی ما حاکی از آن است است، در حال حاضر بازار فروش روغن های تقلبی بسیار داغ شده است، خاطرنشان کرد: محصولات استانداردی که به بازار عرضه می شود حداقل قیمتشان ۴۰ درصد افزایش یافته است که کمتر کسی می تواند اقدام به خرید این محصولات کند.

سلمانزاده با تاکید براینکه تامین مواد موردنیاز تولید روغن موتور در انحصار شرکت نفت است گفت: اکثر شرکت های تولیدکننده روغن موتور، دولتی هستند و تمام مواد اولیه خود را از شرکت ملی نفت تهیه می کنند پس دلیل افزایش قیمت روغن موتور افزایش قیمت مواد اولیه نیست.

این مسئول صنفی با اشاره به اینکه نظارت بر بازار آنطور که باید صورت نمی گیرد و به همین دلیل تولیدکنندگان به صورت دلخواه قیمتها را بالا می برند اظهار کرد: گرانی کالاها فشار زیادی به مردم وارد کرده و جو روانی بدی در جامعه ایجاد شده است به همین دلیل دستگاه‌های نظارتی و قضایی باید به موضوع ورود کنند.

وی افزود: مواد اولیه برای تولید روغن موتور در کشور موجود است و با این تفاسیر نباید آنچنان قیمت ها افزایش یابد.

سلمانزاده خاطرنشان کرد؛ برخی از شرکت‌های داخلی در همین شرایط توانسته اند روغن موتور صادر کنند بنابراین نمی‌توان مشکل واردات و تامین مواد اولیه را دستاویزی برای افزایش قیمت روغن موتور کرد.

وی ادامه می دهد: در همین چند ماه گذشته شرکت های بزرگ تولیدکننده روغن از درج قیمت روی محصولات خود خودداری می کردند که جالب است هیچ مقام مسئولی نسبت به این موضوع واکنش نشان نداد بنابراین به نظر می رسد تولیدکنندگان روغن بنا به هر دلیل می توانند کار خود را انجام دهند و به کسی هم پاسخگو نباشند.

سلمانزاده تصریح کرد: سازمان حمایت به دلیل حمایت از تولیدکنندگان کوچک اقدام به افزایش قیمت روغن موتور کرده است که عمالا نفع این موضوع به جیب ۴ شرکت بزرگ تولیدکننده روغن موتور خواهد رفت.

* رشد صادرات روغن موتور حتی در شرایط سخت تحریم

اگرچه صنعت تولید روانکارها در ایران امروزه با چالش‌های فراوانی در تولید مواجه است و تحریم‌ها این صنعت را هم بی نصیب نگذاشته اما با این حال جداول آماری شرکت های بزرگ تولیکننده روغن موتور نشان می دهد در ۶ ماهه اول سال جاری صادرات این صنعت نسبت به سال گذشته افزایش داشته و شرکت‎‌های ایرانی در فروش روغن در بازار خارج از کشور نسبت به داخل موفق بوده‌‎اند.

علی ظهیری یکی از کارشناسان بازار سرمایه به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید شرکت نفت ایرانول، بهران، نفت پارس به ترتیب بیشترین میزان صادرات محصولات را در سال جاری داشته اند.

وی ادامه می دهد افزایش قیمت روغن موتور برای مصرف داخلی کشور به دلیل حمایت از تولیدکننده گان کوچک در حالی انجام شده است که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده روغن موتورهای دیزلی و بنزینی حاکی از حاشیه سود بالای این شرکت‌ها به دلیل صادرات این محصولات است بنا براین بهتر بود مسئولان امر در این زمینه راه کاری می اندیشیدند که اگر قرار است قیمت روغن موتور در داخل کشور هم افزایش یابد حتما از تولیدکنندگان بزرگ مالیات بگیرند ویا آنها را در این افزایش قیمت استثنا می کردند.

این کارشناس مالی ادامه داد: بر این اساس حتی با وجود اعمال تحریم‌ها و کاهش فعالیت شرکت‌های تولیدی در چند ماه نخست امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، باز هم صادرات روغن موتور از ایران افزایش یافته است به طوریکه آمارها نشان می‌دهد سالانه بیش از یک میلیون تن روغن موتور در کارخانه های تولید روغن تولید می‌شود که صادرات روغن موتور توانسته است حاشیه سود بالایی برای شرکت‌های روغن‌ساز به همراه داشته باشد.

داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن در خصوص وضعیت روغن موتور نیز تصریح می کند: از سال ۹۳ تاکنون قیمت روغن موتور ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در سال جدید با توجه به نابسامانی های ایجاد شده، میزان تولید کارخانه ها کاهش یافته و به همین سبب قیمت ها در بازار افزایش داشته است هر چند که تولید کنندگان بزرگ روغن باز در این شرایط در سود به سر می برند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن با اشاره به شرایط توزیع روغن موتور در چند ماه گذشته اظهار کرد: متاسفانه کارخانجات تولیدی روغن، محصولات را به خوبی توزیع نمی‌کردند، اما اخیرا با افزایش قیمت اعمال شده اقدام به توزیع روغن به صورت مویرگی می کنند تا کمبودی در بازار به وجود نیاید.

*کاهش قیمت جهانی لوبریکانتها موجب افزایش سود تولیدکنندگان روغن موتور شد

ابوذر انصاری کارشناس صنعت روانکار نیز در این باره می گوید: درحال‌حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد روغن موتور مصرفی در بازار داخل کشور توسط چهار پالایشگاه روغن‌سازی کشور تولید می‌شود. این پالایشگاه‌ها لوبری‌کانتها را از بورس کالا خریداری کرده و تبدیل به روغن پایه تولید می‌کنند، در ادامه بخشی از روغن پایه در این پالایشگاه‌ها تبدیل به روغن موتور می‌شود، قسمتی از این محصول صادر شده و بخشی نیز در بورس کالا عرضه می‌شود که توسط شرکت‌های کوچک تولیدکننده خریداری شده و تبدیل به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد روغن موتور مصرفی در کشور توسط تولیدکنندگان کوچکی تامین می‌شود که خود دارای پالایشگاه روغن‌سازی نبوده و روغن پایه را از بورس کالا خریداری کرده یا از طریق واردات تامین کرده و به محصول نهایی تبدیل می‌کنند.

انصاری گفت: دادستان کل کشور ظرف هفته گذشته در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شده که میزان کف عرضه روغن پایه در بورس کالا افزایش یابد تا جلوی تعطیلی بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی خصوصی روانکار گرفته شود. به این ترتیب از صادرات خام‌فروشی نیز جلوگیری به عمل آمده و امکان افزایش تولید محصول نهایی در داخل کشور به‌وجود می‌آید.

این کارشناس صنعت روانکار تصریح کرد: با افزایش سهم شرکت‌های کوچک در بازار روغن موتور رقابت‌پذیری در این بازار بیشتر شده و این موضوع سودآوری برای کشور را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگرچه آخرین قیمت‌گذاری برای روغن موتور مربوط به اردیبهشت پارسال بود اما باتوجه به کاهش بهای جهانی لوب‌کات، تولیدکنندگان این محصول در سال ۹۸ و از نرخ‌گذاری قبلی منتفع بودند و توانستند سود خوبی به جیب بزنند.

انتهای پیام/

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 5463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha