جنجال قیمت گذاری موتورسیکلت/فرمان قیمت گذاری موتور سیکلت دست کیست؟

جنجال قیمت خودرو و تاثیر نوسانات این بازار بر نرخ موتور سیکلت این سوال را برای مردم ایجاد کرده است که تعیین کننده قیمت موتور سیکلت کیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مرکبی برای سفرهای درون شهری که می تواند هم ترافیک را دور بزند، هم زودتر شما را به مقصد برساند. موتورسیکلت واژه ای نام آشنا و وسیله نقلیه ای که هر روزه هزاران عدد از آن را در سطح خیابان می بینیم.

موتورسیکلت می تواند در بسیاری از راه ها و موارد کمک رسان ما باشد و در جاهایی که خودرو امکان تردد در آنجا را ندارد، یاری رسان رانندگان باشد. اما این وسیله کوچک و کم قدرت تر از اتومبیل این روزها با چالشی جدید مواجه شده و آن هم قیمت گذاری است.

قیمت گذاری که برای خریداران و صاحبان این وسیله نقلیه اهمیت بسزایی دارد. با افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، تمایل به خرید موتورسیکلت‌ها از قبل بیشتر شده و این طور که پیداست، بیشتر قشر ضعیف جامعه به سمت آن می روند اما سوالی که اکنون پیش می آید قیمت گذاری آن چگونه است؟ آیا نهاد ناظری روی خرید و فروش آن نظارت دارد؟

نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت چگونه است؟

بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: قیمت موتورسیکلت در کشور بر اساس قیمت تمام شده کالا مشخص می شود. بازار موتورسیکلت بسیار رقابتی است چرا که تنوع محصولات بسیار زیاد است. 

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: قیمت گذاری موتورسیکلت در ایران اینگونه است که کارخانه قیمت گذاری را انجام می دهد و یک قیمت پایه را در نظر می گیرد و این قیمت را برای سازمان حمایت ارسال می کند؛ یعنی سازمان حمایت نظارت بر روی عملکرد و قیمت گذاری موتورسیکلت دارند.

گزارش -

ضیا مقدم تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمت ها با یکدیگر متفاوت باشد، چرا که تمام شرکت های تولید کننده موتورسیکلت با یکدیگر تعامل دارند. قیمت هر قطعه تولیدی در خصوص موتورسیکلت مشخص است و تمام شرکت های تولیدی آن را به یک قیمت خریداری می کنند.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمت هر کدام از آنها در هر نمایندگی و بازار متفاوت باشد، یعنی در تمام نمایندگی ها قیمت یکسان است و اختلاف قیمت بسیار کمی نسبت به بازار دارد و تنها درصد کمی از بازار گران تر است.

تولید سالانه ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در ایران

او تشریح کرد: سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید می شود، اما از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش قیمت ارز و کاهش تقاضا، در فروش نیز تاثیر گذاشته است. از طرفی به دلیل گران شدن، قدرت خرید به شدت کاهش یافت و تاثیرات منفی در تولید گذاشت، به طوری که تولید موتور ۸۰ درصد کاهش یافت. 

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: سال گذشته نسبت به سال ۹۹ افزایش تولید داشتیم، اما سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ کاهش تولید ۸۰ درصدی را تجربه کردیم.

گزارش -

محمدعلی نژادیان کارشناس صنعت موتورسیکلت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   با اشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: امسال قیمت موتورسیکلت تغییر خاصی نسبت به تورم و قیمت کالاهای دیگر نداشته است. رقابت زیادی در صنعت موتورسیکلت وجود دارد اما با این حال با وجود اینکه کالاها شب عید گران می شوند اما امسال قبل از تعطیلات نوروزی به دلیل  کاهش قیمت یکی از شرکت‌های تولید کننده، دیگر تولید کننده ها نیز کمی قیمت‌ها را کاهش دادند.

این کارشناس صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه با توجه به گرانی نرخ ارز به صرفه است که بر روی بومی سازی مواد اولیه سرمایه گذاری کنیم و از برندهایی معتبر یا از دانش مهندسی که جوانان به آن دسترسی پیدا کرده اند برای ساخت داخل بهره گیریم، بیان کرد: در حال حاضر در مجموع یکسری عواملی وجود دارد که  باعث می شود قیمت موتورسیکلت کمی کند،  افزایش پیدا کند که در ادامه توضیح بیشتر خواهم داد.

نژادیان بیان کرد: در صنعت موتورسیکلت  رقابت شدیدی بین تقریبا ٤٠ مونتاژ کننده وجود دارد. هر ساله خرید و فروش موتورسیکلت تقریبا از مهرماه تا اواسط بهمن بسیار کم است و از اواسط بهمن به مرور نمایندگی های شرکت‌ تولید کننده خرید خود را آغاز می کنند و از اواسط اسفند نیز مصرف کنندگان نهایی خرید خود را شروع می کنند.

این کارشناس صنعت موتور سیکلت تشریح کرد: بیشتر موتورسوران جزو قشر متوسط به پایین هستند در نتیجه شرکت‌ها اگر بخواهند قیمت را بیش از حد بالا ببرند، در نتیجه نمی توانند آن را بفروشند و خواب سرمایه برای آن‌ها ضرر است. البته با توجه به اینکه طی چند سال گذشته با تورم زیادی مواجه بوده ایم و به نظر هنوز محصولات از دلار ٤٢٠٠ در کارخانه‌ها موجود است، در نتیجه استدلال بالا برای مونتاژکنندگان قابل تحمل است.

نژادیان ادامه داد: اما اگر شرکت‌ها بخواهند خرید جدید کنند با توجه به نوسانات دلار و افزایش قیمت های اندکی که در کارخانه های مادر بوده است، در نتیجه دیگر کسی با قیمت رقبای خود کاری ندارد، چون نمی تواند با ضرر بفروشد. پیش بینی این است که با تمام شدن موجودی فعلی کارخانه‌ها و واردات جدید قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس افزود: همچنین قیمت موتورسیکلت جزو قیمت های دستوری نیست و به عهده خود تولیدکننده است و در اصل بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شود. در نتیجه دستگاه های نظارتی زیاد در بحث قیمت موتورسیکلت ورود پیدا نمی کنند. نهایت در حد تذکر و یا تشر باشد.

حالا انتظار این است، با توجه به اینکه قشر زیادی از جامعه به دنبال خرید موتورسیکلت با قیمتی واقعی هستند، انتظار می رود که مسئولان به این ماجرا ورود کنند و قیمت گذاری مشخصی داشته باشند. 

۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 18546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha