سومین اخطار ایران به پاکستان/آیا ایران ۱۸ میلیارد دلار جریمه را از پاکستان می گیرد؟

ایران از امسال می‌توانست از پاکستان برای عدم تکمیل خط لوله صلح خسارت بگیرد اما تهران باز هم یک مهلت ۶ ماهه به اسلام‌آباد داده است تا این پروژه را تکمیل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ۱۴ سال است که ۹۰۰ کیلومتر خط لوله ساخته شده ایران تا مرز پاکستان خاک می‌خورد؛ خط لوله‌ای که قرار بود پاکستان هم بخش ۷۸۱ کیلومتری خود را تکمیل کند تا از ایران گاز بخرد.

روزنامه پاکستانی «نیوز» مدعی‌ست، اکنون که اسلام‌آباد عزمش را جزم کرده تا پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را جلو ببرد، تهران هم یک مهلت ۱۸۰ روزه تا سپتامبر (شهریور) امسال به پاکستان داده است.

کمیته موقت کابینه فدرال پاکستان با طرح تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان طی یک سال با هزینه ۱۵۸ میلیارد دلار موافقت و آن را تصویب کرده و قرار است در مرحله اول ۸۰ کیلومتر از این خط لوله از مرز پاکستان تا بندر گوادر احداث شود.

تهران تا سال ۲۰۲۴ به اسلام‌آباد مهلت داده بود تا خسارت دریافت نکند و در ژانویه امسال سومین اخطار خود را به پاکستان داد.

روزنامه نیشن در ۳۰ بهمن به نقل از منابع آگاه نوشته بود، اسلام‌آباد برای فرار از پرداخت جریمه ۱۸ میلیارد دلاری به ایران، تصمیم گرفته تنها بخشی از خط لوله‌ای که باید در خاکش می‌ساخت را احداث کند.

پاکستان همیشه تحریم‌های آمریکا را بهانه‌ای برای عدم تحقق این پروژه در خاکش عنوان کرده، چیزی که مقامات ایرانی قبول ندارند و عراق و ترکیه را برای مدیریت تحریم‌های آمریکا در خرید گاز کشورشان مثال می‌زنند.

۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۵
کد خبر: 52854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha