۱۰ موبایل پرفروش دنیا در ایران چه سرنوشتی دارند؟

گلکسی A۵۴ دومین گوشی پرفروش بازار است و نشان می‌دهد وقتی مردم بخواهند حدود ۱۵میلیون تومان برای خرید گوشی پول خرج کنند، همچنان محافظه‌کاری را سرلوحه کار خودشان قرار می‌دهند. گلکسی A۵۴ درست مثل A۱۴ روی کاغذ گوشی مناسبی است، اما در عمل بی‌نهایت کسالت‌آور هستند. خیلی زود حوصله‌تان را سر می‌برند چون فقط برای رقابت در بخش فروش طراحی شده‌اند و خلاقیتی در ساختارشان نمی‌بینیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه هفت صبح، موبایل پرفروش در بازار ایران چیزی مثل گلکسی A۱۴ با ظرفیت ۶۴ گیگابایت و حافظه‌موقت چهار گیگابایت است. برای خرید این گوشی الان مردم حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول می‌پردازند بدون اینکه متوجه باشند نسخه جدید یعنی گلکسی A۱۵ وارد بازار شده و حتی اگر مسئله را از نظر اقتصادی بررسی کنیم، قطعا انتخاب بهتری است.

گلکسی A۵۴ دومین گوشی پرفروش بازار است و نشان می‌دهد وقتی مردم بخواهند حدود ۱۵میلیون تومان برای خرید گوشی پول خرج کنند، همچنان محافظه‌کاری را سرلوحه کار خودشان قرار می‌دهند. گلکسی A۵۴ درست مثل A۱۴ روی کاغذ گوشی مناسبی است، اما در عمل بی‌نهایت کسالت‌آور هستند. خیلی زود حوصله‌تان را سر می‌برند چون فقط برای رقابت در بخش فروش طراحی شده‌اند و خلاقیتی در ساختارشان نمی‌بینیم.

وقتی پای پول وسط می‌آید، طرفداران آنها می‌توانند بگویند نسبت به هزینه پرداختی A۱۴ و A۵۴ بدک نیستند. آنها به ترتیب دارند درباره ۵میلیون و ۱۵ میلیون پول حرف می‌زنند و معلوم نیست چه کسی می‌تواند این مقدار پول را دست‌کم بگیرد. پس اگر سمت‌شان می‌روید احتمالا اهل ریسک نیستید و معمولا محافظه‌کارانه تصمیم می‌گیرد.

به‌خودتان سخت نگیرید چون نگاهی به آمارهای جهانی نشان می‌دهد، این رفتار در تمام دنیا موقع خرید گوشی موبایل رایج است. گلکسی A۱۴ و گلکسی A۵۴ هر دو در فهرست ۱۰موبایل پرفروش سال‌۲۰۲۳ میلادی حضور دارند و تازه نسخه سازگار با نسل پنج A۱۴ هم توانسته خود را در فهرست بگنجاند، اما چون خارجی‌ها زیاد با تورم نمی‌جنگند و موقع انتخاب موبایل لازم نیست اول شاخ هیولای زشت و کریه دلار را بشکنند، ردپای نوگرایی را در انتخاب‌هایشان پیدا کردند. به‌جز مدل‌های پرومکس آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ که با توجه به قیمت‌شان در ایران با هر متر و معیاری انتخاب‌هایی به‌شدت مرتجعانه خواهند بود.

۱- آیفون ۱۴ پرومکس

آیفون ۱۴ پرومکس براساس ادعای شرکت تحقیقاتی Canalys که بازارهای مختلفی مثل خودرو و موبایل را بررسی می‌کند، صاحب عنوان پرفروش‌ترین گوشی سال‌۲۰۲۳ شده است. براساس گزارش منتشرشده، در سال گذشته میلادی تقریبا ۳۴میلیون دستگاه آیفون ۱۴ پرومکس به فروش رسیده که این عدد از هر مدل دیگری در دنیا بیشتر است. آیفون ۱۴ پرومکس با این حال جزو اولین قربانی‌های ماجرای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰‌دلار به ایران است که از اسفند پارسال سروشکل رسمی به‌خودش گرفت. فعلا فروشنده‌های موبایل قیمت آیفون ۱۴ پرومکس را به‌عنوان یک مدل ممنوعه بسته به فضای ذخیره‌سازی چیزی بین ۶۸ تا ۷۸ میلیون اعلام می‌کنند.

۲- آیفون ۱۵ پرومکس

آیفون ۱۵ پرومکس بعد از آیفون ۱۴ پرومکس ‌عنوان محبوب‌ترین گوشی سال گذشته میلادی را یدک می‌کشد. علت می‌تواند مدت حضور کمتر آیفون ۱۵ پرومکس در بازار نسبت به نسل قبلی خودش باشد. آیفون ۱۵ پرومکس تقریبا در چهارماه پایانی ۲۰۲۳ در دسترس خریداران موبایل قرار گرفت، اما آیفون ۱۴ پرومکس حدود یک‌سال زودتر روانه بازار شد و از ابتدای سال‌۲۰۲۳ در بازار حضور داشته است. آیفون ۱۵ پرومکس یکی دیگر از مدل‌های ممنوعه اپل در ایران است و دقیقا به‌همین خاطر ارزان‌تر از آیفون ۱۳ پرومکس در کشورمان فروخته می‌شود. قیمت آیفون ۱۵ پرومکس الان که به آخرین روزهای سال رسیده‌ایم، در ارزان‌ترین حالت یعنی با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره‌سازی نزدیک ۷۰ تا ۷۵ میلیون است و آیفون ۱۵ پرومکس نسخه یک ترابایت تا مرز ۱۰۰‌میلیون قیمت‌گذاری می‌شود.

۳- آیفون ۱۴

آیفون ۱۴ ارزان‌ترین نسخه در جمع گوشی‌های سری ۱۴ اپل به‌حساب می‌آید و براساس بررسی‌های انجام‌شده از طرف شرکت تحقیقاتی Canalys سومین مدل پرفروش در سال گذشته میلادی بوده است. قیمت جهانی آیفون ۱۴ از حدود ۸۰۰ دلار یعنی به پول خودمان حول‌وحوش ۴۴ میلیون تومان است و اتفاقا به‌خاطر بلایی که از یک سال پیش به این طرف سر گوشی‌های آیفون آمده، فروشنده‌های موبایل در همین محدوده قیمت حاضر به پیدا کردن مشتری برای آیفون ۱۴ هستند. قیمت آیفون ۱۴ نسخه ۱۲۸ گیگ که به‌ندرت در فروشگاه‌های اینترنتی پیدا می‌شود، درحال حاضر فراتر از ۴۵ میلیون نمی‌رود.

۴- آیفون ۱۴ پرو

آیفون ۱۴ پرو نسبت به آیفون ۱۴ معمولی در دنیا حدود ۲۰۰ دلار گران‌تر است. دوربین بهتر و پیشرفت‌های جزیی که نسبت به آیفون ۱۴ معمولی دیده می‌شود، آیفون ۱۴ پرو مکس را به چهارمین گوشی پرفروش دنیا در سال گذشته میلادی تبدیل کرده است. قیمت آیفون ۱۴ پرو با احتساب نرخ آزاد نباید بیشتر از ۶۵ میلیون تومان باشد و الان هم فروشنده‌های موبایل قیمت آیفون ۱۴ پرو نسخه ۲۵۶ گیگابایت را در همین بازه قیمت تعیین می‌کنند.

۵- آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ آخرین نسل گوشی‌های اپل در ایران بوده که موفق به عبور از مرحله رجیستری شده است. قیمت آیفون ۱۳ نسخه پایه در فروشگاه‌های اینترنتی و بازار موبایل درحال حاضر از حدود ۳۵ میلیون تومان شروع می‌شود و با این پول امکان خرید آیفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گیگ و پارت‌نامبرCH را داریم. آیفون ۱۳ در فهرست اعلام‌شده از سوی شرکت تحقیقاتی Canalys رتبه پنجم پرفروش‌ترین گوشی ۲۰۲۳ را از آن خود کرده و بد نیست بدانید رد پای آن اتفاقا در یکسری از فهرست‌های گوشی‌های محبوب ایرانی‌ها به‌چشم می‌خورد.

۶- گلکسی A۱۴

گلکسی A۱۴ نسخه سازگار با نسل چهار موبایل توانسته در سال گذشته میلادی انتخاب اول طرفداران اندروید باشد. تقریبا ۲۱ میلیون دستگاه از این گوشی گلکسی در سال‌۲۰۲۳ به‌فروش رسیده که این عدد حدود یک‌میلیون از تعداد مدل‌های به‌فروش رفته گلکسی A۵۴ بیشتر است. قیمت گلکسی A۱۴ به‌عنوان یک گوشی اقتصادی در بازار موبایل ایران دست‌کم پنج‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و بد نیست بدانید در خیلی از فهرست‌هایی که به‌عنوان محبوب‌ترین گوشی فعلی در ایران منتشر می‌شود، صدرنشین است. چه درباره گوشی پرفروش حرف بزنیم و چه در مورد گوشی اغفال‌گر اقتصادی.

۷- آیفون ۱۵ پرو

آیفون ۱۵ پرو در ایران تقریبا معادل آیفون ۱۴ پرو فروخته می‌شود. یعنی مثل آیفون ۱۴ پرو، کف قیمت آیفون ۱۵ پرو از حول‌وحوش ۶۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و فروشنده‌های موبایل این رقم را بابت نسخه ۲۵۶ گیگ دریافت می‌کنند. آیفون ۱۵ پرو که نسبت به نسخه معمولی آیفون ۱۵ از دوربین بهتری برخوردار است، هفتمین گوشی پرفروش ۲۰۲۳ لقب گرفته و از این مدل حدود ۲۱ میلیون دستگاه به‌فروش رسیده است.

۸- گلکسی A۵۴

گلکسی A۵۴ جزو میان‌رده‌های محبوب بازار موبایل در سال گذشته میلادی بوده و احتمالا به‌همین خاطر ردی از آن را در فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های سال می‌بینیم. گلکسی A۵۴ توانسته رکورد فروش ۲۰میلیونی از خودش در سال گذشته به‌جا بگذارد و از این نظر دومین گوشی محبوب سال با سیستم عامل اندروید به‌حساب می‌آید. قیمت گلکسی A۵۴ در بازار خودمان از حدود ۱۳ میلیون تومان شروع می‌شود و نهایتا به حول‌وحوش ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. مدلی که با قیمت ۳۲۰ دلاری که دارد، در دسته گوشی‌های میان‌رده قرار می‌گیرد.

۹- گلکسی A۱۴ ۵G

گلکسی A۱۴ نسخه سازگار با نسل پنج، نهمین گوشی پرفروش سال ۲۰۲۳ بوده است. از این مدل در سرتاسر دنیا ۱۹ میلیون دستگاه به‌فروش رسیده است. گلکسی A۱۴ نسخه ۵G اساسا برای بازار ایران طراحی نشده و در کشورهای دیگری مثل هند هم که به‌شکل همزمان عرضه شده از محبوبیت کمتری نسبت به نسخه ۴G گلکسی A۱۴ برخوردار است. با وجود عرضه محدود، گلکسی A۱۴ نسخه ۵G توانسته خود را در فهرست محبوب‌ترین گوشی‌های سال گذشته میلادی جا بدهد ضمن اینکه بهتر است بدانید به‌صورت محدود در بازار ایران عرضه می‌شود. برای خرید گلکسی A۱۴ نسخه ۵G باید حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنید. نوسان قیمت بالای این گوشی زیر سر عرضه محدود است.

۱۰- آیفون ۱۵

آیفون ۱۵ یکی دیگر از مدل‌های اپل در فهرست محبوب‌ترین گوشی‌های سال گذشته میلادی است. این یکی جایگاه دهم را به خود اختصاص داده و آنطور که شرکت تحقیقاتی Canalys ادعا می‌کند، حدود ۱۷ میلیون دستگاه آیفون ۱۵ معمولی فروخته شده است. آیفون ۱۵ البته مثل تمام مدل‌های بعد از سری ۱۴ امکان رجیسترشدن در ایران ندارد و به‌همین خاطر با اختلاف منطقی نسبت به آیفون ۱۳ نسخه پایه در بازار فروخته می‌شود. قیمت آیفون ۱۵ معمولی در ایران از بابت مدل‌هایی که به ۱۲۸ گیگ فضای ذخیره‌سازی مجهز هستند، بین ۴۰ تا ۴۲ میلیون تومان تعیین شده است.

۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 52770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha