حجم بالای ارزبری برند اپل در واردات/ تبلت شامل قانون ریجستری می‌شود/ واردات ۲.۸ میلیارد دلاری گوشی در سال ۹۹

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه سهم برند اپل از ارزش وارداتی قابل توجه است، اظهار کرد: آیفون سهم ۳.۷ درصدی از واردات دارد، اما تقریبا ۲۱ درصد از ارزش واردات را به خود اختصاص داده است، یعنی این برند حجم زیاد ارزبری کشور برای واردات گوشی موبایل را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایلنا، امیر اسحاقی درباره میزان واردات گوشی موبایل به کشور گفت: در سال ۹۹، ۱۵ میلیون و ۷۹۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده است که شامل مسافری و تجاری می‌شود.

وی ادامه داد: از این تعداد گوشی، ۱۵ میلیون عدد توسط مردم مصرف شده و در سامان ریجستری فعال شده است.

به گفته اسحاقی؛ ۴۵ درصد گوشی‌های وارداتی متعلق به برند سامسونگ، ۲۳.۷ درصد برند شیائومی و تقریبا ۳.۷ درصد برند اپل، ۷ درصد برند هواووی و ۱۳.۷ درصد برند نوکیا و تقریبا ۱ درصد برند آنر و مابقی سایر برندها بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه درصدی از این گوشی‌ها قانونی و چه درصدی مسافری وارد کشور شده است، گفت: ۹۴.۶ درصد از گوشی‌ها به صورت قانونی و شرکتی و ۴.۱ درصد مسافری بوده است.

اسحاقی ارزش وارداتی گوشی موبایل در سال ۹۹ را حدود ۲.۸ میلیارد دلار اعلام کرد.

وی میزان واردات گوشی در سال ۹۸ را کمتر از سال ۹۹ و حدود ۱۵.۳ میلیون گوشی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار اعلام کرد.

اسحاقی افزود: از ۱۵.۸ میلیون گوشی موبایل وارداتی ۴۹ درصد زیر ۱۵۰ دلار، ۴۳ درصد بین  ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار، ۴ درصد بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار و ۴ درصد بالای ۶۰۰ دلار بوده است.

اسحاقی با بیان اینکه سهم برند اپل از ارزش وارداتی قابل توجه است، اظهار کرد: آیفون سهم ۳.۷ درصدی از واردات دارد، اما تقریبا ۲۱ درصد از ارزش واردت را به خود اختصاص داده است، یعنی این برند حجم زیاد ارزبری از کشور برای واردات گوشی موبایل را داشته است.

وی تصریح کرد: آماری نیز در مورد گوشی‌های که ما به اصطلاح به آن‌ها لو می‌گوییم وجود دارد، این نوع گوشی‌ها زیر ۱۵۰ دلار قیمت دارند که در سال ۹۹، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار عدد از آن ها وارد کشور شد.

اسحاقی با تاکید بر اینکه این نوع گوشی‌ها از دو نوع هوشمند و کیبوردی هستند، گفت: ۵ میلیون عدد از گوشی‌های لو هوشمند و ۲ میلیون ۶۰۰ هزار عدد از آن‌ها غیر هوشمند یا کیبوردی بودند که خود به تنهایی آمار بزرگی است.

 وی ادامه داد: برند نوکیا بیشترین سهم را در این نوع گوشی‌ها داشته است.

وی منبع آمار اعلام شده را سامانه همتا وزارت ارتباطات عنوان کرد که گوشی‌ها برای راه اندازی نیاز به ثبت در آن دارند.

اسحاقی با اشاره به قوانین و مصوبات اخیر برای افزایش حقوق و عوارض واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اظهار کرد: طبق مصوبه مجلس و قانون بودجه مصوبه سال ۱۴۰۰ که به تصویب شورای نگهبان رسید و ابلاغ شد، حقوق و عوارض سود بازرگانی گوشی‌های موبایل بالای ۶۰۰ دلار به ۱۲ درصد افزایش پیدا می‌کند و نرخ ارز آن بر اساس آی تی اس محاسبه می‌شود.

وی یادآور شد: افزایش حقوق و عوارض سود بازرگانی گوشی‌های موبایل بالای ۶۰۰ دلار به ۱۲ درصد هنوز عملیاتی نشده است.

اسحاقی قانون جدید بسیار مهم دیگر در حوزه موبایل و تبلت را اجرای قانون ریجستری برای تبلت برشمرد.

وی در توضیح بیشتر گفت: مجلس با مصوبه جدید وزراتخانه‌های صمت و ارتباطات را مکلف به اجرای طرح ریجستری برای تبلت کرده است، اگر این اتفاق بیفتد همزمان با اثر بزرگ در تولید داخل، واردات رسمی تبلت‌های اصیل دارای گارانتی ۱۸ ماهه افزایش می‌یابد.

اسحاقی تصریح کرد: سالانه ۲ تا ۲.۴ میلیون تبلت در کشور مصرف می‌شود که مقدار کمی از آن در داخل تولید شده و ۹۰ درصد به صورت غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 13624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha