برچسب هویتی جدید، اصالت همه کالاها را مشخص می‌کند

مهندسان «ام آی تی» برچسبی ابداع کرده‌اند که با دقتی تقریبا کامل اصالت یا جعلی بودن هر چیزی را مشخص می‌کند. کلید این مساله نیز در یک چسب پشت برچسب نهفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از «ام آی تی نیوز»، چند سال پیش محققان موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) یک برچسب هویتی نهفته یا کریپتوگرافیک (cryptographic) ابداع کردند که چندین بار کوچکتر و به میزان زیادی ارزان‌تر از برچسب‌های سنتی فرکانس رادیویی (RFIDs) است.

این برچسب (تگ) کوچک که امنیت بیشتری نسبت به برچسب‌های RFIDs ارائه می‌دهد، از امواج تراهرتز استفاده می‌کند که کوچکتر هستند و بسیار سریع‌تر از امواج رادیویی حرکت می‌کنند.

اما این برچسب تراهرتز هم همانند برچسب‌های سنتی RFIDs یک آسیب‌پذیری داشت و آن اینکه فرد جاعل می‌تواند این برچسب را از روی یک کالای اصلی جدا کرده و آن را روی یک کالای تقلبی بچسباند.

اکنون محققان با استفاده از امواج تراهرتز این آسیب‌پذیری امنیتی را برطرف کرده و یک برچسب هویتی غیرقابل دستکاری (ضددستکاری) ابداع کرده‌اند که همچنان مزایای قبلی یعنی کوچک، ارزان و امن بودن را فراهم می‌کند.

«اونسیوک لی» کارشناس مهندسی برق و علوم رایانه و مولف اصلی مقاله تحقیقی در این خصوص توضیح می‌دهد که آنها ذرات فلزی میکروسکوپی را با چسبی که برچسب را روی کالا می‌چسباند، مخلوط کرده‌اند و سپس از امواج تراهرتز برای شناسایی الگوی منحصر به فرد آن ذرات روی سطح کالا استفاده کرده‌اند. این الگوی تصادفی چسب همانند اثر انگشت برای تشخیص اصالت کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«رونان هان» یک محقق دیگر این پروژه می‌گوید: این ذرات فلزی در واقع برای امواج تراهرتز همانند آینه هستند. اگر من تعدادی قطعات آینه را روی یک سطح پخش کنم و سپس روی آن نور بتابانم، بنا بر جهت، اندازه و مکان آن آینه‌ها یک الگوی بازتابی متفاوت دریافت خواهم کرد. اما اگر شما برچسب را جدا کنید و روی یک سطح دیگر بچسبانید، آن الگوی منحصر به فرد را از بین خواهید برد.

این محققان یک برچسب ضددستکاری نیرو گرفته از نور تولید کردند که حدود چهار میلی‌مترمربع اندازه دارد. آنها همچنین یک مدل یادگیری ماشین تهیه کردند که با شناسایی الگوی اثرانگشتی چسب با دقت بیش از ۹۹ درصد هرگونه دستکاری در برچسب را تشخیص می‌دهد.

به این علت که تولید این برچسب تراهرتز بسیار ارزان است امکان استفاده از آن در کل یک زنجیره تامین بزرگ وجود دارد. همچنین اندازه کوچک این برچسب امکان استفاده از آن در مورد کالاهای بسیار کوچک را فراهم می‌کند.

۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 52707
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha