ممنوعیت واردات خودرو زمینه خرید و فروش کارت ملی را فراهم کرده/محدودیت ارزی یکی از دلایل عدم واردات خودروست/این تفکر که نباید خودرو وارد شود تفکری عقب مانده است

کارشناس بازار سرمایه و اقتصاد گفت: اگر کشورهای توسعه یافته هم مدل ما رفتار می کردند و در خود را به روی واردات خودرو می بستند قطع به یقین هیچگاه شاهد ظهور و تولید تویوتا؛ فورد، بی ام و بنز نبودیم . برای جلوگیری از پدیده هایی که جز توزیع فساد و رانت و ایجاد دردسر برای بخشی از مردم مثل کسانی که به دلیل ضعف بنیه مالی کد ملی خود را می فروشند باید به سمت رقابت در صنعت خودروسازی پیش رفت.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بهروز شهدایی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه و اقتصاد در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی وقوع پدیده ای با عنوان فروش کد ملی برای واردات خودرو در اشاره به عواملی که منجر به تحمیل زیان های مختلفی بر مردم و پرونده های قضایی به دادگاه های کشور می شوند، گفت: اصولا هر گونه محدودیتی در فضای اقتصادی، تجاری و حتی فضای فرهنگی و اجتماعی؛ جواب عکس می دهد. به عنوان مثال در موضوع ممنوعیت واردات خودرو که طی سال های گذشته شاهد تبعات مختلف آن بودیم امروز با پدیده خرید کد ملی از سوی دلالانی که عنوان وارد کننده خودرو روی خود گذاشته اند و فروش کد ملی از سوی کسانی که فقیر هستند و نیازمند پول رو به رو شده ایم که تبعات جبران ناپذیری به مردم وارد می کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: فروش مشروبات الکی در دوره زمانی در آمریکا ممنوع شد. در آن زمان این ممنوعیت، بازار بسیار سودآوری برای یکی از خلاف کاران بزرگ امریکا ایجاد کرد چرا که قاچاق مشروبات الکی سودآور بود.

وی در این باره افزود: اتفاقا زمانی که این ممنوعیت برداشته شد این خلافکاران ودلالان با قانون جدید به دلیل از دست رفتن سود خود مخالفت کردند چرا که بعد از تغییر قانون، سودهای عجیب و غریب را از دست دادند، این موضوع در همه حوزه ها از جمله خودرو صدق می کند به همین دلیل در مساله واردات خودرو دائما با مواردی رو به رو می شویم که چالش زاست.

بهروز شهدایی یادآور شد: محدودیت ارزی یکی از دلایل دولت در عدم واردات خودروست، مساله حائز اهمیت این است که دولت برای پایان دادن به محدودیت یا ممنوعیت واردات خودرو خود یک دلار ارز به این موضوع تخصیص ندهد، بلکه مردم و دارندگان ارز و پول متولی واردات خودرو شوند؛ البته واردات آزاد نه منحصر کردن به واردات از یک کشور و چند برند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: آخرین مدل اپتیما با بهترین تکنولوژی روز دنیا در امریکا ۲۴ هزار دلار به فروش می رسد یعنی حدود ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، اما در این حوالی قیمت خودرویی شبیه به دنا در ایران به فروش می رسد! اگر دولت خواهان کوتاه شدن دست دلالان است و مایل است پدیده هایی مثل فروش کد ملی وجود نداشته باشد و عده ای اسیر تقلب کاران و دلالان نشوند باید در کشور را به روی واردات خودرو البته بدون گمرک و عوارضی های شدید؛ تا مردم و اقتصاد ایران شاهد ثمرات رقابت در صنعت خودروسازی باشند.

بهروز شهدایی خاطر نشان کرد: این تفکر که نباید خودرو وارد شود چون خودروی ملی تولید می کنیم تفکری عقب مانده است. ژاپن که یک چهارم وسعت ایران است سه غول خودروسازی اعم از تویوتا، مزدا و نیسان در آن فعال هستند. از شمال تا جنوب ایتالیا در یک باریکه کوچک غول های خودروسازی بزرگی مثل شرکت مازراتی؛ لامبورگینی و فراری کار می کنند و سایر شرکت های خودروسازی مطرح دنیا در کشورهای توسعه یافته نیز همچنین.

وی در این باره یادآور شد: اگر کشورهای توسعه یافته هم مدل ما رفتار می کردند و در خود را به روی واردات خودرو می بستند قطع به یقین هیچگاه شاهد ظهور و تولید تویوتا؛ فورد، بی ام و بنز نبودیم .

بهروز شهدایی گفت: برای جلوگیری از پدیده هایی که جز توزیع فساد و رانت و ایجاد دردسر برای بخشی از مردم مثل کسانی که به دلیل ضعف بنیه مالی کد ملی خود را می فروشند باید به سمت رقابت در صنعت خودروسازی پیش رفت. رقابت اصل مهمی است که متاسفانه در صنعت خودروسازی ما بنا به دلایلی که به نفع تامین منافع عده ای است وبه زیان کلیت اقتصاد کشور و مردم مغفول مانده است.

۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 52527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha