بدهی عمومی آمریکا سر به فلک کشید

دفتر بودجه آمریکا می‌گوید، میزان بدهی‌هایی که نزد مردم این کشور هست به ۱۱۶ درصد تولیدناخالص داخلی می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دفتر بودجه کنگره آمریکا در جدیدترین گزارش بودجه و چشم‌انداز اقتصادی هشدار داد که انتظار می‌رود، بدهی عمومی آمریکا که بزرگ‌ترین بخش کل بدهی این کشور است تا ۱۰ سال آینده رکورد بی‌سابقه‌ای ثبت کند.

بدهی عمومی که توسط مردم نگهداری می‌شود و بیشتر به صورت اوراق بهاداری‌ست که خزانه‌داری برای تامین مالی فعالیت‌های دولت فدرال و پرداخت بدهی‌های سررسید شده‌اش، منتشر می‌کند، در پایان سال ۲۰۲۳ به ۲۶.۲ تریلیون دلار یعنی ۹۷ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده و در سال ۲۰۲۴ به ۹۹ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۱۰۱.۷ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

در سال ۲۰۲۸ این رقم از رکورد ثبت شده در جنگ جهانی دوم برابر با ۱۰۶ درصد هم بیشتر خواهد شد و در سال ۲۰۳۴ به ۴۸.۳ تریلیون دلار خواهد رسید که ۱۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی و نزدیک به دو و نیم برابر متوسط ۵۰ سال گذشته است.

این نهاد آمریکایی، افزایش بدهی عمومی را نتیجه مستقیم کسری بودجه رو به رشد می‌داند و پیش‌بینی می‌کند که کسری بودجه در سال ۲۰۲۴ به ۱.۵ تریلیون دلار یا ۵.۳ درصد تولیدناخالص داخلی برسد.

کل بدهی دولت آمریکا برای نخستین بار در پایان ماه دسامبر به رقم بی‌سابقه ۳۴ تریلیون دلار رسید و وزیر خزانه‌داری آمریکا، جانت یلن ماه گذشته آن را «عدد ترسناکی» خواند و این رقم یعنی هر شهروند آمریکایی ۱۰۱ هزار و ۸۰۰ دلار بدهکار است.

جیمی دیمون، رئیس بانک «جی پی مورگان» هم که بزرگ‌ترین بانک آمریکاست اخیرا هشدار داده اقتصاد آمریکا در مسیر یک بحران بزرگ است، مگر اینکه واشنگتن انباشت بدهی را تحت کنترل خود درآورد.

۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 52230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha