۱۲۳ بلاگر ۲۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند / مالیات‌ستانی از اینفلوئنسرها چطور پیش می‌رود؟

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای بالای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده گفت: بخش زیادی از این فعالان تمکین نکرده‌اند با این حال ما مکلف به اجرای قانون هستیم. این درحالی است که سخنگوی دولت در سال گذشته نیز از عدم پرداخت مالیات بلاگرها خبر داده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، دهم بهمن در نشست خبری خود درخصوص دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر اظهار کرد: ۵۵۱ کاربر مشمول این حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ بودند که ۱۲۳ نفر آن فعال پیشتاز بودند و ۲،۳۰۰ میلیارد تومان مجموع واریزی‌های [درآمد] آن‌ها بود.

خاندوزی تاکید کرد: بخش زیادی از این فعالان از پرداخت مالیات تمکین نکرده‌اند؛ با این حال ما مکلف به اجرای قانون هستیم.

هم اکنون تعداد زیادی از اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی -به خصوص در اینستاگرام- فعالیت دارند که بسیاری از آنها با درآمدهای نجومی تن به پرداخت مالیات و پذیرش قانون سیاست‌گذاری اقتصاد کشور نمی‌دهند. این امر بار دیگر چالش‌های مالیاتی در فضای دیجیتال را به میان آورد.

با پرداخت هزینه‌های میلیونی دیده شوید

اینفلوئنسرها بنابه هر دلیلی محل توجه توده مردم هستند و در دنیای پرهیاهوی امروز چیزی که حائز اهمیت است، اثرگذاری است. صاحبان کالاهای تولیدی، مغازه‌داران، مشاغل آزاد و خدماتی به دنبال مشتری هستند تا کالا و خدمات خود را به فروش برسانند. برای سفارش‌دهندگان تبلیغ تفاوت خاصی ندارد که چه بلاگری، تبلیغ آنها را به اشتراک می‌گذراد، آنها با استفاده از ظرفیت‌ دیده شدن اینفلوئنسرها، فروشگاه اینترنتی خود را در معرض دیده شدن قرار دهند.

روزنامه «قدس» در ۲۵ مرداد ماه طی گزارشی به بررسی درآمدهای برخی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی پرداخته است. بلاگرهایی که با فعالیت در حوزه‌های متفاوتی اعم از طنزپردازی، آشپزی، سبک زندگی، نوشتن روزمره‌های زندگی‌اش و... به منظور گذاشتن یک استوری تبلیغاتی از ۲۵۰ هزارتومان تا چند ده میلیون تومان دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال « بلاگر «ن.ک» که در حوزه نوشتن روزمرگی‌هایش فعالیت دارد و ۷۴۳ هزار نفر صفحه او را دنبال می‌کنند، برای یک استوری بنرِ ۲۴ ساعته ۵ میلیون تومان، برای یک استوری به‌همراه گویش ۶ میلیون تومان، برای دو استوری توضیحی یا معرفی ۹ میلیون تومان، برای استوری سریالی (سه تگ و یک پیش استوری) ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای یک تبلیغات حضوری ۲۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.»

۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱؟

پیش‌تر در مردادماه مهدی موحدی بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی، در گفت‌وگویی در همان شماره از روزنامه «قدس» درخصوص مالیات‌ستانی از اینفلوئنسرها، اعلام کرد: براساس یکی از احکام بودجه‌ای، سازمان مالیاتی مکلف شد از یکسری از افرادی که به عنوان اینفلوئنسر با دنبال‌کننده بالای ۵۰۰ هزار نفر مالیات دریافت کند.

مجموع تراکنش‌های واریزی برای ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده است که از این تعداد ۲۳ نفرشان این مالیات‌ها را پذیرفتند و در قالب توافق ماده ۲۳۸، ۱۷ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند.

نکته جالب اما درباره آمارها مشابه خاندوزی و موحدی‌ بک‌نظر بود (البته با یک تفاوت). همان‌طور که گفته شد، خاندوزی میزان درآمد ۱۲۳ اینفلوئنسر سال «۱۴۰۱» را ۲.۳ همت عنوان کرد بود، در حالی که موحدی بک‌نظر درآمد دقیقا ۱۲۳ اینفلوئنسر برتر سال «۱۴۰۰» را عینا عدد مشابه ۲.۳ گفته بود.

۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 51904
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha