ردپای چین در رشد قیمت دلار در تهران

منشا نوسان این روزهای بازار از کجاست؟ در مورد این سوال چهار تا روایت وجود داره.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، بازار ارز چند روزی است که دچار نوسان شده و عمدتا دلیل این نوسان از مسیر قیمت درهم بوده. در مقابل بانک مرکزی در مورد منابع ارزی می‌گه در یکی از وضعیت‌های بسیار خوب کشورمان هستیم، پس منشا نوسان این روزهای بازار از کجاست؟ در مورد این سوال چهار تا روایت وجود داره.

در روایت اول ریشه نوسان به سال نوی چینی برمی‌گرده. به دلیل تعطیلات پیش رو در چین پیک تقاضا برای خرید کالا از این بازار، با تسویه حساب تجار روبرو است. به عقیده تحلیل‌گران با نزدیک شدن به سال نوی چینی اولین فشار سال نو از این مسیره که شرکت‌ها برای سال نو احتیاج به حواله ارزی دارند. علاوه بر این با نزدیک شدن به سال نوی چینی خطوط کشتیرانی چین هم دچار ترافیک می‌شه و تاجرها مجبورند در زمان باقی مانده تا ۲۰ بهمن که سال نوی چینی هست کالاهاشونو بخرند. البته درمورد کشتیرانی چین به گفته تحلیل‌گران اثر تنش در دریای سرخ هم روی ترافیک کشتی‌ها تا پایان سال نوی چینی اثرگذار بوده.

روایت دوم درمورد بازار ارز عراق است. عراق اعلام کرده از ابتدای ژانویه دسترسی ۵ کشور به دلار این بازار بسته شده و ایران یکی از این پنج کشور بوده. معاون ارتقای کسب و کارهای سازمان توسعه تجارت ایران در این باره گفته مشکل تبادلات ارزی تجار ایرانی در عراق رفع نشده و در واقع ۲۰ تا ۲۴ درصد هزینه صادرات کالاهای ایرانی و ۴ کشور دیگر اضافه شده. تحلیل‌گران معتقدند این افزایش هزینه خودش را در درهم امارات نشون می‌ده. البته در بازار کردستان عراق هم تاجرها در این مسیر به مشکل خوردند.

روایت سوم درمورد تغییر مسیر رفع تعهد ارزی است. به عقیده تحلیلگران تقاضای غیر رسمی در گذشته با واردات طلا جبران می‌شده و از زمانی که بانک مرکزی این طلا را به قلمرو رسمی برده، عرضه در بازار غیررسمی کم شده.

روایت چهارم به عرضه و تقاضای درهم برمی‌گرده. به ادعای این دسته از راویان، در سبد ارزی پتروشیمی‌ها، ارز درهم سهم کمی را دارد و در مقابل، تجار بزرگ در زمانی هایی که به طور فصلی تقاضا بالا میره احتیاج به اسکناس درهم دارند. از این مسیر عرضه و تقاضای درهم به مشکل خورده.

دو تا نظر درمورد نوسان این روزهای درهم در بازار وجود داره. گروهی معتقدند این نوسان، روند مقطعیه و مثل همه نوسان‌هایی که امسال افتاده برمی‌گرده.

از منظر گروه دوم اینکه نوسان برمی‌گرده یا نه بسته به مدیریت انتظارات دارد.

علاوه بر بازار ارز، سکه در روز چهارشنبه ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شروع کرد و در همین نرخ هم بسته شد. حباب سکه نسبت به روز گذشته با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که دلیلش نوسان ارز و انس در برابر ثبات سکه‌ است. سکه رفاه در روز سه‌شنبه یکی از لیدرهای نوسان در بازار بود. در روز چهارشنبه بدون تغییر نسبت به روز گذشته در ۳۳ میلیون به کار خودش پایان داد که البته همچنان بالا تر از بازار است.

در روز چهارشنبه دو تا اتفاق در بازار سکه افتاد که معامله‌گران می‌گن این اتفاق‌ها قبلا هم افتاده و فقط تکرار مکرر اشتباه است. اتفاق اول اینه که در روز چهارشنبه دامنه نوسان گواهی سکه کم و به مثبت و منفی یک درصد رسید. این سیاست در زمان ریاست صالح‌آبادی در تاریخ ۵ دی ۱۴۰۱ هم پیاده شده بود و دامنه نوسان سکه‌های بورسی به نیم درصد و حتی دو دهم درصد کاهش پیدا کرد. اتفاق دوم بسته شدن حساب برخی از بنکدارهای طلاست.

در روز چهارشنبه همچنان صندوق‌های طلا در بورس همگی سبزپوش بودند.

«اصغر بالسینی» سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفته در دومین حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلا با عرضه ۳۷ کیلوگرم شمش طلای رفع تعهد ارزی برگزار شد، که ۵ کیلوگرم شمش با میانگین قیمت ۳ میلیارد و ۶۰۳ میلیون تومان برای هر قطعه یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار مورد معامله قرار گرفت. با این حساب میزان معاملات روز چهارشنبه در شمش طلا نصف عرضه اول بوده. البته درمورد قیمت عرضه اول هنوز اطلاعاتی وجود ندارد.

نکته اول بازار اینه که «اکوایران» شنیده در روز چهارشنبه جلسه‌ای در بانک مرکزی تشکیل شده که خروجی اون اینه که عرضه درهم تسهیل بشه.

نکته دوم درمورد خریدار ارز پتروشیمی‌هاست که گفته می‌شه ارزهای پتروشیمی‌ها در نیما مشتری کلان نداره و تقاضای خرد از سمت شرکت‌های تضامنی است.

۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
کد خبر: 51607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha