احیای اقتصاد خسته آلمان با یک فنجان قهوه

وزیر دارایی آلمان می‌گوید، «مرد بیمار اروپا» نیستیم و با یک قهوه حالمان خوب می‌شود اما تحلیلگران نظر دیگری دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آلمان، «مرد بیمار اروپا» نیست بلکه اندکی خسته است و به «یک فنجان قهوه خوب» نیاز دارد. این را کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان در اجلاس جهانی داووس سوئیس گفته است.

اقتصاد آلمان که برای مدت طولانی، موتور رشد اروپا بوده، سال گذشته میلادی ۰.۳ درصد کوچک شده و بدترین عملکرد در میان کشورهای بزرگ این قاره داشته است. برخی تحلیلگران رشد صفر را برای سال ۲۰۲۴ برای آن پیش‌بینی می‌کنند.

این مقام آلمانی می‌گوید «پیش‌بینی رشد اقتصادی پایین تاحدی زنگ خطر است اما اکنون یک فنجان قهوه خوب داریم.» و کشورش «در آغاز دوره اصلاحات ساختاری جدید» است اما جزئیاتی در این‌باره نمی‌دهد.

آلمان در اواخر دهه ۱۹۹۰ با بهم‌ریختگی اقتصادش و افزایش نرخ بیکاری به «مرد مریض اروپا» معروف شد. برلین با یک سری اصلاحات در بازار کار، این نام را کنار گذاشت و اقتصادش در یک دهه پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ رونق گرفت.

* عامل انرژی

وابستگی بی‌سابقه آلمان به گاز روسیه در سال ۲۰۲۲، پاشنه آشیل این کشور بود. قیمت انرژی که از قبل در حال افزایش بود با جنگ اوکراین سر به فلک گذاشت. برلین هم مانند سایر کشورهای اروپایی شروع به کاهش واردات از روسیه کرد. بحران انرژی بخش‌هایی از صنعت آلمان را فلج کرد.

باوجود اینکه قیمت گاز طبیعی کاهش یافته و آلمان تامین کنندگان گاز جدیدی را جایگزین روسیه کرد، این بحران برای مدت طولانی روی سر آلمان سایه انداخته است.

لیندنر می‌گوید، ما مجبور شدیم در ۱۸ ماه گذشته زیرساخت‌ها و تامین انرژی آلمان را دوباره از نو بسازیم و اقتصاد ما در این زمینه انعطاف‌پذیری نشان داده است.

تا همین چند روز گذشته، آلمان در موجی از اعتصاب‌ها فرو رفته بود. کشاورزان راه‌ها و جاده‌ها را بند آورده و راهبران قطار هم اعتصاب کرده بودند. مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی لندن (CEBR) هم می‌گوید، برلین جایگاه چهارم خود را به هند واگذار خواهد کرد.

اقتصاددان ارشد، دانیل کرال روز جمعه در وبگاه «آکسفورد ایکانومیست» که زیر نظر بخش اقتصادی دانشگاه آکسفورد است، نوشت: « واضح است که آلمان در سال گذشته بدترین عملکرد را در میان اقتصادهای بزرگ منطقه یورو به خود اختصاص داده است.»

اداره آمار فدرال آلمان، کاهش تولید ناخالص داخلی را به «بحران‌های متعدد» از جمله سطح بالای تورم، نرخ بالای بهره و تقاضای ضعیف برای کاهای آلمانی در داخلی و خارج نسبت داده است.

مشکلات اقتصادی چین هم بر آلمان تاثیر دارد و یک خطر بزرگ دیگر هم اختلال در دریای سرخ است که تسلا اعلام کرده به دلیل تاخیر در ارسال قطعات، کارخانه بزرگ برلین خود را از ۲۹ ژانویه به مدت ۲ هفته بیکار خواهد کرد.

۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 51498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha