رشد ۴۰ درصدی سهم مواد غذایی در سبد مصرفی خانوار ایرانی در سال ۲۰۲۰ / لباس و کفش رشد ۱۵ درصدی را تجربه می‌کنند

نشریه بیزینس مانیتور اینترنشنال در پیش‌بینی خود از رفتار مصرف‌کنندگان ایران سهم مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در سبد مصرفی ایرانیان در ادامه سال ۲۰۲۰ رشدی ۳۹.۳ درصدی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی رادار اقتصاد، نشریه تخصصی «بیزینس مانیتور» در جدیدترین گزارش خود از بازار مصرف و خرده‌فروشی ایران که ماه جولای منتشرشده به پیش‌بینی رفتار مصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان در چهار سال آینده پرداخته است.

رادار اقتصاد این گزارش که چشم‌انداز بازار مصرف و خرده‌فروشی ایران طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ را بررسی می‌کند را در چند قسمت مجزا منتشر خواهد کرد.

در قسمت سوم این گزارش که به بررسی وضعیت صنایع مختلف خرده فروشی در بازار ایران اختصاص دارد، آمده که انتظار می رود رشد خرید مواد غذایی و نوشیدنی ها در ادامه سال ۲۰۲۰ شتاب بیشتری بگیرد و رشد ۳۹.۳ درصدی را در این سال تجربه کند.

در این قسمت همچنین آمده که بخش لباس و کفش رشدی بیشتر از ۱۵.۶ درصد را در سال جاری میلادی تجربه نخواهند کرد.

در بخش سوم این گزارش آمده است:

غذا، نوشیدنی و دخانیات

ما شاهد تغییراتی در رفتار مصرف کننده ایرانی هستیم. با شیوع کرونا خریدهای گسترده و انبار کردن افراطی کالاهای ضروری مثل غذا و نوشیدنی های غیرالکلی را توسط مصرف کننده ایرانی شاهد بوده ایم. ما انتظار داریم رشد خرید مواد غذایی و نوشیدنی ها در ادامه سال ۲۰۲۰ شتاب بیشتری بگیرد و رشد ۳۹.۳ درصدی را بر اساس ریال در این سال تجربه کند. این رقم برای سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۴.۱ درصد اعلام شده بود. در دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ همچنان شاهد رشد قابل توجه خرید مواد غذایی و نوشیدنی ها در بازار ایران خواهیم بود که علت این امر افزایش سرمایه گذاری در این بخش، افزایش درآمد مردم و تورم افسارگسیخته خواهد بود. بر اساس پیش بینی های ما، خرید مواد غذایی و نوشیدنی رشدی سالانه ۱۹.۵ درصد بر اساس ریال طی سال های ۲۰۲۰ تا  ۲۰۲۴ خواهد داشت. ارزش خرید مواد غذایی و نوشیدنی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۶۷۱ تریلیون ریال معادل ۱۱۱.۲ میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۸۰۳۷ تریلیون ریال یا ۱۳۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

مواد غذایی ۹۶ درصد کل هزینه کرد خانوار ایرانی برای موادغذایی و نوشیدنی ها را تشکیل می دهد و نوشیدنی ها تنها سهم ۴ درصدی در این دسته دارند. در میان مدت یعنی دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ همین نسبت ها باقی خواهد ماند و رشد هر دو یعنی مواد غذایی و نوشیدنی، ۱۶.۵ درصد در سال خواهد بود. تا سال ۲۰۲۴ هزینه کرد خانوار ایرانی برای غذا به ۷۷۱۷ تریلیون ریال خواهد رسید در حالی که این رقم برای نوشیدنی ها ۳۲۰.۸ تریلیون ریال خواهد بود.

با توجه به تمایل فزاینده به کالاهای وارداتی  در ایران، بازگشت تحریم های آمریکا تاثیری کوتاه مدت بر تقاضا برای کالاهای خارجی به ویژه مواد غذایی در این کشور خواهد داشت.نوشیدنی های غیرالکلی بیشترین رشد را تجربه خواهد کرد. به ویژه ماءالشعیر غیرالکلی از محبوبیت خوبی در ایران برخوردار شده است. 

لباس و کفش

رشد هزینه کرد برای لباس و کفش در سال ۲۰۲۰ نسبت به رشد خرید موادغذایی کمتر خواهد بود. در حالی که طی سال ۲۰۱۹ رشد هزینه کرد برای لباس و کفش ۲۲.۵ درصد اعلام شده بود این رقم برای سال جاری میلادی بیشتر از ۱۵.۶ درصد نخواهد بود. آمار پایین خرید لباس و کفش ناشی از شیوع کرونا است که باعث شده است مردم پول کمتری برای پوشیدنی ها بپردازند و کمتر برای خرید به مراکز عرضه این گونه کالاها بروند. شایان توجه است که لباس و کفش سهم کوچکی از کل هزینه های خانوار ایرانی را تشکیل می دهد یعنی ۴ درصد از کل هزینه ها در سال ۲۰۲۰. این بخش رشدی میانه را طی دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ خواهد داشت بالغ بر ۱۴.۴ درصد در سال. انتظار می رود میزان خرید لباس و کفش از ۵۹۹.۳ تریلیون ریال در سال ۲۰۲۰ به ۱۰۱۴ تریلیون ریال یا ۱۷.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد. هزینه کردها برای لباس بسیار بیشتر از کفش است. میزان رشد هزینه کرد برای لباس و کفش طی سال های آینده بسیار کمتر از رشد کلی هزینه های خانوار ایرانی در این سال ها خواهد بود. با این وجود ما همچنان معتقدیم فرصت های خوبی برای کسب و کارها در این حوزه به ویژه برای فروش لباس و کفش لوکس و گرانقیمت وجود دارد. تقاضای خوبی برای برندهای لباس و کفش وارداتی در ایران دیده می شود.

کالاهای خانوار

لوازم خانگی  بخش نسبتا کوچکی از کل هزینه های خانوار ایرانی را تشکیل می دهد یعنی ۴ درصد در سال ۲۰۲۰. بر اساس پیش بینی ما این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۳.۹ درصد کاهش خواهد یافت. در حالی که شیوع کرونا مراجعه مردم به فروشگاه ها و خرده فروشی را کاهش داده است میزان رشد هزینه کرد برای لوازم خانگی در سال ۲۰۲۰ رقمی بالغ بر ۱۴ درصد(به ریال) پیش بینی شده است. این رقم برای سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۲.۳ درصد اعلام شده بود. میزان رشد سالانه برای خرید لوازم خانگی  طی دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ نیز ۱۴ درصد پیش بینی شده است. انتظار می رود در سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۰۹۸ تریلیون ریال یا ۱۸.۹ میلیارد دلار برای لوازم خانگی  در ایران هزینه شود که بیشتر از هزینه ۶۵۰.۶ تریلیون ریالی در سال ۲۰۲۰ است. البته میزان رشد هزینه کرد برای همه کالاها یکسان نخواهد بود. هزینه کرد برای لوازم خانگی در کنار ابزارها و تجهیزات مرتبط با خانه و باغبانی در مقایسه با مقولات جز ئی تر مثل مبل و پرده رشد بیشتری خواهد داشت.

با توجه به این که خانوارها مبالغ زیادی را صرف پرداخت اجاره بها می کنند ما معتقدیم آن ها مجبورند که پول کمتری صرف اسباب و اثاثیه و وسایل غیرضروری کنند. با این وجود چشم انداز مثبتی از رشد هزینه کرد خانوارهای طبقات بالا برای خرید اسباب و اثاثیه منزل وجود دارد و رشد قارچ گونه فروشگاه های لوکس فروش در تهران گواه این امر است.

2

مراقبت های شخصی

به نظر ما چشم انداز مثبتی از میزان هزینه کرد برای مراقبت های شخصی در ایران وجود دارد، هرچند شیوع کرونا تاثیری منفی بر این مقوله طی دوره های سه ماهه آینده برجای می گذارد. پیش بینی ما از میزان هزینه کرد برای مراقبت های شخصی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۶۱.۴ تریلیون ریال معادل ۶.۲ میلیارد دلار است که این رقم برای سال ۲۰۲۴ نیز ۴۵۵.۵ تریلیون ریال یا ۷.۸ میلیارد دلار پیش بینی شده است. بر این اساس طی دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ میزان هزینه کرد برای مراقبت های شخصی رشدی سالانه ۱۶.۱ درصدی خواهد داشت. به نظر ما فرصت های خوبی پیش روی برندهای معتبر غربی در این حوزه وجود دارد. جوانان و مصرف کنندگان شهری بازار هدف در این زمینه هستند. از جمله محصولات مربوط به مراقبت های شخصی عبارتند از ماشین های غیربرقی مثل ژیلت و مسواک، محصولات زیبایی و نظافت شخصی، و دیگر محصولات مورد استفاده در حمام و توالت مثل دستمال توالت و حوله های بهداشتی، و همچنین ماشین های برقی. پیش بینی ما از رشد این بخش مبتنی بر عوامل مختلفی مثل خصوصیات فرهنگی، خانوارهای ثروتمند، رشد تقاضا و ویژگی های جمعیتی بوده است.

هزینه کرد برای گردشگری

ایران طی دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ کانون گردشگری نخواهد شد. محدودیت های مسافرتی، صدور روادید برای شهروندان کشورهای غربی که می خواهند به ایران سفر کنند را سخت تر کرده است. به علاوه گردشگری داخلی نیز به دلیل تحریم ها ضربه سختی خورده است. در عین حال تلاش هایی برای توسعه این بخش انجام گرفته است. دولت ایران در حال برنامه ریزی برای لغو محدودیت های سفر گردشگران خارجی از کشورهای بسیاری مثل هند، چین و روسیه است. مقامات ایرانی سعی دارند سفر خارجی ها به کشورشان را آسان تر کنند و گردشگران بیشتری را جذب نمایند. تلاش های دولت برای توسعه این صنعت منجر به احیای تدریجی آن خواهد شد. در عین حال بازگشت تحریم ها فعالیت شرکت های آمریکایی یا شرکت های غیرآمریکایی وابسته به اقتصاد آمریکا را در ایران مشکل کرده است.

۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha