نوسانات نرخ ارز نفس تولید مبلمان کشور را گرفت /صادرات مبلمان ایران به اروپا حتی در دوران تحریم

صنعت مبلمان کشور که به گفته مسئولان وزارت بخش مهمی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است این روزها با نوسانات نرخ ارز نفسش به شماره افتاده است.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، این روزها وقتی از مردم سوال میشود دغدغه اصلی زندگیتان تغییر دکوراسیون و مبلمان است یا معیشت به طور حتم جواب می دهند معیشت. راست هم می گویند وقتی تخم مرغ را شانه ای ۴۰ هزار تومان می خرند و کره ای که تا همین سالگذشته ۲۰۰۰ تومان قیمت داشت امروز ۸۰۰۰ تومان خریداری میکنند دیگر به فکر تغییر لوازم غیر ضروری زندگی مانند مبلمان نیستند؛ مگر قشر خاصی که می خواهند تازه زندگی خود را شروع کنند.

وقتی سری به بازار می زنیم قیمت اغلب اجناس ضروری و غیر ضرور بالارفته است و دیگر کسی نمی تواند با درآمد ریالی خرج های دلاری کند.

به همین دلیل شاید باید منتظر تعطیلی برخی از مشاغل که در سالهای اخیر رونق خوبی داشتند باشیم مشاغلی مانند صنعت مبلمان.

*افزایش قیمت مواد اولیه روی قیمت مبلمان تاثیر داشته است

رئیس اتحادیه دروردگران و مبلمان سازان می گوید: در حال حاضر وضعیت بازار مبل  به شکلی است، که اگر تا ۱۰ رروز آینده وضعیت  مواد اولیه سامان پیدا نکند کارخانه‌های تولیدی رو به تعطیلی خواهند چراکه در ماه‌های اخیر کارخانه‌هاتولید  فوم که یکی از ضروریات صنعت مبلمان سازی است محصول تولیدیشان را به بازار ارائه نمی‌دهند که همین امر منجر به افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی فوم در بازار شده است و به تبع آن شاهد بالارفتن قیمت مبلمان در داخل کشور شده است.

وی ادامه داد: به همین جهت تمامی واحدهای تولیدی ما نمی‌توانند پاسخ‌گوی این نیاز باشند. به عنوان مثال اگر فردی در ماه گذشته مبلی را سفارش داده باشد به علت کمبود تولید تاکنون به آن تحویل داده نشده است. چون افزایش قیمت بر روند کار تولیدکنندگان مبل تاثیر گذاشته و فروشنده باید علاوه بر مبلغی که از آن خریداری شده، پول مازادی را بر روی آن مبلغ بگذارد تا بتواند مبل را به مشتری تحویل دهد، البته ما این مساله را به کمیسیون شکایات اتحادیه ارجاع داده‌ایم.

وی با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر بازار این صنف، در این زمینه توضیح داد: صنف مبل فروشان، صنفی است که بازار شب عید دارد، البته نو عروسانی هم هستند که در طول سال خرید کنند، اما اصل خرید شب عید است. متاسفانه امسال با بحران ویروس کرونا روبرو شدیم و بازار خوبی پیش رو نداشتیم به همین علت نزدیک به ۶۰ درصد کاهش فروش را تجربه کردیم.

*صنعت مبلمان کشور به سمت تعطیل شدن است

علی رسول زاده نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران پیشتر با اشاره به گستردگی صنعت مبلمان در یک برنامه خبری گفته بود این صنعت بخش مهمی از اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده است، اما به اندازه تأثیرگذاری اش در اشتغال دیده نمی‌شود.

وی با بیان این که هم اکنون کمبود چوب داریم، گفت: برای تأمین مواد اولیه خود به حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز داریم.

او افزود: اگر اجازه دهند مواد اولیه صنعت مبلمان به مدت شش ماه به درستی تأمین شود پس از آن نیازی به حمایت ارزی نداریم.

رسول زاده با بیان اینکه ۲۰ هفته است که هیچ ارزی دریافت نکردیم، اضافه کرد: میلیاردها دلار کالا و سرمایه این کشور در گمرکات در حال از بین رفتن است و دولت برای نگهداری آن‌ها هزینه می‌کند، اما اجازه نمی‌دهد صنعتگر، مواد اولیه خود را به کارخانه خود انتقال دهد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران از دو تا چهار برابر شدن قیمت مواد اولیه این صنعت خبر داد و تصریح کرد: با شیوع  ویروس کرونا، افزایش نرخ ارز و عدم تأمین مواد اولیه خیلی از کارخانجات تولیدی در حال تعطیلی هستند. بخشی از کارگران در این صنعت بیکار شدند و موج تعطیلی در این صنعت به سرعت در حال افزایش است.

*امکان صادرات مبلمان ایران به اروپا با حمایت دولت

در همین خصوص محمدحسین روستایی یکی از تولیدکنندگان صنعت مبلمان در منطقه ملایر که به عنوان پایتخت مبلمان ایران مشهور است به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: حدود ۳۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت مبلمان از طریق واردات تأمین می‌شود که  با توجه به اینکه در این صنعت رویکرد صادراتی حاکم است و ۱۰۰ درصد نیاز داخل تاکنون تامین شده، تامین مواد اولیه در رقابت پذیری تولیدات کشور نقش موثری دارد اما بی‌ثباتی نرخ ارز، و سیاست‌های متغیر وزارت صنعت، معدن و تجارت از نظر ممنوعیت ثبت سفارش برخی کالاها موجب شده استاین صنعت با خطر تعطیلی مواجه شود.

وی افزود: در چنین شرایطی در بازار مواد اولیه تولید داخل هم مشکلاتی ایجاد شده است زیرا تولیدکننده مواد اولیه مانند اسفنج و فوم به دلیل بالارفتن نرخ ارز سعی می کند محصولات خود را به بازار عرضه نکند تا در آینده بتواند با قیمت بیشتری این محصولات را به فروش رساند.

وی تصریح کرد: هم اکنون  فروشندگان هر نرخی را بخواهند روی محصولات خود می‌گذارند و سازمان حمایت هم هیچ کنترلی نمی‌کند.

روستایی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فوم و اسفنج توسط پتروشیمی‌ها تامین می‌شود و مقدار جزئی آن وارداتی است ادامه داد:  بنابراین دلیلی برای افزایش چهار برابری قیمت وجود ندارد که به نظر می‌رسد ایراد اصلی مدیریت در توزیع است که باعث می‌شود مواد اولیه به دست مصرف‌کننده نرسد.

این فعال صنعت مبلمان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت این صنعت خالی بود که با شیوع این ویروس، افزایش نرخ ارز و عدم تأمین مواد اولیه خیلی از کارخانجات تولیدی در حال تعطیلی هستند و شرایط رو به وخامت گذاشته است.

وی تصریح کرد: اگر در گذشته برای تولید یک دست مبلمان راحتی ایرانی حدود ۶ میلیون تومان باید هزینه می کردید امروز برای همین یک دست مبلمان باید چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید و از همه بدتر اینکه وقتی به مشتری می گوییم مبلمانتان مثلا  در مدت ۱۵ روز حاضر می شود این مدت به یک ماه و ۴۰ روز هم رسیده است.

روستایی ادامه داد: در شرایطی که کشور این روزها با مشکل کمبود فروش و صادرات نفت رو به رو است این صنعت می تواند بخش قابل توجهی ارز را از محل صادرات فراهم کند به شرط آنکه دولت از این صنعت حمایت کند زیرا که ما تولیدکنندگان امکان ساخت و صادر کردن مبل به بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی را نیز خواهیم داشت.
به گفته روستایی چنانچه مواد اولیه مانند چوب ، رنگ، ، پارچه ، فوم و اسفنج با قیمت مناسب و ثابت در اختیار تولیدکنندگان مبل کشور قرار گیرد توانایی تولید محصولاتی با کیفیت و قیمت بسیار مناسب خواهند داشت به گونه ای که حتی محصولات خود را به کشورهایی اروپایی نیز صادر خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در دوران تحریم های گذشته به دلیل حمایتی که از این صنعت صورت گرفت توانستیم محصولات خود را به کشور های فرانسه و ترکیه صادر کنیم.

این فعال صنعت مبلمان اظهار داشت: نوسانات اخیر بازار ارز موجب شده قیمت تمام شده کالاهای تولیدی ما تغییر کند و همین تغییر قیمت ها در دراز مدت موجب بی اعتمادی مشتریان خارجی و رویگردانی آنان از بازار ایران و وارد کردن مبلمان از سایر کشورها مانند چین، ترکیه ، مالزی و مصر شده است.

انتهای پیام/

۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
کد خبر: 2040

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha