هر کاربری می‌تواند مورد هدف هکرهای جی‌میل قرار گیرد؟ راه حل چیست؟

محققان امنیت سایبری از شناسایی روشی خبر دادند که می‌تواند توسط هکرها برای دسترسیِ بدون رمز عبور به حساب‌های جی‌میل مورد استفاده قرار گیرد؛ تهدیدی که می‌تواند متوجه هر کاربری باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، محققان شرکت CloudSEK که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می‌کند، متوجه شدند که هکرها با استفاده از کوکی‌های گوگل نسبت به نفوذ در حساب‌های جی‌میل کاربران اقدام می‌کنند.

آنها ابتدا بدافزاری را شناسایی کردند که کوکی‌های احراز هویت گوگل را جمع‌آوری می‌کرد. این بدافزار پس از آن که رایانه‌ای را آلوده می‌کند، به اطلاعات ورود به حساب گوگل کروم (Google Chrome) دسترسی پیدا می‌کند و بنابراین آنها را می‌دزدد و رمزگشایی می‌کند. این بدافزار ممکن است، پس از بازیابی اطلاعات و بدون تایید کاربر، کوکی‌هایی را برای احراز هویت یک حساب ایجاد کند.

کوکی (Cookie) یک فایل متنی کم حجم است که توسط وب‌سایت‌ها روی رایانه یا گوشی کاربر ذخیره می‌شود. این فایل توسط مرورگر خوانده می‌شود و در آن اطلاعات قبلی ورود به وب‌سایت‌ها و تنظیمات سفارشی‌شده کاربر ذخیره می‌شود.

بنابراین چه رمز عبور خود را تغییر داده باشید یا نه، هکرها همچنان می‌توانند از هر رایانه و گوشی هوشمندی یا هر مرورگری به این حساب دسترسی داشته باشند.

وجود چنین روشی برای هک کردن حساب‌های جی‌میل نخستین بار در اکتبر ۲۰۲۳ لو رفت، زمانی که یک هکر آن را در کانال تلگرام خودش فاش کرد.

البته گوگل همچنان تاکید دارد که این شرکت سیستم امنیتی خود را برای جلوگیری از بروز این نوع مشکلات به طور منظم ارتقاء می‌دهد و بر همین اساس، اقدام‌های لازم برای تامین امنیت حساب‌های در معرض خطر انجام شده ولی در عین حال، کاربران نیز باید به طور مداوم اقداماتی را برای حذف هر گونه بدافزار از رایانه خود انجام دهند.

گوگل همچنین به کاربران جی‌میل توصیه کرد که و توصیه می کنیم مرورگر ایمن ارتقاء‌یافته کروم را نصب کنند تا در برابر فعالیت بدافزارها محافظت شوند.

۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 51003
منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha